Åsikter

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Nyhetssajten E24 gör redaktionell reklam för sin elsajt Kundkraft – samtidigt som man sågar konkurrenterna på nyhetsplats, skriver Lars Lagerkvist, vd på Eon Försäljning.

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Så kom till slut förklaringen till de senaste veckornas förtalskampanj som E24 bedrivit mot de tre stora elbolagen i Sverige. Eller den nedlåtande definitionen ”Eljuntan” som E24 myntat och använt som ett samlingsbegrepp.

Den 12 april publicerades nämligen en nyhetsartikel med rubriken ”Så pressar de elpriset med upp till 35 procent”. Alla med kunskap om elhandelsfrågor vet att detta är en omöjlighet, då det inte finns så stora marginaler på elpriset.

Och när det just är Kundkraft som med benäget bistånd av E24, påstår sig kunna ligga bakom trolleritricket, då trillar polletten ned. Då blir det plötsligt uppenbart att det är kommersiella syften som ligger bakom förtalskampanjen.

Kundkraft ägs av Schibsted via Aftonbladet. Samma Schibsted som också äger såväl Svenska Dagbladet som E24. Det handlar alltså om att positionera den egna elhandelsfirman, dessutom på redaktionell plats. Det här är utomordentligt allvarligt och strider rimligen mot de pressetiska reglerna.

Det som förvånar allra mest är dock att Svenska Dagbladet lånat ut sig till att vara en aktiv del av förtalskampanjen, eller ska man kanske kalla det för reklamkampanjen. E24-ankaret Torbjörn Isacsson har fått flera av sina krönikor publicerade i Svenskan, medan Eon förvägrats att bemöta de populistiska förolämpningarna och den felaktiga beskrivningen av energibranschen.

Den senaste krönikan ska dessutom ses i ljuset av att E24 precis hade fått svar på 15 frågor som redaktionen ställt till bland annat Eon.

Med stöd av Eons ekonomiska rapportering både på koncern- och bolagsnivå, har vi gett konkreta besked och svar på E24s frågor.

Dessa svar har Torbjörn Isacsson överhuvudtaget inte reflekterat över i sin senaste krönika.

Isacsson hävdar att ”Eon har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader”. Trots att vi i vårt svar kunnat påvisa att Eon Nordic uppvisade en avkastning på sysselsatt kapital på 7,9 procent. Ska jämföras med de två andra större marknaderna inom Eons. Central Europe med 20,5 procents avkastning och UK med 9,5 procents avkastning.

Isacsson fortsätter med att ”Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår”. Sanningen är att merparten av de större svenska industriföretagen har en avkastning på sysselsatt kapital som överstiger 10 procent.

E24 fortsätter också att ge näring åt sina konspiratoriska teorier om elmarknaden som ett oligopol. På den nordiska elmarknaden avsätts elproduktion från cirka 350 elproducenter i Norden, el som köps upp av ungefär lika många elhandelsföretag. Eon levererar cirka 5 procent av den el som avsätts på elmarknaden. Motsvarande för Fortum och Vattenfall är 13 respektive 22 procent.

Energimarknaden är en bransch som ska granskas precis som alla andra branscher. Det är en viktig uppgift för massmedia. Vinterns debatt om elmarknaden har också varit viktig och angelägen. På Eon tror vi på öppenhet, och vi är beredda att delta i debatten. Tyvärr är det väldigt få gånger som vi får komma till tals.

Men det är ännu mer beklämmande när tidningskoncerner utsätter enskilda företag för massiva förtalskampanjer, där syftet är att gynna egen konkurrerande verksamhet.

Lars Lagerkvist

VD Eon Försäljning

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

"Utökad annonstid gynnar TV4"

"Utökad annonstid gynnar TV4"

Ny rapport granskar effekterna av lagändringen. Den utökade annonstiden kan ha bidragit till TV4:s fortsatt starka ställning på tv-marknaden.

Påhittade kunder i Betalos reklam

Påhittade kunder i Betalos reklam

"Vi har inte fått någon att ställa upp". På sin sajt berättar Bonniers Betalo om sina nöjda kunder – men personerna på bild har inget med bolaget att göra. 6

Aktivitetstema i ny Ving-kampanj

Aktivitetstema i ny Ving-kampanj

"Viktigt att vi är relevanta i framtiden". Ving är mer än bara charter. Det är budskapet i researrangörens nya höstkampanj.

