Debatt

Anders Børde vill att mobilen ska ta klivet över ”klyftan”, till en större och mer mogen del av marknaden. ”Men då måste man vara beredd på en annan verklighet”, skriver han.

Anders Børde vill att mobilen ska ta klivet över ”klyftan”, till en större och mer mogen del av marknaden. ”Men då måste man vara beredd på en annan verklighet”, skriver han.

”Vi på IAB vill ta mobilen över klyftan”

”Om beteendet hos dina kunder förändras måste du som bolag följa efter”, skriver Anders Børde, ordförande IAB Mobile Task Force och co-founder på More Mobile Relations.

Anders Børde

Anders Børde

Taggar

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Mobilen är med oss hela tiden och har förändrat hur vi kommunicerar och umgås. Nu står det kommersiella nyttjandet av mobilen på tur. Men hur går det med det? Pingis Hadenius på IDG avslutade sitt inlägg i denna tidning för några veckor sedan med orden: ”Alla är mobila – utom just företagen!”. Det är en mycket god beskrivning.

För hur kan det komma sig att mobila kanaler endast står för 2 procent av annonskakan? Varför har bara ett fåtal svenska företag en mobil­anpassad sajt och varför använder så få företag sig av mobilen i sin kunddialog?

En tidig marknad karakteriseras av nyfikna och entusiastiska köpare. För att mobilen som marknadsföringsverktyg ska ta sig över ”klyftan” (se bilden ovan) till en större och mer mogen del av marknaden måste man vara beredd på en annan verklighet. På denna sida av ”klyftan” finns en annan typ av köpare. Köpare som inte agerar på passion och nyfikenhet utan som tar beslut baserat på Fakta, Analys, Referenser och ROI.

Det är nämligen så enkelt att när beteendet hos dina kunder förändras så måste du som bolag följa efter. Ingen önskar bli någon ny Kodak! Det handlar alltså om att följa med, göra sin analys och lägga sin strategi. Viktigt är också att tänka på att mobilen är mycket mer än ett nytt annonsmedium och en kanal för kunddialog. Mobilen kan tillföra värde inom i stort sett alla områden av ditt företag. Alltifrån marknadsföring, sälj och utbildning till produktutveckling. Allt handlar om att göra rätt saker, i rätt tid och i rätt sammanhang.

IAB (Internet Advertising Bureau) är världens största branschförening inom digitala medier. I USA finns 100 anställda som varje dag påverkar, utbildar och sätter standarder för digitala medier. Här i Sverige är IAB mindre i storlek men vår uppgift är densamma. IAB Sverige vill ta tag i de utmaningar som vi nu ser på det mobila området. Vi vill ge beslutsfattare på svenska företag mer fakta­underlag, mer analys och mer inspiration.

Vi vill också sätta standarder för hur annonsformat ska se ut i dagens och framtidens mobiler. Hur vanliga människor förhåller sig till mobilen i ett kommersiellt sammanhang blir också viktigt att ha koll på.

Under april kommer vi att kalla till ett uppstartsmöte. Där ska vi berätta mer om våra planer och leveranser under hösten. Bland annat presenterar vi projektet ”Mobile Marketing 360”. Detta projekt kommer att kartlägga vilka möjligheter och hinder mobil marknadsföring står inför.

Anders Børde

ordförande IAB Mobile Task Force och co-founder More Mobile Relations

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

GULDÄGGET 2014

Eventguldet till Deportivo

Silverägg till CP+B och Saatchi & Saatchi. Deportivos Unicef-kampanj var förra årets bästa event enligt Guldäggets jury.

OTW vinner guldägg i Mobilt

OTW vinner guldägg i Mobilt

Silverägg till RBK. OTW:s hockeyapp är årets vinnare i Mobilt-kategorin.

RBK vinner sitt andra guld

RBK vinner sitt andra guld

Silverägg till Dill. RBK vinner guldägg i kategorin Alternativa Media.

Andra guldägget till F&B

Andra guldägget till F&B

Silverägg till Unicef och Hyresgästföreningen. Byråns kampanj för Volvo Lastvagnar är årets vinnare i Integrerat.

Titanpriset till Volvo Lastvagnar

Utses av Komms styrelse. Det prestigefyllda Titanpriset går till Volvo Lastvagnar.

Guldäggsplaketten till Absolut

Guldäggsplaketten till Absolut

Prisas för sitt mod. Sveriges Annonsörers pris går i år till The Absolut Company.

Annons
Platinaägget till Silla Levin

Platinaägget till Silla Levin

Reklambranschens Hall of Fame. Forsman & Bodenfors Silla Levin är årets mottagare av Platinaägget.

RBK vinner pr-guldet

RBK vinner pr-guldet

Kopplar överfallslarm till sociala medier. Natalia Project är årets bästa pr-kampanj enligt guldäggsjuryn.

De vinner Kyckligstipendiet

Får 20 000 kronor. Kreatörerna Desiré Engström, Olof Lindh och Petter Hanberger belönas med varsitt stipendium.

House of Radon vinnare i Digitalt

House of Radon vinnare i Digitalt

Global Avicii-kampanj. Världens största musiksamarbete gav guldägg till House of Radon.

