Åsikter

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Nyhetssajten E24 gör redaktionell reklam för sin elsajt Kundkraft – samtidigt som man sågar konkurrenterna på nyhetsplats, skriver Lars Lagerkvist, vd på Eon Försäljning.

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Så kom till slut förklaringen till de senaste veckornas förtalskampanj som E24 bedrivit mot de tre stora elbolagen i Sverige. Eller den nedlåtande definitionen ”Eljuntan” som E24 myntat och använt som ett samlingsbegrepp.

Den 12 april publicerades nämligen en nyhetsartikel med rubriken ”Så pressar de elpriset med upp till 35 procent”. Alla med kunskap om elhandelsfrågor vet att detta är en omöjlighet, då det inte finns så stora marginaler på elpriset.

Och när det just är Kundkraft som med benäget bistånd av E24, påstår sig kunna ligga bakom trolleritricket, då trillar polletten ned. Då blir det plötsligt uppenbart att det är kommersiella syften som ligger bakom förtalskampanjen.

Kundkraft ägs av Schibsted via Aftonbladet. Samma Schibsted som också äger såväl Svenska Dagbladet som E24. Det handlar alltså om att positionera den egna elhandelsfirman, dessutom på redaktionell plats. Det här är utomordentligt allvarligt och strider rimligen mot de pressetiska reglerna.

Det som förvånar allra mest är dock att Svenska Dagbladet lånat ut sig till att vara en aktiv del av förtalskampanjen, eller ska man kanske kalla det för reklamkampanjen. E24-ankaret Torbjörn Isacsson har fått flera av sina krönikor publicerade i Svenskan, medan Eon förvägrats att bemöta de populistiska förolämpningarna och den felaktiga beskrivningen av energibranschen.

Den senaste krönikan ska dessutom ses i ljuset av att E24 precis hade fått svar på 15 frågor som redaktionen ställt till bland annat Eon.

Med stöd av Eons ekonomiska rapportering både på koncern- och bolagsnivå, har vi gett konkreta besked och svar på E24s frågor.

Dessa svar har Torbjörn Isacsson överhuvudtaget inte reflekterat över i sin senaste krönika.

Isacsson hävdar att ”Eon har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader”. Trots att vi i vårt svar kunnat påvisa att Eon Nordic uppvisade en avkastning på sysselsatt kapital på 7,9 procent. Ska jämföras med de två andra större marknaderna inom Eons. Central Europe med 20,5 procents avkastning och UK med 9,5 procents avkastning.

Isacsson fortsätter med att ”Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår”. Sanningen är att merparten av de större svenska industriföretagen har en avkastning på sysselsatt kapital som överstiger 10 procent.

E24 fortsätter också att ge näring åt sina konspiratoriska teorier om elmarknaden som ett oligopol. På den nordiska elmarknaden avsätts elproduktion från cirka 350 elproducenter i Norden, el som köps upp av ungefär lika många elhandelsföretag. Eon levererar cirka 5 procent av den el som avsätts på elmarknaden. Motsvarande för Fortum och Vattenfall är 13 respektive 22 procent.

Energimarknaden är en bransch som ska granskas precis som alla andra branscher. Det är en viktig uppgift för massmedia. Vinterns debatt om elmarknaden har också varit viktig och angelägen. På Eon tror vi på öppenhet, och vi är beredda att delta i debatten. Tyvärr är det väldigt få gånger som vi får komma till tals.

Men det är ännu mer beklämmande när tidningskoncerner utsätter enskilda företag för massiva förtalskampanjer, där syftet är att gynna egen konkurrerande verksamhet.

Lars Lagerkvist

VD Eon Försäljning

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
Unilever kan byta mediebyrå

Unilever kan byta mediebyrå

Mindshares Sverige-vd: ”Business as usual". Sveriges näst största annonsör ser över medieköpen.

Guldspadevinnare till SvD

Guldspadevinnare till SvD

"Är verkligen supertaggad". Jani Pirttisalo lämnar Mitt i.

Birro får sparken – igen

Birro får sparken – igen

"Kopplar ihop oss med saker vi kraftigt tar avstånd emot". Dumpas av fotbollssajt efter bara sex dagar. 23

Com Hems personal intog Stockholm

Com Hems personal intog Stockholm

"Vår vd var med". Ett hundratal Com Hem-anställda gick igår ut och promenerade på stan. 1

Vagabonds vårkampanj

Vagabonds vårkampanj

Inspiration från egna 80-talsarkivet. Nu kommer de första bilderna från Vagabonds vårkampanj.

