Åsikter

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Nyhetssajten E24 gör redaktionell reklam för sin elsajt Kundkraft – samtidigt som man sågar konkurrenterna på nyhetsplats, skriver Lars Lagerkvist, vd på Eon Försäljning.

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Så kom till slut förklaringen till de senaste veckornas förtalskampanj som E24 bedrivit mot de tre stora elbolagen i Sverige. Eller den nedlåtande definitionen ”Eljuntan” som E24 myntat och använt som ett samlingsbegrepp.

Den 12 april publicerades nämligen en nyhetsartikel med rubriken ”Så pressar de elpriset med upp till 35 procent”. Alla med kunskap om elhandelsfrågor vet att detta är en omöjlighet, då det inte finns så stora marginaler på elpriset.

Och när det just är Kundkraft som med benäget bistånd av E24, påstår sig kunna ligga bakom trolleritricket, då trillar polletten ned. Då blir det plötsligt uppenbart att det är kommersiella syften som ligger bakom förtalskampanjen.

Kundkraft ägs av Schibsted via Aftonbladet. Samma Schibsted som också äger såväl Svenska Dagbladet som E24. Det handlar alltså om att positionera den egna elhandelsfirman, dessutom på redaktionell plats. Det här är utomordentligt allvarligt och strider rimligen mot de pressetiska reglerna.

Det som förvånar allra mest är dock att Svenska Dagbladet lånat ut sig till att vara en aktiv del av förtalskampanjen, eller ska man kanske kalla det för reklamkampanjen. E24-ankaret Torbjörn Isacsson har fått flera av sina krönikor publicerade i Svenskan, medan Eon förvägrats att bemöta de populistiska förolämpningarna och den felaktiga beskrivningen av energibranschen.

Den senaste krönikan ska dessutom ses i ljuset av att E24 precis hade fått svar på 15 frågor som redaktionen ställt till bland annat Eon.

Med stöd av Eons ekonomiska rapportering både på koncern- och bolagsnivå, har vi gett konkreta besked och svar på E24s frågor.

Dessa svar har Torbjörn Isacsson överhuvudtaget inte reflekterat över i sin senaste krönika.

Isacsson hävdar att ”Eon har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader”. Trots att vi i vårt svar kunnat påvisa att Eon Nordic uppvisade en avkastning på sysselsatt kapital på 7,9 procent. Ska jämföras med de två andra större marknaderna inom Eons. Central Europe med 20,5 procents avkastning och UK med 9,5 procents avkastning.

Isacsson fortsätter med att ”Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår”. Sanningen är att merparten av de större svenska industriföretagen har en avkastning på sysselsatt kapital som överstiger 10 procent.

E24 fortsätter också att ge näring åt sina konspiratoriska teorier om elmarknaden som ett oligopol. På den nordiska elmarknaden avsätts elproduktion från cirka 350 elproducenter i Norden, el som köps upp av ungefär lika många elhandelsföretag. Eon levererar cirka 5 procent av den el som avsätts på elmarknaden. Motsvarande för Fortum och Vattenfall är 13 respektive 22 procent.

Energimarknaden är en bransch som ska granskas precis som alla andra branscher. Det är en viktig uppgift för massmedia. Vinterns debatt om elmarknaden har också varit viktig och angelägen. På Eon tror vi på öppenhet, och vi är beredda att delta i debatten. Tyvärr är det väldigt få gånger som vi får komma till tals.

Men det är ännu mer beklämmande när tidningskoncerner utsätter enskilda företag för massiva förtalskampanjer, där syftet är att gynna egen konkurrerande verksamhet.

Lars Lagerkvist

VD Eon Försäljning

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

EXPRESSENS SPARKADE VD TALAR UT
"Gunilla Herlitz berättade det bredvid en toalett i Almedalen"

"Gunilla Herlitz berättade det bredvid en toalett i Almedalen"

Såg olika på framtiden för Expressen. För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen – som så sent som i dag presenterade ett nytt omfattande sparpaket.

