Åsikter

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Nyhetssajten E24 gör redaktionell reklam för sin elsajt Kundkraft – samtidigt som man sågar konkurrenterna på nyhetsplats, skriver Lars Lagerkvist, vd på Eon Försäljning.

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Så kom till slut förklaringen till de senaste veckornas förtalskampanj som E24 bedrivit mot de tre stora elbolagen i Sverige. Eller den nedlåtande definitionen ”Eljuntan” som E24 myntat och använt som ett samlingsbegrepp.

Den 12 april publicerades nämligen en nyhetsartikel med rubriken ”Så pressar de elpriset med upp till 35 procent”. Alla med kunskap om elhandelsfrågor vet att detta är en omöjlighet, då det inte finns så stora marginaler på elpriset.

Och när det just är Kundkraft som med benäget bistånd av E24, påstår sig kunna ligga bakom trolleritricket, då trillar polletten ned. Då blir det plötsligt uppenbart att det är kommersiella syften som ligger bakom förtalskampanjen.

Kundkraft ägs av Schibsted via Aftonbladet. Samma Schibsted som också äger såväl Svenska Dagbladet som E24. Det handlar alltså om att positionera den egna elhandelsfirman, dessutom på redaktionell plats. Det här är utomordentligt allvarligt och strider rimligen mot de pressetiska reglerna.

Det som förvånar allra mest är dock att Svenska Dagbladet lånat ut sig till att vara en aktiv del av förtalskampanjen, eller ska man kanske kalla det för reklamkampanjen. E24-ankaret Torbjörn Isacsson har fått flera av sina krönikor publicerade i Svenskan, medan Eon förvägrats att bemöta de populistiska förolämpningarna och den felaktiga beskrivningen av energibranschen.

Den senaste krönikan ska dessutom ses i ljuset av att E24 precis hade fått svar på 15 frågor som redaktionen ställt till bland annat Eon.

Med stöd av Eons ekonomiska rapportering både på koncern- och bolagsnivå, har vi gett konkreta besked och svar på E24s frågor.

Dessa svar har Torbjörn Isacsson överhuvudtaget inte reflekterat över i sin senaste krönika.

Isacsson hävdar att ”Eon har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader”. Trots att vi i vårt svar kunnat påvisa att Eon Nordic uppvisade en avkastning på sysselsatt kapital på 7,9 procent. Ska jämföras med de två andra större marknaderna inom Eons. Central Europe med 20,5 procents avkastning och UK med 9,5 procents avkastning.

Isacsson fortsätter med att ”Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår”. Sanningen är att merparten av de större svenska industriföretagen har en avkastning på sysselsatt kapital som överstiger 10 procent.

E24 fortsätter också att ge näring åt sina konspiratoriska teorier om elmarknaden som ett oligopol. På den nordiska elmarknaden avsätts elproduktion från cirka 350 elproducenter i Norden, el som köps upp av ungefär lika många elhandelsföretag. Eon levererar cirka 5 procent av den el som avsätts på elmarknaden. Motsvarande för Fortum och Vattenfall är 13 respektive 22 procent.

Energimarknaden är en bransch som ska granskas precis som alla andra branscher. Det är en viktig uppgift för massmedia. Vinterns debatt om elmarknaden har också varit viktig och angelägen. På Eon tror vi på öppenhet, och vi är beredda att delta i debatten. Tyvärr är det väldigt få gånger som vi får komma till tals.

Men det är ännu mer beklämmande när tidningskoncerner utsätter enskilda företag för massiva förtalskampanjer, där syftet är att gynna egen konkurrerande verksamhet.

Lars Lagerkvist

VD Eon Försäljning

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

'Företag underskattar digital marknadsföring'

'Företag underskattar digital marknadsföring'

Sifo-undersökning. Svenska små- och medelstora måste visa mer detaljerad information än vad de tror att de behöver göra, enligt Mattias Wedar, chef för Eniros produktutveckling och marknadsföring.

Viaplay lägger beslag på Svampbob

Viaplay lägger beslag på Svampbob

"Intar förstaplaceringen". MTG:s Viaplay säkrar de exklusiva rättigheterna till Nickelodeons innehåll.

Gorbys sponsrar ungdomar

Gorbys sponsrar ungdomar

Swe och Vizeum bakom kampanjen. Gorbys delar ut 10 000 kronor till unga för att utveckla sina intressen.

Retrievers vd: ”Bra om KKV tittar på det”

Retrievers vd: ”Bra om KKV tittar på det”

Ser ingen koppling till TT:s ägande. Retrievers vd om KKV:s beslut att granska företaget.

Höjer priset på papperstidningen

Höjer priset på papperstidningen

Dyrast i Malmö. Efter DN:s nya prishöjning kommer en prenumeration på tidningen att kosta 6 957 kronor per år på flera orter. 6

KVALITETSMAGASINENS EKONOMI
Filters tillväxtsvit är bruten – böckerna lyfter Offside Press

Filters tillväxtsvit är bruten – böckerna lyfter Offside Press

Tobias Regnell: "Dags att göra ett ryck med Filter". Så går Offside Press, med tidningarna Filter, Hunger och Offside.

Annons
Saab i Twitter-offensiv för nytt granatgevär

Saab i Twitter-offensiv för nytt granatgevär

Presschefen om försvarsjättens mediestrategi. Försvarsföretaget Saab gör reklam för sitt nya granatgevär på Twitter. För Dagens Media berättar presschefen om bolagets mediestrategi.

