Debatt

”Dramatiskt sämre med Skatteverket”

Eva-Lotta Laurin, vd på direktmarknadsförarnas förening Swedma, sågar Skatteverkets hantering av Spar.

Eva-Lotta Laurin, vd på Swedma.

Eva-Lotta Laurin, vd på Swedma.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Spar, Statens personadress­register, är en av direktmarknadsförarnas viktigaste arbetsredskap. 2009 fick Skatteverket i uppdrag att ta hand om Spar, vilket var en anpassning till EU:s PSI-direktiv. Övergången från Infodata till Skatteverket har varit problematisk. En nyligen genomförd undersökning visar att våra medlemmar – varav många är beroende av Spar i sin dagliga verksamhet – har märkt en dramatiskt försämrad service och kvalitet i leveranserna.

Läget är akut och kritiken mot Skatteverket är massiv.

I dag kan företagen få vänta flera veckor på att få ut uppgifter, trots att det bara borde ta några timmar. Skatteverket levererar färre uppgifter än den tidigare leverantören Infodata, vilket drabbar både företag och konsumenter. Tidigare kunde man få ut urval kodade med län, kommun, församling.

Skatteverket vill inte selektera på födelsedatum, och lämnar inte ut uppgifter om målsman vars barn har avlidit för att företagen ska kunna undvika utskick till dem.

Medlemmarna berättar också om regelrätta felaktigheter i de data som Skatte­verket levererar.

I dag finns 115 000 personer som anmält till Nix-adresserat att de inte vill ha direkt­reklam, men detta respekterar inte Skatteverket. De tvättar nämligen inte sina uttag mot Nix-adresserat, vilket själv­fallet är oacceptabelt.

Skatteverkets agerande drabbar företagen, men också medborgarna. Utskick görs nu till större och mer grovt tillyxade grupper än nödvändigt.

Enkäten visar att Skatte­verket har bristande kompetens och förståelse för marknadens behov. Infodata hade en mer affärsmässig attityd, vilket underlättade för våra medlemsföretag. Det är därför inte förvånande att utbudet av produkter och tjänster har försämrats sedan Skatteverket tog över.

Ett återkommande problem har varit att Skatteverket haft problem med att hålla sina löften om starttidpunkter för nya tjänster. Information om förseningar har kommit sent och våra medlemmar har inte fått den planeringshorisont som är nödvändig.

EU:s PSI-direktiv syftade till att öppna för konkurrens och göra offentliga register tillgängliga till självkostnadspris. I Sverige ersattes ett privat monopol med ett statligt, något som definitivt missgynnat svenska företag och konsumenter. Det är uppenbart att Skatteverket inte visar något större intresse för företagens önskemål. Vi anser därför att regeringen så fort som möjligt måste öppna upp för återförsäljare som kan utveckla nya tjänster och produkter utifrån de behov och önskemål som finns på marknaden.

I inväntan på en sådan förändring vill vi från Swedmas sida ha ett nära samarbete med Skatteverket. Det finns många angelägna samarbetsområden, exempelvis utvecklingen av de nya Spar-rutinerna och de tester som måste göras för att minska riskerna för fel i de data som levereras till slutkunderna. Ett annat orosmoln är att Skatteverket ska ta över de så kallade aviseringstjänsterna, något som kommer att få ännu större genomslagskraft än tjänsterna för målgrupps­urval.

Eva-Lotta Laurin

vd Swedma

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens vd: "Tanken har inte funnits". I de sociala medierna häpnar man över likheterna mellan SVT Play och Elgigantens nya logga. Nu kommenterar SVT logotypkrocken. 1

Här är Elgigantens nya logga

"Tanken på SVT-play har inte funnits". Den nordiska elektronikjättens nya logotyp är förvillande lik både SVT:s och Vings. 6

Är Elgigantens nya logga lik SVT Plays?

Se resultatet
  • Ja 65%
  • Nej 31%
  • Vet ej 3%
Rösta
GULDÄGGET 2014
De har flest vinstchanser ikväll

De har flest vinstchanser ikväll

Flest nomineringar till Försvarsmakten-kampanj. DDB Stockholm och Garbergs är två av byråerna som har flest nomineringar i Guldägget. 1

NEDLÄGGNINGEN AV TV4:S LOKAL-TV
Nu svarar Casten Almqvist

Nu svarar Casten Almqvist

Vill reda ut "missuppfattningar". I ett eget öppet brev svarar nu TV4-vd:n på personalens öppna brev där skarp kritik riktas mot nedläggningen av lokal-tv:n. 3

Medarbetarna uppmanar TV4:s ledning att besinna sig: "Handlar bara om kronor och ören"

Tror det är prestige för Casten Almqvist. I ett öppet brev uppmanar 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget att ledningen besinnar sig angående lokal-tv:n. 6

GULDÄGGET 2014
'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

DEBATT. Reklambranschen är inlåst i ett otidsenligt förhållande till "nya" och "gamla" medier. Det skriver Rivers vd Robert Andersson inför Guldägget.

"Förstår att det finns en oro"

"Förstår att det finns en oro"

"Risken att vi växer ihop är ytterst liten". Nedskärningar väntar när Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Nu kommenterar Sydsvenskans publisher Lars Dahmén affären. 4

Sydsvenskan köper HD

Personalen informeras i dag. Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Det berättar parterna i dag. 20

Unibet söker Sveriges bästa fan

Unibet söker Sveriges bästa fan

Glenn Hysén är juryordförande. I en kampanj för schystare läktarkultur vill spelbolaget hylla eldsjälarna inom Supportersverige.