Ikväll: Ottosson på Dagens Medias scen

Lämnar efter 13 år. Efter dagens dramatiska besked från Expressens nya ledning – avgående vd:n Bengt Ottosson frågas ut på Dagens Medias mingel. 1

Facket: "Finns en oro"

SJF kommenterar sparpaketet. Först i morgon kommer Expressens nya organisationen att presenteras. 1

"Ska sänka kostnaden med cirka 80 miljoner kronor"

Thomas Mattsson om nedskärningarna. UPPDATERAD. 70 tjänster, varav 50 på redaktionen, försvinner. 36

70 bort på Expressen

Stormöte på tidningen. UPPDATERAD. Expressen skär ner. 32

Expressens vd fick sparken – facket kritiskt

"Som att en nyckelspelare försvinner från ett lag mitt under matchen". Bengt Ottosson har levererat vinst till Expressen varje år sedan han tillträdde som vd. Men enligt uppgift till Dagens Media fick han trots detta sparken. 11

Gunilla Herlitz tar över som vd på Expressen

Blev vd 2001. Expressens vd Bengt Ottosson går i pension. DN:s vd Gunilla Herlitz tar över. 13

AFTONBLADETS PARTILEDARDEBATT
Konkurrenterna: "Spänstigt men hade önskat fler vassa frågor"

Konkurrenterna: "Spänstigt men hade önskat fler vassa frågor"

"Kan tänka oss samsändningar framöver". Så här tycker linjär-tv-giganterna SVT och TV4 om sin nya konkurrent. 3

Springtime-konsult till Spotlife

Springtime-konsult till Spotlife

"Ett självklart steg". Åsa Hallgren blir marknadschef. 2

Går till Lagardére

Går till Lagardére

"Ett drömjobb". Carl-Henric Stjerna, tidigare PS Group, blir nordisk chef för Lagardére Unlimited Events.

MTV:s pr-chef till United Screens

MTV:s pr-chef till United Screens

"Jag vill lämna linjär-tv". MTV:s pr-chef Peter von Satzger går till United Screens.

Vi i villa-chef slutar efter oenighet

Vi i villa-chef slutar efter oenighet

"Klart att jag blev lite förbannad". Jascha Buckholt slutar – säljet läggs ut på externt bolag. 4

Annons
VALET 2014
Johan Croneman om Janne Josefsson: "Du är jättedålig"

Johan Croneman om Janne Josefsson: "Du är jättedålig"

Josefsson: "De tar i så de spricker". Ny kritik mot SVT och Janne Josefsson, efter inslaget om Södermalm i "Valet med Belinda och Janne".

Anna Qvennerstedt till Eurobest

Anna Qvennerstedt till Eurobest

"Att vara intressant har aldrig varit viktigare." Ska leda juryn för digitalt och mobilt. 4

"Media i Sverige förtjänar att dö"

"Media i Sverige förtjänar att dö"

Frida Boisen: "Raljerade från scen, flera gånger". SR-medarbetaren gick till oväntad attack mot svensk media. 13

Gör ny serie för TV4

Gör ny serie för TV4

"Den ultimata kicken". Tre Vänner producerar den nya thrillerserien "Advokaten" tillsammans med författarna Jens Lapidus, Hans Rosenfeldt och Michael Hjorth.

(M) jagar jägarröster

(M) jagar jägarröster

"Frågor som berör". Moderaterna sjösätter en ny reklamkampanj riktad mot väljare med jaktintresse – samma dag som en jägare avlidit efter en vådaskjutning. 2

VILLE KÖPA TWEETS AV AFTONBLADETS PROFIL
Volvo läxar upp byrån

Volvo läxar upp byrån

Marknadschefen: "Inte roligt över huvud taget". Biltillverkaren tar starkt avstånd från The Viral Companys agerande. 1

Volvos nya lanseringsknep – erbjöd Kazmierska 2000 kronor per tweet

Volvos nya lanseringsknep – erbjöd Kazmierska 2000 kronor per tweet

"Sällan vi journalister blir så ogenerat uppraggade av kommersen". Två tusen kronor per inlägg - plus en egen XC90 att bränna runt i. Det erbjöds Aftonbladets Natalia Kazmierska av Volvos byrå. 5