Reklamen gav nazivibbar – Superior Race byter namn

Reklamen gav nazivibbar – Superior Race byter namn

"Vi jobbar med sportevent, inte rasfrågor". Arrangören backar efter kritik. 3

Annons
Svensk Golf ligger ute till försäljning

Svensk Golf ligger ute till försäljning

"En extern producent har större möjligheter". Svenska Golfförbundet vill sälja medieverksamheten.

Expressen gör extraupplaga

Expressen gör extraupplaga

"En klassisk signal om att något viktigt har hänt". Expressen gör en extraupplaga efter Göran Hägglunds oväntade avgång. 3

280 000 strömmar per avsnitt

280 000 strömmar per avsnitt

Knyter till sig Henrik Torehammar på heltid. Webb-tv-satsningen "Aftonbladet Morgon" går bättre än förväntat, enligt Aftonbladet. 11

Tvingas ändra reklamen

Tvingas ändra reklamen

"Vi har tagit till oss av de synpunkter som framförts". Com Hem backar.

Toppchef slutar på Mittmedia

Svårt beslut. Petra Bjernulf slutar i Mittmedia-koncernen.

Avgår – på Twitter

Avgår – på Twitter

Statsvetaren: "Cool". Bara minuter före den presskonferens han kallat till berättade Göran Hägglund att han avgår – på Twitter. 16

"Jag är väsentligt klenare än en terminator"

Hyllas på Twitter. Göran Hägglunds nya profilbild har blivit en stor snackis i de sociala medierna. Själv är han tveksam till liknelserna med en terminator. 4

TV4 jublar över Biggest Loser

TV4 jublar över Biggest Loser

"Jag är glatt överraskad." I går sågs "Biggest Loser" av 500 000 personer.

Avpixlat tog bort artikel – efter stämningshot

Avpixlat tog bort artikel – efter stämningshot

”Man får inte ta hela artiklar”. UPPDATERAD. Avpixlat anklagas för att ha stulit en hel debattartikel. 14

Spoon bakom Riksteaterns nya tidning

Spoon bakom Riksteaterns nya tidning

Skickas ut till 40 000 medlemmar. I dag är det premiär för Riksteaterns nya medlemstidning Scenen. Tidningen har tagits fram i samarbete med Spoon.

Färre annonser – ökade intäkter

Färre annonser – ökade intäkter

63 procent färre annonser. Facebook satsar på kvalitet.

Pool blir Poolias nya byrå

Pool blir Poolias nya byrå

"Finns ett stort behov". Samtidigt som Poolia slår samman marknad och försäljning inleds ett samarbete med ny reklambyrå.

F&B bäst i världen – igen

F&B bäst i världen – igen

Volvo Trucks mest prisad. Forsman & Bodenfors toppar The Gunn Report.

Spotify intar Playstation 4

Spotify intar Playstation 4

"Vi är otroligt hedrade." Spotify och Sony i nytt samarbete – Playstation Musik.

Lanserar nytt videoformat

Lanserar nytt videoformat

"Tror att vi har snubblat över någonting här". Söksajten Hitta.se har lanserat ett nytt videoformat som ska locka annonsörerna. 8

Aftonbladet skapar "lotteriredaktion"

Aftonbladet skapar "lotteriredaktion"

"Ett viktigt första steg". Svenska Medaljlotteriet och Aftonbladet inleder långsiktigt samarbete. 1

”Birro-effekten” – tredubblad trafik

”Birro-effekten” – tredubblad trafik

Nya siffor från Kia-index. Marcus Birros comeback som krönikör lyfte Tidningen Härjedalens sajt.

Sportjournalister i öppet bråk

Sportjournalister i öppet bråk

"Han kunde ha skrivit ett mejl". Aftonbladets Linus Norberg och Hockeysveriges Robert Pettersson har råkat i luven på varandra. 6

Skruf samlar gnäll

Skruf samlar gnäll

"Vi vill ösa ur den digitala floden av åsikter". Snustillverkaren Skruf lanserar kampanjen ”Klaga mera” som bygger på missnöjesstatistik.