Annons
Mediebyråerna om HD-affären

Mediebyråerna om HD-affären

"Stor skillnad för läsarna". Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 3

Electrolux lagar mat på Tumblr

Electrolux lagar mat på Tumblr

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

"Hade förlorat sin identitet". Ny kommunikation – och en serie nya reklamfilmer. Se filmen här. 4

INFÖR GULDÄGGET I KVÄLL
Därför nominerades inte Black

Därför nominerades inte Black

"Föll lite platt". En av förra årets största kampanjer signerad Forsman & Bodenfors blev utan nomineringar till årets Guldägg. 12

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Ska sno väljare från SD och Piratpartiet. Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 12

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

"Blandade känslor". Björn Sigrelius, som påbörjade sin resa på tidningen 1965, går i pension innan sommaren. 5

SF tar recensionshjälp i sommar

SF tar recensionshjälp i sommar

"Redan rekordstort engagemang." SF Bio söker sommarrecensenter i sociala medier. Biobesökarna väljer vem som får jobbet.

Så ska Titan bli lönsamt igen

Så ska Titan bli lönsamt igen

"Kan komma att påverka ett fåtal tjänster". MTG-bolaget Titan Television har under en längre tid brottats med vikande lönsamhet. Nu berättar nya vd:n Anders Knave om hur skutan ska vändas.

Mediehus stämmer Elanders Sweden

Mediehus stämmer Elanders Sweden

"De har varit oerhört arroganta". Conventus stämmer tryckeri, som vägrat betala in tryckerimoms. 2

LO:s stora valfilm klar

LO:s stora valfilm klar

Kampanjledare Tobias Gerdås: "Vi går från mörkt till ljust". För första gången lägger organistionen valkrutet på tv. 4

Knutson: "Frågan om journalisters politiska hemvist grovt överskattad"

Knutson: "Frågan om journalisters politiska hemvist grovt överskattad"

Används för att angripa journalister. Kent Asp kallar hans kritik för "korkad". Nu förtsätter bråket om undersökningen om journalisternas partisympatier. 10

Kent Asp om Knutsons kritik: "Korkat så det liknar ingenting"

"Det är han som har förtroendeproblem". Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 16

”Avgörande brister i Asps studie”

Bara 93 av SVT:s 1100 journalister har svarat. Mats Knutson riktar svidande kritik mot undersökningen ”Journalistkårens partisympatier”. 24

Taxi Stockholm väljer King

Taxi Stockholm väljer King

"Något man unnar sig". Taxi Stockholm har valt King som ny reklambyrå – och här är den första kampanjen. 1

Lisebergs reklamfilm för "Helix"

Lisebergs reklamfilm för "Helix"

Attraktion för 250 miljoner. Med en reklamfilm inspirerad av spelvärlden ska Liseberg sälja in sin nya berg- och dalbana. 3

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

Tror det är prestige för Casten Almqvist. 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget uppmanar ledningen att besinna sig. 6

TV4:s lokalreporter tackades med kaka efter chockbeskedet

"Då var det nära till tårarna". Känslosamt möte på TV4 i Trollhättan. 4

RBK vinner glass och högskola

RBK vinner glass och högskola

"Är väldigt nöjda" Reklambyrån RBK vinner uppdraget för Högskolan på Åland. Dessutom ska byrån ta hand om glassvarumärket Hansens.

Här är IAB Sveriges nya styrelse

Krister Karjalainen lämnar. Frida Lund på Schibsted, Magdalena Bonde på Eniro och Daniel Weilar på Nyheter24-gruppen är nya i IAB Sveriges styrelse.

Komm taggar för Guldäggs-fest

Komm taggar för Guldäggs-fest

"Folk vill mingla och dansa". I anslutning till Guldäggsgalan anordnas en efterfest med DJ:s och ett tungt livenummer.

SVT vinner schlagerbråk mot SBS

SVT vinner schlagerbråk mot SBS

Beslut från PRV. SBS Discovery TV får inte använda varumärket "Schlagerfestivalen" då det är för likt SVT:s "Melodifestivalen". 1

Minimedia stämmer konkurrent

"Har aldrig blivit så här ordagrant plagierade". OP Communication kopierade en av Minimedias artiklar – krävs på drygt 41 000 kronor i skadestånd. 6

FACEBOOK-DEBATTEN
”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

REPLIK. ”Skit i Facebook”, skrev Thomas Barregren. Nu svarar Mathias Eriksson på Matter. 9

"Facebook är inte en megafontjänst"

REPLIK. Michael Kazarnowicz försvarar Facebook. 2

”Skit i Facebook!”

”Skit i Facebook!”

DEBATT. Thomas Barregren sågar Facebook. 13

Ellermore ökar intäkterna

Ska nyanställa. Under 2013 ökade Ellermores intäkter med 56 procent jämfört med året innan. Byråns resultat landar samtidigt på 5,6 miljoner kronor.

ATG:s mål – bli störst i Norden

ATG:s mål – bli störst i Norden

Kommer få konsekvenser för marknadsföringen. ATG vill bli Nordens största spelbolag verksamt på en global marknad.

Kazam tillsätter nordisk marknadschef

Kazam tillsätter nordisk marknadschef

"Måste ta det i små steg". Mobiltillverkaren planerar en stor satsning på Norden.

Så tittade vi på tv under påsken

Så tittade vi på tv under påsken

Dagens Media har siffrorna. Avgörandet i SHL på Kanal 5 sågs av omkring en halv miljon tittare, och slutaudition i Talang lockade 207 000 till TV3. 2

Annons
Annons
Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Några ord från copywritern

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se