Data från Facebook styr annonser på Instagram

Data från Facebook styr annonser på Instagram

Lanserade annonser i höstas. Mercedes är först ut med att testa en ny annonslösning – som ska bygga samman Facebook och Instagram. 2

Adam Alsing går till Kanal5 – gör comeback i Big Brother

Adam Alsing går till Kanal5 – gör comeback i Big Brother

"Det känns alldeles förträffligt bra". "Big Brother" och "Sveriges värsta bilförare" ska ledas av Adam Alsing – som återvänder till Kanal5. 7

Lyft för "Grillmästarna" i TV4

Lyft för "Grillmästarna" i TV4

Dagens Media har tittarsiffrorna. I går sändes det näst sista avsnittet av matlagningsprogrammet i TV4. 1

Annons
Jägermeisters reklam förbjuds

Jägermeisters reklam förbjuds

Visar kompisgäng på äventyr. Alkohol får inte associeras med riskfyllt beteende. Nu förbjuds Jägermeisters reklamfilm.

SVT:s expert gläds åt Fifa-chefens död: "Äntligen"

SVT:s expert gläds åt Fifa-chefens död: "Äntligen"

Kommenterade VM i SVT. Ordföranden i det argentinska fotbollförbundet dog i en hjärtattack i går kväll – Henrik Brandão Jönsson gladdes åt dödsbudet. 5

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Marknadschefen: "Behöver inte vara rädd att folk ska bojkotta företaget". Researrangören Ving är "årets hbtq-vänligaste företag" enligt Unionen. 1

HD tar inte upp Lyxfällan-tvisten

HD tar inte upp Lyxfällan-tvisten

Bråket om "Lyxfällan" och "Minuten" över. Högsta domstolen kommer inte att pröva tvisten mellan Bump Productions och Friday TV. 1

Efter bombattacken – nu lämnar SVT kriget i Gaza

Efter bombattacken – nu lämnar SVT kriget i Gaza

"Läget förändras hela tiden". Mitt i livesändningen briserade en kraftig bomb bakom SVT:s reporter Susan Ritzén. Av säkerhetskäl stoppades Aktuellt-sändningen – nu försöker de ta sig över gränsen. 6

Utnyttjas i Facebook-annons

Utnyttjas i Facebook-annons

Facebook: "Vi ser allvarligt på att man missbrukar våra regler". Programledaren Marie Serneholt syns i reklam för bantningspreparat. 1

Pride gav lyft för Allsången

Pride gav lyft för Allsången

"Jag tycker att det är fantastiskt". Med Alcazar och Conchita Würst lyckades "Allsång på Skansen" öka från förra veckans bottennotering.

Här är S första reklam inför valet

Här är S första reklam inför valet

"Vi vill väcka känslor". Äldreomsorgen står i fokus i Socialdemokraternas första valfilm inför riksdagsvalet 2014. 6

Så vill SDU locka unga tjejer

Så vill SDU locka unga tjejer

"SD normaliseras för varje dag". SD:s ungdomsförbund hoppas på fler unga tjejer – och släpper en kampanjfilm. 36

Budweiser söker bästa musikerna

Budweiser söker bästa musikerna

Backas upp av Rihanna och Jay Z. Öltillverkaren Budweiser ger sig ut på turné för att leta efter världens bästa gatumusikanter.

Gav bloggare alkohol – anmäls

Carlsberg sponsrade Clara Henrys fest. IOGT-medlem anmäler företaget. 6

Garbergs om kritiken: "Ett leksaksvapen"

Garbergs om kritiken: "Ett leksaksvapen"

Publicerades i DN. Får kritik för att vilja sälja Treo med bild på automatvapen – samtidigt som det pågår verkliga strider i Gaza och Ukraina. 3

Per Nilsson om SSU:s tårtfilm: "De känner sig stressade"

Per Nilsson om SSU:s tårtfilm: "De känner sig stressade"

Kontrade med egen version. SSU kallade Alliansens tårtfilm för "pajig". Nu svarar Moderaternas kommunikationschef på kritiken. 5

Gunnar Axéns nya måltavla – SVT:s morgonsoffa

Gunnar Axéns nya måltavla – SVT:s morgonsoffa

Martin Jönsson: "Konstigt att ha så dålig koll". Moderattoppen Gunnar Axén – som kastade ut sin tv i protest mot "Sommar i P1" – fortsätter sitt korståg mot public service. Nu har han retat upp sig på SVT:s morgonsoffa. 22

Poeten fick toppmoderaten att kasta ut tv:n

"Ett hot mot demokratin". Den moderate toppolitikern Gunnar Axén ilsknade till rejält på SR:s Sommar i P1. 35

Så många såg Lottas allsång

Så många såg Lottas allsång

TV4: "Vi är supernöjda med säsongen". Det sjätte avsnittet av "Lotta på Liseberg" i TV4 tappade tittare från förra veckan.

