Åsikter

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Nyhetssajten E24 gör redaktionell reklam för sin elsajt Kundkraft – samtidigt som man sågar konkurrenterna på nyhetsplats, skriver Lars Lagerkvist, vd på Eon Försäljning.

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Så kom till slut förklaringen till de senaste veckornas förtalskampanj som E24 bedrivit mot de tre stora elbolagen i Sverige. Eller den nedlåtande definitionen ”Eljuntan” som E24 myntat och använt som ett samlingsbegrepp.

Den 12 april publicerades nämligen en nyhetsartikel med rubriken ”Så pressar de elpriset med upp till 35 procent”. Alla med kunskap om elhandelsfrågor vet att detta är en omöjlighet, då det inte finns så stora marginaler på elpriset.

Och när det just är Kundkraft som med benäget bistånd av E24, påstår sig kunna ligga bakom trolleritricket, då trillar polletten ned. Då blir det plötsligt uppenbart att det är kommersiella syften som ligger bakom förtalskampanjen.

Kundkraft ägs av Schibsted via Aftonbladet. Samma Schibsted som också äger såväl Svenska Dagbladet som E24. Det handlar alltså om att positionera den egna elhandelsfirman, dessutom på redaktionell plats. Det här är utomordentligt allvarligt och strider rimligen mot de pressetiska reglerna.

Det som förvånar allra mest är dock att Svenska Dagbladet lånat ut sig till att vara en aktiv del av förtalskampanjen, eller ska man kanske kalla det för reklamkampanjen. E24-ankaret Torbjörn Isacsson har fått flera av sina krönikor publicerade i Svenskan, medan Eon förvägrats att bemöta de populistiska förolämpningarna och den felaktiga beskrivningen av energibranschen.

Den senaste krönikan ska dessutom ses i ljuset av att E24 precis hade fått svar på 15 frågor som redaktionen ställt till bland annat Eon.

Med stöd av Eons ekonomiska rapportering både på koncern- och bolagsnivå, har vi gett konkreta besked och svar på E24s frågor.

Dessa svar har Torbjörn Isacsson överhuvudtaget inte reflekterat över i sin senaste krönika.

Isacsson hävdar att ”Eon har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader”. Trots att vi i vårt svar kunnat påvisa att Eon Nordic uppvisade en avkastning på sysselsatt kapital på 7,9 procent. Ska jämföras med de två andra större marknaderna inom Eons. Central Europe med 20,5 procents avkastning och UK med 9,5 procents avkastning.

Isacsson fortsätter med att ”Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår”. Sanningen är att merparten av de större svenska industriföretagen har en avkastning på sysselsatt kapital som överstiger 10 procent.

E24 fortsätter också att ge näring åt sina konspiratoriska teorier om elmarknaden som ett oligopol. På den nordiska elmarknaden avsätts elproduktion från cirka 350 elproducenter i Norden, el som köps upp av ungefär lika många elhandelsföretag. Eon levererar cirka 5 procent av den el som avsätts på elmarknaden. Motsvarande för Fortum och Vattenfall är 13 respektive 22 procent.

Energimarknaden är en bransch som ska granskas precis som alla andra branscher. Det är en viktig uppgift för massmedia. Vinterns debatt om elmarknaden har också varit viktig och angelägen. På Eon tror vi på öppenhet, och vi är beredda att delta i debatten. Tyvärr är det väldigt få gånger som vi får komma till tals.

Men det är ännu mer beklämmande när tidningskoncerner utsätter enskilda företag för massiva förtalskampanjer, där syftet är att gynna egen konkurrerande verksamhet.

Lars Lagerkvist

VD Eon Försäljning

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

LÖRDAGSINTERVJUN
"Jag ser det inte som ett jobb, det är mer som ett intresse"

"Jag ser det inte som ett jobb, det är mer som ett intresse"

Lyssna på Carolina Neuraths lördagslista. Hon är aktuell med en ny bok och utsågs nyligen till en av världens bästa grävande journalister. Carolina Neurath ger sin syn på pr-konsulternas ökade makt, journalistikens framtid – och berättar om sitt nya projekt.

