Åsikter

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Nyhetssajten E24 gör redaktionell reklam för sin elsajt Kundkraft – samtidigt som man sågar konkurrenterna på nyhetsplats, skriver Lars Lagerkvist, vd på Eon Försäljning.

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Så kom till slut förklaringen till de senaste veckornas förtalskampanj som E24 bedrivit mot de tre stora elbolagen i Sverige. Eller den nedlåtande definitionen ”Eljuntan” som E24 myntat och använt som ett samlingsbegrepp.

Den 12 april publicerades nämligen en nyhetsartikel med rubriken ”Så pressar de elpriset med upp till 35 procent”. Alla med kunskap om elhandelsfrågor vet att detta är en omöjlighet, då det inte finns så stora marginaler på elpriset.

Och när det just är Kundkraft som med benäget bistånd av E24, påstår sig kunna ligga bakom trolleritricket, då trillar polletten ned. Då blir det plötsligt uppenbart att det är kommersiella syften som ligger bakom förtalskampanjen.

Kundkraft ägs av Schibsted via Aftonbladet. Samma Schibsted som också äger såväl Svenska Dagbladet som E24. Det handlar alltså om att positionera den egna elhandelsfirman, dessutom på redaktionell plats. Det här är utomordentligt allvarligt och strider rimligen mot de pressetiska reglerna.

Det som förvånar allra mest är dock att Svenska Dagbladet lånat ut sig till att vara en aktiv del av förtalskampanjen, eller ska man kanske kalla det för reklamkampanjen. E24-ankaret Torbjörn Isacsson har fått flera av sina krönikor publicerade i Svenskan, medan Eon förvägrats att bemöta de populistiska förolämpningarna och den felaktiga beskrivningen av energibranschen.

Den senaste krönikan ska dessutom ses i ljuset av att E24 precis hade fått svar på 15 frågor som redaktionen ställt till bland annat Eon.

Med stöd av Eons ekonomiska rapportering både på koncern- och bolagsnivå, har vi gett konkreta besked och svar på E24s frågor.

Dessa svar har Torbjörn Isacsson överhuvudtaget inte reflekterat över i sin senaste krönika.

Isacsson hävdar att ”Eon har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader”. Trots att vi i vårt svar kunnat påvisa att Eon Nordic uppvisade en avkastning på sysselsatt kapital på 7,9 procent. Ska jämföras med de två andra större marknaderna inom Eons. Central Europe med 20,5 procents avkastning och UK med 9,5 procents avkastning.

Isacsson fortsätter med att ”Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår”. Sanningen är att merparten av de större svenska industriföretagen har en avkastning på sysselsatt kapital som överstiger 10 procent.

E24 fortsätter också att ge näring åt sina konspiratoriska teorier om elmarknaden som ett oligopol. På den nordiska elmarknaden avsätts elproduktion från cirka 350 elproducenter i Norden, el som köps upp av ungefär lika många elhandelsföretag. Eon levererar cirka 5 procent av den el som avsätts på elmarknaden. Motsvarande för Fortum och Vattenfall är 13 respektive 22 procent.

Energimarknaden är en bransch som ska granskas precis som alla andra branscher. Det är en viktig uppgift för massmedia. Vinterns debatt om elmarknaden har också varit viktig och angelägen. På Eon tror vi på öppenhet, och vi är beredda att delta i debatten. Tyvärr är det väldigt få gånger som vi får komma till tals.

Men det är ännu mer beklämmande när tidningskoncerner utsätter enskilda företag för massiva förtalskampanjer, där syftet är att gynna egen konkurrerande verksamhet.

Lars Lagerkvist

VD Eon Försäljning

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
Luke Simmonds till Dentsu Aegis

Luke Simmonds till Dentsu Aegis

”Har ett rykte om sig för aggresiva medieköp”. Efter avhoppet från Media Path – nu har Luke Simmonds klart med nytt toppjobb.

Expressen köper Facebook-sida

Expressen köper Facebook-sida

"Inte kopplat till Omtalat". Enligt uppgift till Dagens Media har Expressen köpt Facebook-sidan "Vi som älskar fredagsmys" som har drygt 360 000 följare. 3

Så blir våren i MTG TV

Så blir våren i MTG TV

Salig blandning. Realitystjärnorna i slottsmiljö, Golfstjärneliv och en återvändande grabbduo. Det är några smakprov ur MTG:s vårprogram. 2

Expressen satsar på e-sport med MTG

Expressen satsar på e-sport med MTG

"Kommer leverera hög kvalitet". Expressen och MTGx-kanalen Viagame slår påsarna ihop och lanserar Gamerfeed, en undersajt till Expressen.