Efter krisen – nu bromsar Lowe Brindfors förlusten

Efter krisen – nu bromsar Lowe Brindfors förlusten

"Ett antal pitcher löper över sommaren". Reklambyrån Lowe Brindfors förbättrar resultatet – men gör fortfarande miljonförlust.

SSU kontrar med egen tårtfilm

SSU kontrar med egen tårtfilm

"Vi gjorde filmen Alliansen borde ha gjort". Efter Alliansens tårtreklam där de går till attack mot oppositionen – nu gör SSU en egen tårtfilm. 13

JK avvisar anmälan mot Expressen

"Alla har ju rätt att ringa in och säga att de känner sig förtalade". SD-politikern som kände sig kränkt av Expressen får ingen hjälp av JK.

Mona Sahlin och imam viger gay-par – i 7-Eleven-butik

Mona Sahlin och imam viger gay-par – i 7-Eleven-butik

Mona Sahlin vigselförrättare. Stockholm Prides huvudsponsor 7-Eleven bygger om sin butik till ett bröllopskapell under festivalen. 11

Scandic bjuder på homohångel

Scandic bjuder på homohångel

Fotas och visas på Stureplan. Under Stockholm Pride bygger Scandic ett hångelrum i centrala Stockholm – och sänder kärleksmötena på storbildsskärm. 4

Han sparkades ut från SD – kräver 250 000 av Expressen

Han sparkades ut från SD – kräver 250 000 av Expressen

Thomas Mattsson: "Jag avvisar naturligtvis det här befängda påståendet". UPPDATERAD. Expressen avslöjade att mannen – som kandiderade för SD – hade ett nazistiskt förflutet. Nu vill han ha en kvarts miljon. 2

Expressen slår nytt mobilrekord

Expressen slår nytt mobilrekord

Thomas Mattsson: "Ett intressant trendbrott". För första gången någonsin har Expressens mobilsajt fler unika besök än tidningens desktopsajt. 12

Sommarkrysset tappar tittare

Sommarkrysset tappar tittare

Halva säsongen har gått. Så många såg Sommarkrysset med Gry Forsell. 1

Blir Ecpats ansikte utåt

Blir Ecpats ansikte utåt

"Han kommer förstärka budskapet". Skådespelaren Joel Kinnaman blir ny ambassadör för barnrättsorganisationen Ecpat Sverige.

Annons
Se filmen från dj-battle

Se filmen från dj-battle

SVT och Alliansen segrade – se filmen från Dagens Medias party i Almedalen här. 1

Annons
Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Socialdemokraternas Veronica Palm kritiserar Calvin Kleins höstkampanj. 13

Så hånas Brasilien i sociala medier

Så hånas Brasilien i sociala medier

Brasiliens storförlust mot Tyskland i går har lett till otaliga skämt på nätet. 3

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Efter tidningen Riksdag & Departements nedläggning – nu vill Bonnier ta över. 2

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Expressens artikel om Erik Hamrén och Svenskarnas parti fick Svenska Fotbollsförbundets presschef att se rött. 25

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Bilderna från röda mattan

Bilderna från röda mattan

Hela Almedalen minglade loss på Dagens Medias dj-battle. Se vilka som var på festen. 1

Almedalsbloggen

Almedalsbloggen Nu checkar jag ut

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Under Moderaternas dag i Almedalen har Alliansens "flagga" blivit en rejäl snackis i de sociala medierna. 5

"Som en kniv i magen"

"Som en kniv i magen"

Darius Magazine anklagas för att romantisera kvinnovåld – och för att vara en porrtidning. 3

Almedalen i bilder

Almedalen i bilder

Här är Dagens Medias fotograf Janne Næss bilder från tisdagen i Almedalen.

Klickmonstret var fejknyhet

Klickmonstret var fejknyhet

Nyheter24 blev veckans raket i Kia-index tack vare en falsk nyhet. 3

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Falsksång, autotune och ett par kängor mot vd:n Casten Almqvist. Se TV4-medarbetarnas sista produktion här. 3

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

Dagens Media synar SBS Discovery TV:s första bokslut – och frågar vd:n Jonas Sjögrens om varför vinsten har halverats. 4

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Filippa Reinfeldts hånade Stockholmstips i Expressen har blivit en delningsraket. 2

TV4:s drönare gör comeback

TV4:s drönare gör comeback

"Hexakoptern" gör comeback – trots Säpos ingripande förra året. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Aller polisanmäler fusket

Aller polisanmäler fusket

Aller Media polisanmäler händelserna kring de uppblåsta upplagorna på Elle, Elle interiör, Café och Residence.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se