Nu är det klart – Willys payoff är vilseledande

Nu är det klart – Willys payoff är vilseledande

"Beslutet är konstigt". Willys protesterade, men nu står det klart att beslutet står fast.

Går till Systembolaget

Går till Systembolaget

Analys och samhällstrender. Det statliga bolaget rekytrerar Carl Melin och Anna Cederschiöld Stuart.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Mångmiljonsmäll för tv-bolagen

Mångmiljonsmäll för tv-bolagen

"September var en kalldusch". Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka mångmiljonbelopp till mediebyråerna.

Oron växer bland landets annonsörer

"Kanalhusen agerar bank". Marknadschefer ser över mixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

"Marknaden är fullständigt ur balans". Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

De är tv-krisens största vinnare

"Youtube jublar över detta". Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

"Man måste vara tydlig från start". Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Dagspressen känner doften av revansch

"Gäller att behålla tv-pengarna". Ser tydlig ljusning.

Trafikverket i jätteupphandling

Trafikverket i jätteupphandling

"Vill få in pengar till underhåll" Snart är det fritt fram för reklam på tågstationer i hela landet. Trafikverket söker en partner till ytor på 70 stationer.

M ville stoppa inslag – bråk på SVT

M ville stoppa inslag – bråk på SVT

Sände inslag om bristerna i skolan. Nyhetsredaktionen på SVT vek sig för påtryckningar från Fredrik Reinfeldts presstab. Det anser SVT:s egna reportrar. 23

Annons
Stort ras för TV4:s "Vikings"

Stort ras för TV4:s "Vikings"

230 000 tittare borta. Säsongspremiären av "Vikings" i TV4 samlade avsevärt färre tittare jämfört med förra säsongspremiären. 8

Fick inte korv för en tia – reklamen fälls

Fick inte korv för en tia – reklamen fälls

Blev erbjuden grillad korv för 18 kronor i stället. Kunden ilsknade till när Statoil hade slut på varmkorv. 7

Mindmakers-avhoppare startar ny byrå

Mindmakers-avhoppare startar ny byrå

Grundarna var tidigare chefer på Text100. I dag slår Beachfront Communications upp portarna.

Svensk Handel: "Möjligt att Apple slår ut konkurrenterna"

Svensk Handel: "Möjligt att Apple slår ut konkurrenterna"

Betallösningen i Iphone 6 hotar Wywallet, Seqr och Swish. Svensk Handels betalansvarige om Apples nya mobila plånbok. 5

Går från Rewir till BVD

Går från Rewir till BVD

Har flera nya internationella kunder. Kicki Ekberg blir senior strateg på design- och varumärkesbyrån BVD. 1

Borde de inte ha vänt på kvinnorna?

Borde de inte ha vänt på kvinnorna?

BLOGG. Dagens Medias bloggare, reklamforskaren Erik Modig, skriver om ansiktets kraft i kommunikationen.

Säljchefen: "Därför måste jag sluta"

Säljchefen: "Därför måste jag sluta"

"En otroligt tuff resa." Försäljningsdirektören Johan Emtefall lämnar TT i samband med omorganisationen.

20 tjänster försvinner på TT

Ska spara 12 miljoner kronor. UPPDATERAD. Totalt 20 tjänster på redaktionen och försäljningsavdelningen försvinner på TT Nyhetsbyrån. 1

Hederspris till Nils Horner

Hederspris till Nils Horner

MTG och SBS utan pris. Sveriges Radio-korrespondenten fick postumt pris vid Radiogalan.

TV4 stämmer eventbolag

TV4 stämmer eventbolag

Krävs på 144 000 kronor. Eventbolaget Sydevent & Mässor har inte betalat sina fakturor för en reklamfilm som visades i kanalen, menar TV4.

BMW samarbetar med Barncancerfonden

BMW samarbetar med Barncancerfonden

Lowe Brindfors bakom. BMW skänker 100 kronor till Barncancerfonden vid varje provkörning.

VF tar säljchef från Riksmedia

"Vill flytta hem till Värmland". Försäljningschefen Rickard Mäkitalo lämnar Riksmedia för Värmlands Folkblad. 2

Släpper Judit & Judits houselåt

Släpper Judit & Judits houselåt

"Bara positivt för vårt varumärke". Houselåten i Comhems senaste reklamfilm med Judit & Judit släpps på Spotify.