Reklambyråchefen: "Har inte fått en enda donut"

Reklambyråchefen: "Har inte fått en enda donut"

Hallå där... Johan Jäger, creative director på Jung von Matt, som nästa vecka är med och öppnar Dunkin' Donuts första Sverige-restaurang i Täby. 3

Svenska Spel väljer Kaplan RM

Svenska Spel väljer Kaplan RM

"Stolta". Ska sköta relationsmarknadsföringstjänster. 1

Annons
Isobar-chefen: "Så påverkas du av Facebooks uppdatering"

Isobar-chefen: "Så påverkas du av Facebooks uppdatering"

KRÖNIKA. Facebooks senaste förändring innebär stora möjligheter för annonsörerna, skriver Isobars byråchef Nils Andersson Wimby. 1

22 tjänster bort på Forma

22 tjänster bort på Forma

Per Kjellander: "Tråkigt men nödvändigt". Nu är förhandlingarna klara. 2

Fler sökande till Paradise Hotel än till journalistprogrammet

Fler sökande till Paradise Hotel än till journalistprogrammet

"Åtminstone garanterade att synas i media". På ett dygn har MTG TV fått in 2200 ansökningar till "Paradise Hotel". 10

Är detta årets töntigaste reklam?

Är detta årets töntigaste reklam?

"Mina ögon blöder". Grundaren: "Alla är välkomna, inte bara hipsters". 6

SvD först med att sälja tid

SvD först med att sälja tid

Byter klick mot tid som valuta på nätet. Tar bara betalt för dem som har sett annonsen tio sekunder. 10

Tid ska ersätta klick som valuta

Valutan för annonser på nätet är en av de mest omdebatterade frågorna i medievärlden.

Se Microsoftkontoret – i Minecraft

Se Microsoftkontoret – i Minecraft

Prisbelönta lokaler. IT-jätten bjuder in till Akalla-kontoret i Minecraft-video.

"Readly är en digital dagslända"

"Readly är en digital dagslända"

REPLIK. Readlys vd får hård kritik av Johan Ploski på Yomaco. 5

"Dagspressens utmaning är inte efterfrågan

"Dagspressens utmaning är inte efterfrågan

DEBATT. Utmaningen är betalmodellen, skriver Readlys vd Per Hellberg i ett svar till Yomascos Johan Ploski. 7

Dagens Samhälle stämmer Mittmedia

Dagens Samhälle stämmer Mittmedia

"Det är mycket pengar som står på spel”. Dagens Samhälle stämmer Mittmedias tryckeri, kan Dagens Media berätta.

Årets julklapp sågas på Twitter

Årets julklapp sågas på Twitter

"Bara ett tiotal är positiva". Merparten av inläggen var kritiska.

Juryn som är mäktigare än tomten

En totalt hemlig process. Här är kvartetten som styr julhandeln – en sluten grupp som efter eget huvud utser Årets julklapp.

Expressen plockar ner lista om deprimerade

Expressen plockar ner lista om deprimerade

IDG-chef: "Hoppas det här vidriga dravlet betalar sig i härliga klick". Expressen jagade klick med lista om kroniskt deprimerade – backar efter kritik. 12

Nivette Dawod till Sveriges Radio

Nivette Dawod till Sveriges Radio

"En satsning som Nils skulle ha gillat". Aftonbladet-
reportern Nivette Dawod får nytt jobb på SR. 11

Nytt uppdrag till Rivers spelstudio Isbit Games

Nytt uppdrag till Rivers spelstudio Isbit Games

Vill engagera och informera barnen. River-ägda spelstudion Isbit Games deltar i Varta-kampanj.

Joakim Pops nya gig

Joakim Pops nya gig

"En stark position". Hitta.ses tidigare vd Joakim Pops går in i Viva Media Groups styrelse.

Expressens nya giv – läs nyheterna i klockan

Expressens nya giv – läs nyheterna i klockan

"Vill vara med och testa nytt". Släpper nyhetsapp. 2

Carl-Johan Bonnier om Gunilla Herlitz superlön

Carl-Johan Bonnier om Gunilla Herlitz superlön

"Hon har gjort ett fantastiskt jobb". Gunilla Herlitz lön på nära 19 miljoner kronor upprör. Men Bonniers styrelseordförande tycker att lönen är rimlig. 12

Skadestånd efter TV3-såpan

Skadestånd efter TV3-såpan

"Rätten till privatliv gäller även på sjukhus". Anhöriga kände igen sin döende far i "Sjukhuset". Nu får de 20 000 kronor var i skadestånd av landstinget. 1

Stort varsel på Viacom

Stort varsel på Viacom

"Vore fel av mig att säga ett antal". Viacom i Sverige varslar en stor del av sin personalstyrka, kan Dagens Media berätta. 1

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Lever spartanskt trots drömlönen. Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

LÖNELIGAN 2014
De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

REKLAMBYRÅERNA. Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Fjäder i hatten för Hasan & Partners – vinner Fritidsresor

Fjäder i hatten för Hasan & Partners – vinner Fritidsresor

"Jag kan bekräfta att det stämmer". Hasan & Partners blir Fritidsresors nya reklambyråpartner, kan Dagens Media avslöja. 1

LÖNELIGAN 2014
Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

MARKNADSCHEFERNA. Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Nytt nummer ute idag

Nytt nummer ute idag

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

... med Branschanalys om resebolagen

Charterjättar skär hårt i tv-reklamen. Vi plockar ut Apollos Gud i centrala Stockholm.

LÖNELIGAN 2014
Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

"Det här är för mycket pengar för att ens förstå". Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 25

Succé för Historieätarna på webben

Succé för Historieätarna på webben

Men Paradise Hotel toppar fortfarande. Erik Haags och Lotta Lundgrens matprogram kommer fyra på webb-tv-listan.

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

Annons
... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Viggos blogg

Viggos blogg Grattis SUP46!

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se