The Epic Split är årets film

The Epic Split är årets film

Även ett silverägg till F&B. Jean Claude Van Dammes episka split gav Forsman & Bodenfors guldägget i film.

CP+B vinner första ägget

CP+B vinner första ägget

I direktkategorin. Årets guldäggsgala är i gång. Första guldägget går till CP+B:s telefonbytarkampanj.

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens vd: "Tanken har inte funnits". I de sociala medierna häpnar man över likheterna mellan SVT Play och Elgigantens nya logga. Nu kommenterar SVT logotypkrocken. 1

Här är Elgigantens nya logga

"Tanken på SVT-play har inte funnits". Den nordiska elektronikjättens nya logotyp är förvillande lik både SVT:s och Vings. 6

Är Elgigantens nya logga lik SVT Plays?

Se resultatet
  • Ja 62%
  • Nej 36%
  • Vet ej 2%
Rösta
GULDÄGGET 2014
De har flest vinstchanser ikväll

De har flest vinstchanser ikväll

Flest nomineringar till Försvarsmakten-kampanj. DDB Stockholm och Garbergs är två av byråerna som har flest nomineringar i Guldägget. 1

NEDLÄGGNINGEN AV TV4:S LOKAL-TV
Nu svarar Casten Almqvist

Nu svarar Casten Almqvist

Vill reda ut "missuppfattningar". I ett eget öppet brev svarar nu TV4-vd:n på personalens öppna brev där skarp kritik riktas mot nedläggningen av lokal-tv:n. 3

Medarbetarna uppmanar TV4:s ledning att besinna sig: "Handlar bara om kronor och ören"

Tror det är prestige för Casten Almqvist. I ett öppet brev uppmanar 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget att ledningen besinnar sig angående lokal-tv:n. 6

GULDÄGGET 2014
'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

DEBATT. Reklambranschen är inlåst i ett otidsenligt förhållande till "nya" och "gamla" medier. Det skriver Rivers vd Robert Andersson inför Guldägget.

"Förstår att det finns en oro"

"Förstår att det finns en oro"

"Risken att vi växer ihop är ytterst liten". Nedskärningar väntar när Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Nu kommenterar Sydsvenskans publisher Lars Dahmén affären. 4

Sydsvenskan köper HD

Personalen informeras i dag. Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Det berättar parterna i dag. 20

Unibet söker Sveriges bästa fan

Unibet söker Sveriges bästa fan

Glenn Hysén är juryordförande. I en kampanj för schystare läktarkultur vill spelbolaget hylla eldsjälarna inom Supportersverige.

Mediebyråerna om HD-affären

Mediebyråerna om HD-affären

"Stor skillnad för läsarna". Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 3

Electrolux lagar mat på Tumblr

Electrolux lagar mat på Tumblr

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

"Hade förlorat sin identitet". Ny kommunikation – och en serie nya reklamfilmer. Se filmen här. 4

INFÖR GULDÄGGET I KVÄLL
Därför nominerades inte Black

Därför nominerades inte Black

"Föll lite platt". En av förra årets största kampanjer signerad Forsman & Bodenfors blev utan nomineringar till årets Guldägg. 12

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Ska sno väljare från SD och Piratpartiet. Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 12

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

"Blandade känslor". Björn Sigrelius, som påbörjade sin resa på tidningen 1965, går i pension innan sommaren. 5

SF tar recensionshjälp i sommar

SF tar recensionshjälp i sommar

"Redan rekordstort engagemang." SF Bio söker sommarrecensenter i sociala medier. Biobesökarna väljer vem som får jobbet.

Så ska Titan bli lönsamt igen

Så ska Titan bli lönsamt igen

"Kan komma att påverka ett fåtal tjänster". MTG-bolaget Titan Television har under en längre tid brottats med vikande lönsamhet. Nu berättar nya vd:n Anders Knave om hur skutan ska vändas.

Mediehus stämmer Elanders Sweden

Mediehus stämmer Elanders Sweden

"De har varit oerhört arroganta". Conventus stämmer tryckeri, som vägrat betala in tryckerimoms. 2

LO:s stora valfilm klar

LO:s stora valfilm klar

Kampanjledare Tobias Gerdås: "Vi går från mörkt till ljust". För första gången lägger organistionen valkrutet på tv. 4

Knutson: "Frågan om journalisters politiska hemvist grovt överskattad"

Knutson: "Frågan om journalisters politiska hemvist grovt överskattad"

Används för att angripa journalister. Kent Asp kallar hans kritik för "korkad". Nu förtsätter bråket om undersökningen om journalisternas partisympatier. 10

Kent Asp om Knutsons kritik: "Korkat så det liknar ingenting"

"Det är han som har förtroendeproblem". Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 16

”Avgörande brister i Asps studie”

Bara 93 av SVT:s 1100 journalister har svarat. Mats Knutson riktar svidande kritik mot undersökningen ”Journalistkårens partisympatier”. 24

Taxi Stockholm väljer King

Taxi Stockholm väljer King

"Något man unnar sig". Taxi Stockholm har valt King som ny reklambyrå – och här är den första kampanjen. 1

Annons
Annons
Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Några ord från copywritern

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se