Direktpress rekryterar från Forma

Direktpress rekryterar från Forma

"Inte rädd för utmaningar". Västerås Tidning, som ägs av Direktpress, rekryterar Peter Alexandersson som vice vd. 3

Prisregn över F&B i Clio Awards

Prisregn över F&B i Clio Awards

Flera svenska vinster. UPPDATERAD. Forsman & Bodenfors vinner elva priser i den amerikanska reklamtävlingen Clio Awards. 2

KRITIKEN MOT GOOGLES SÖKVILLKOR
'Försumbar försämring i Adwords'

'Försumbar försämring i Adwords'

DEBATT. Vi måste vara på vår vakt mot en tilltagande girighet från Googles sida. Men uppdateringen av Adwords drabbar inte köparna särskilt hårt, skriver PHD:s John Eriksson och Johan Persson. 1

Replik: "Lönsam Adwords ligger i detaljerna"

Replik: "Lönsam Adwords ligger i detaljerna"

Karl Lindberg svarar. PHD:s artikel visar skillnaden mellan att jobba med generalister och specialister, skriver Ad Relevances Karl Lindberg. 2

"Oroande att inte veta vart Google är på väg"

"Oroande att inte veta vart Google är på väg"

Specialisterna känner sig överkörda av sökjätten. Sökjätten anklagas för att ha gjort en försämring med syfte att öka sina intäkter.

Minnesota tappar 17 miljoner kronor

Minnesota tappar 17 miljoner kronor

"Är för dåligt". Minskade med 24,6 procent förra året. 1

TV12 har slagit all time high

TV12 har slagit all time high

"Damlandslaget är starkt". När landslaget gick till VM slog TV12 rekord.

7-Eleven ska sälja bullar mot mobbning

7-Eleven ska sälja bullar mot mobbning

"Vi står för tolerans". Kampanjen "Bussiga bullar" ska dra in pengar till arbetet mot mobbning. 1

F&B tappar digitalchefen

F&B tappar digitalchefen

Erik Sollenberg: "Vi kommer att sakna honom". En av nyckelspelarna bakom Forsman & Bodenfors framgångar går till Droga 5. 5

Världens bästa kollektiv – därför dominerar Forsman & Bodenfors

Världens bästa kollektiv – därför dominerar Forsman & Bodenfors

För prenumeranter. Läs Dagens Medias reportage om Forsman & Bodenfors recept på framgång. Nu tar byrån sikte på internationella uppdrag. "Så länge vi kan göra det med vår organisation och vår kultur bevarad".

Björn Ranelid är kränkt av Expressen

Björn Ranelid är kränkt av Expressen

"Recensera inte min bok". Tycker inte att hans öppna brev fått tillräcklig mycket uppmärksamhet.

WEBB-TV-TOPPEN VECKA 37
Valvakan slog Paradise Hotel

Valvakan slog Paradise Hotel

MMS veckorapport. Valvakan i SVT var det mest startade programmet. 7

Dirigent skapar Facebook-utmanare – bara för rika

Dirigent skapar Facebook-utmanare – bara för rika

”Hundra procent på riktigt”. Annonsörerna portas från rikemans-Facebok. 3

Instagram-film blir bioreklam

Instagram-film blir bioreklam

Fick göra Kim Cesarions video. Sony Mobiles musikvideo-tävling på Instagram är avgjord. Nu används resultatet som bioreklam.

Annons
Annons
Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Ansikten i reklam

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

Nu står det klart hur mycket Felix Kjellberg tjänar på sin succékanal. 15

Hjälper content-utgivare

Hjälper content-utgivare

Medieveteranerna Olof Brundin och Sakari Pitkänen startar en kurs.

Klout kommer till Sverige

Klout kommer till Sverige

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen.

Lindqvist tillbaka hos MEC

Lindqvist tillbaka hos MEC

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. 2

Samma innehåll i Stampens tidningar

Samma innehåll i Stampens tidningar

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se