Tittarna sviker TV3:s ”Mordet”

Tittarna sviker TV3:s ”Mordet”

Går upp mot "Veckans brott". "Mordet" tappade 80 000 tittare jämfört med premiären förra veckan.

"TV3:s nya serie Mordet – ett etiskt haveri"

"TV3:s nya serie Mordet – ett etiskt haveri"

KRÖNIKA. TV3-produktionen "Mordet" skenar totalt, skriver Dagens Medias Erik Wisterberg. 7

Presenterar nya organisationen

Presenterar nya organisationen

"Bygger på medarbetarnas delaktighet". Just nu presenterar ledningen på Aftonbladet tidningens framtida organisation. 5

Värvar hållbarhetsexpert

Värvar hållbarhetsexpert

Skriver om CSR. Per Grankvist till Sydsvenskan.

Ulf Lundells rasande attack: "En giftig liten Kiruna-Hitler"

Ulf Lundells rasande attack: "En giftig liten Kiruna-Hitler"

Markus Larsson: "Kan bara skratta". UPPDATERAD. Ulf Lundell är topp tunnor rasande på Aftonbladets nöjesskribent Markus Larsson.

Män gripna kopplade till mordet

Män gripna kopplade till mordet

"Vi vet fortfarande väldigt lite vad som har hänt". UPPDATERAD. Två män tillhörande den grupp som tagit på sig ansvaret för mordet på Nils Horner har gripits. 4

Ankersjö startar pr-byrå

Ankersjö startar pr-byrå

"Pr-konsulter kan visst rädda världen". Per Ankersjö, centerpartist och tidigare borgarråd i Stockholm, startar den nya pr-byrån A Beautiful Soup. 2

Annons
Annons
Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Här är årets första nummer av Dagens Medias tidning

Läs om Schibsteds nya jättesatsning, kritiken mot MTG TV:s ledning, och mycket mer.

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd om reklamsåpans framtid efter "Stigs" avhopp

Icas vd Anders Svensson om Hans Mosessons sorti och reklamsåpans framtid i en digital värld. 2

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Journalisterna var för fulla – missade Ebbot-scoopet

Det är varje journalists värsta mardröm – att missa ett scoop som händer rakt framför näsan på en. 11

Här är Volvos vintersaga

Här är Volvos vintersaga

Flera kända svenskar medverkar i nya #madebysweden-filmen. 5

"Bara det bästa kvar"

"Bara det bästa kvar"

Från Västindiska stränder till januariblask i Stockholm – Johanna Öberg är Metro-rekryten som ska få fart på den sargade Stampen-koncernens digitala utveckling. 1

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

De kan bli till Årets byrå

De kan bli till Årets byrå

Chiffer, Carat och Daytona. Det är några av byråerna som kan bli Årets byrå 2014. 3

Så många får gå på MTG TV

Så många får gå på MTG TV

Dagens Media har siffran – så många varslas.

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

I konflikt med GP:s ledarsida – redan för tre år sedan

Bråket mellan Alice Teodorescu och GP:s ledarskribenter går långt tillbaka i tiden. 20

Wolodarskis syrliga svar

Wolodarskis syrliga svar

Efter Jan Helins upprörda blogginlägg om DN:s censurartikel svarar chefredaktören Peter Wolodarski. 10

...på Jan Helins dunderkänga

...på Jan Helins dunderkänga

Illasinnat, undermåligt och ett "förmörkat publicistiskt omdöme". Därför är Jan Helin rasande på Dagens Nyheter. 16

Så mycket tittande försvann

Så mycket tittande försvann

Trots stora evenemang som vinter-OS och fotbolls-VM backade det totala tv-tittandet med sex minuter per dag förra året.

Pengabråk splittrar pr-duon

Pengabråk splittrar pr-duon

Richard Lindh har lämnat vd-stolen på Taste PR – och krävs nu på pengar av grundaren Marianne Djudic.

Skärmdump från Viralgranskarens artikel.

Viralgranskaren drar tillbaka artikel om firande muslimer

Viralgranskaren falskstämplade en Facebook-status om muslimer som firade terrordådet i Paris med tårta. Nu backar sajten. 27

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt

Expressen ber om ursäkt till den folkkäre skådespelaren Magnus Härenstam efter att ha publicerat felaktiga uppgifter om dennes canceroperation. 2

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se