Sibylla väljer Volt

Sibylla väljer Volt

Efter pitch. Ska ta fram nytt kommunikationskoncept. 2

Kvällstidningarna i tv-samarbete

Kvällstidningarna i tv-samarbete

"Sms från Thomas Mattsson." Förutom Youtube, Magine och SvD kommer även Expressen att sända Aftonbladets partiledardebatt ikväll. 7

VAL 2014
Janne Josefsson: "Jag hatar inte stockholmsjournalister"

Janne Josefsson: "Jag hatar inte stockholmsjournalister"

Tjafs om Södermalm. Aftonbladets Fredrik Virtanen anklagar Janne Josefsson för att hata Stockholm. "Befängt", kontrar Göteborgaren själv.

Ny delägare i JMW

Ny delägare i JMW

Bakgrund i Microsoft. Louise Leo är ny delägare i pr-byrån JMW.

Tradedoubler får ordinarie vd

Ersatte Rob Wilson. Matthias Stadelmeyer blir ordinarie vd för Tradedoubler.

Tittarras för SVT:s "Atleterna"

Tittarras för SVT:s "Atleterna"

SVT fick lördagsstryk av TV4. Gick upp mot "Fångarna på fortet" – och tappade halva publiken. 4

Under miljonen för Kristallen

Under miljonen för Kristallen

Fick tuff konkurrens av "Doobidoo". Tv-branschens galafest tappade tittare jämfört med ifjol.

Skandalrapparen och Mikael Wiehe ska sänka Reinfeldt – med skilsmässohån

Skandalrapparen och Mikael Wiehe ska sänka Reinfeldt – med skilsmässohån

"Gör en Filippa och säg hej då till Fredrik". Släpper vallåt tillsammans. 21

Vad tycker du om Kartellen och Mikael Wiehes låt?

Se resultatet
  • Bra. 15%
  • Dålig. 81%
  • Vet ej. 4%
Rösta
Sturm & Drang får sin första vd

Sturm & Drang får sin första vd

"Har tidigare haft ett något otydligt ledarskap". Göteborgsbyrån Sturm & Drang har rekryterat sin första vd. 1

Cdon öppnar upp sajten för reklam

Cdon öppnar upp sajten för reklam

"Ett naturligt steg". E-handelssajten börjar med annonsering i samarbete med Admore Media Sales. 3

Jublar över "Big Brother"

Jublar över "Big Brother"

"Vi är strålande glada". Här är siffrorna för "Big Brother"-premiären igår. 6

Läggs ner som papperstidning

Läggs ner som papperstidning

Har en upplaga på 73 000. M3 ska distribueras digitalt i framtiden. 3

Mobilab-grundaren slutar

Mobilab-grundaren slutar

"Växer snabbast". Joachim Alvarez, grundare av Mobilab, som driver kupongtjänsten Kuponginlösen, har sagt upp sig.

Blir marknadschef på City Gross

Blir marknadschef på City Gross

"Vi ska utmana etablerade sanningar". Mikael Ekensteen tar över som marknadschef på Bergendahls Food. 4

LÖRDAGSINTERVJUN
Näääk: "Media fokuserar på det negativa alldeles för ofta"

Näääk: "Media fokuserar på det negativa alldeles för ofta"

Diggar "Antikrundan". För Dagens Media berättar Matar ”Näääk” Samba om sitt nya gig som programledare, om förutfattade meningar kring hiphop och om sina egna medievanor. 3

Här är alla vinnare i Kristallen

Här är alla vinnare i Kristallen

Många beprövade format. När Kristallen firade tio år prisades TV4:s "Solsidan" som årets humorprogram – för tredje gången.

Prat PR tillsätter byråchef

Börjar nästa vecka. Pontus Nyström blir byråchef på Prat PR.

Eric Schüldt till Expressen

Eric Schüldt till Expressen

"Unikt tilltal och många fans". Mannen bakom flera hyllade radioproduktioner rekryteras av Expressens kulturredaktion. 2

Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation En photoshoppad hjärna

Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes Kattkomik före politik.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se