Metro bland MSN:s leverantörer

Metro bland MSN:s leverantörer

"Ett väldigt stort lyft för oss". Metro, Affärsvärlden och Vagabond är några av de svenska publicister som ska leverera innehåll till nya MSN.

Duon om hemliga projektet: "En del i något större"

Duon om hemliga projektet: "En del i något större"

Palm-Jensen och Villard fikade i höstsolen. Utanför en espressobar i Stockholm träffade Dagens Media Matias Palm-Jensen och Rickard Villard. 1

KKV granskar Retriever

"Det här ärendet utreder vi intensivt". UPPDATERAD. Anklagas för att missbruka sin dominans.

Marabou-chefen om trillingnötsraseriet

Marabou-chefen om trillingnötsraseriet

Marknadschefen: "Lämpar sig inte i tryck". Att Marabou slopar trillingnöten och körsbärslikören i Aladdin-asken har väckt starka reaktioner. 15

Acast når en miljon lyssnare i veckan

Acast når en miljon lyssnare i veckan

Diskuterar med Aftonbladet. Podcasttjänsten Acast har nu en räckvidd på en miljon lyssnare i veckan. Men svenkarnas podd-intresse ser ut att planas ut. 1

Siffrorna för MTG:s premiärer

Siffrorna för MTG:s premiärer

"Bra." Jeopardy! och Ensam mamma söker hade premiär på måndagen. 2

Grayling kan tappa Västtrafik

Grayling kan tappa Västtrafik

"Vi är väldigt mediebevakade". Västtrafik, som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland, upphandlar ny pr-byrå.

Blir delägare i Citygate

Blir delägare i Citygate

"Tror på samarbeten". Gota Media har köpt in sig i utvecklings- och annonsnätverket Citygate.

Så styr dagspressbolagen mot framtiden

Medieköp i dagspressens digitala kanaler ökar med nära 25 procent. Bara 5 procent av Gota Medias annonsintäkter digitala.

Playad till Finland och Danmark

Playad till Finland och Danmark

Nyanställer. Playad Media Group öppnar kontor i Helsingfors och Köpenhamn. 1

Premiären hamnar hos Netflix

Premiären hamnar hos Netflix

Netflix: "Hedrande". Får visa hajpade uppföljaren till "Crouching tiger" först.

Är Stockholm Vattens annonser för snygga?

Är Stockholm Vattens annonser för snygga?

BLOGG. Läs mer i Erik Modigs blogg.

MTG får ny logotyp

MTG får ny logotyp

"Självförtroende och glimten i ögat". UPPDATERAD. Ansiktslyftning. 15

Vad tycker du om MTG:s nya logga?

Se resultatet
  • Bra 45%
  • Dålig 47%
  • Ingen åsikt 8%
Rösta
De leder 100-wattaren

De leder 100-wattaren

Avgörs på Cirkus. Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlström är konferencierer på 100-wattsgalan. 1

Scania rekryterar ny PA-chef

"En röd tråd". Åsa Pettersson kommer närmast från Vattenfall. Nu blir hon ny chef för public and environmental affairs på Scania.

Röda siffror för svenska Vice

Röda siffror för svenska Vice

"Har genomgått en rad förändringar". Nicke Bergström och Michael Mohn skulle få Vice att rekordöka – men gjädjekalkylen slog aldrig in. 1

Golin Harris förra vd startar eget bolag

Golin Harris förra vd startar eget bolag

"Kan rå om min egen tid och framtid". För ett år sedan lämnade hon tjänsten som vd för pr-byrån Golin Harris. Nu startar Sofia Heidenberg eget. 1

HBO i nordisk reklamoffensiv

HBO i nordisk reklamoffensiv

"Var det självklara valet". För första gången lanserar HBO Nordic en nordisk reklamkampanj. Till sin hjälp har man Game of Thrones-skådisen Kristofer Hivju.

Kina uppges ha blockerat Instagram

Kina uppges ha blockerat Instagram

Bilder från protesterna sprids i sociala medier. Instagram har blockerats i Kina för att hindra spridning av bilder från protesterna i Honkong.

Lisa Miskovsky i Stadiumkampanj

Lisa Miskovsky i Stadiumkampanj

"Ska förmedla energi, glädje och aktivitet". Artisten, hockeyspelaren och snowboardåkaren Lisa Miskovsky medverkar i Stadiums nya kampanj.

Här är Icas film om bröstcancer

Här är Icas film om bröstcancer

En del i stödet till Rosa Bandet. I Icas senaste reklamfilm möter Ica-Ulf en kvinna drabbad av bröstcancer. 6

”Ica-Stig är Icas viktigaste rekrytering”

”Ica-Stig är Icas viktigaste rekrytering”

För Dagens Medias prenumeranter. Icas marknadsdirektör Håkan Sjöstrand tvekar inte att utnämna Stig till Icas ”viktigaste och bästa rekrytering” – men han inte är oersättlig.

SKL inleder jätteupphandling

Kritik efter förra upphandlingen. SKL Kommentus drar igång en jätteupphandling av mediebyråtjänster. I potten ligger 250 miljoner kronor.

De ska leda Melodifestivalen

De ska leda Melodifestivalen

"Vi är så glada och stolta". Sanna Nielsen och Robin Paulsson är duon som ska ratta musikfesten 2015. 10

Brommamamma byter ut vd:n

Brommamamma byter ut vd:n

"Kan dra nytta av hans gedigna erfaranhet". Kerstin Johansson lämnar vd-posten på Brommamamma, som hon driver med Erik Haag och Henrik Schyffert. 2

Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Annons
Pr-bloggen

Pr-bloggen Ello Ello!

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se