Åsikter

Tipsa en vän om en artikel

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Nyhetssajten E24 gör redaktionell reklam för sin elsajt Kundkraft – samtidigt som man sågar konkurrenterna på nyhetsplats, skriver Lars Lagerkvist, vd på Eon Försäljning.

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Så kom till slut förklaringen till de senaste veckornas förtalskampanj som E24 bedrivit mot de tre stora elbolagen i Sverige. Eller den nedlåtande definitionen ”Eljuntan” som E24 myntat och använt som ett samlingsbegrepp.

Den 12 april publicerades nämligen en nyhetsartikel med rubriken ”Så pressar de elpriset med upp till 35 procent”. Alla med kunskap om elhandelsfrågor vet att detta är en omöjlighet, då det inte finns så stora marginaler på elpriset.

Och när det just är Kundkraft som med benäget bistånd av E24, påstår sig kunna ligga bakom trolleritricket, då trillar polletten ned. Då blir det plötsligt uppenbart att det är kommersiella syften som ligger bakom förtalskampanjen.

Kundkraft ägs av Schibsted via Aftonbladet. Samma Schibsted som också äger såväl Svenska Dagbladet som E24. Det handlar alltså om att positionera den egna elhandelsfirman, dessutom på redaktionell plats. Det här är utomordentligt allvarligt och strider rimligen mot de pressetiska reglerna.

Det som förvånar allra mest är dock att Svenska Dagbladet lånat ut sig till att vara en aktiv del av förtalskampanjen, eller ska man kanske kalla det för reklamkampanjen. E24-ankaret Torbjörn Isacsson har fått flera av sina krönikor publicerade i Svenskan, medan Eon förvägrats att bemöta de populistiska förolämpningarna och den felaktiga beskrivningen av energibranschen.

Den senaste krönikan ska dessutom ses i ljuset av att E24 precis hade fått svar på 15 frågor som redaktionen ställt till bland annat Eon.

Med stöd av Eons ekonomiska rapportering både på koncern- och bolagsnivå, har vi gett konkreta besked och svar på E24s frågor.

Dessa svar har Torbjörn Isacsson överhuvudtaget inte reflekterat över i sin senaste krönika.

Isacsson hävdar att ”Eon har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader”. Trots att vi i vårt svar kunnat påvisa att Eon Nordic uppvisade en avkastning på sysselsatt kapital på 7,9 procent. Ska jämföras med de två andra större marknaderna inom Eons. Central Europe med 20,5 procents avkastning och UK med 9,5 procents avkastning.

Isacsson fortsätter med att ”Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår”. Sanningen är att merparten av de större svenska industriföretagen har en avkastning på sysselsatt kapital som överstiger 10 procent.

E24 fortsätter också att ge näring åt sina konspiratoriska teorier om elmarknaden som ett oligopol. På den nordiska elmarknaden avsätts elproduktion från cirka 350 elproducenter i Norden, el som köps upp av ungefär lika många elhandelsföretag. Eon levererar cirka 5 procent av den el som avsätts på elmarknaden. Motsvarande för Fortum och Vattenfall är 13 respektive 22 procent.

Energimarknaden är en bransch som ska granskas precis som alla andra branscher. Det är en viktig uppgift för massmedia. Vinterns debatt om elmarknaden har också varit viktig och angelägen. På Eon tror vi på öppenhet, och vi är beredda att delta i debatten. Tyvärr är det väldigt få gånger som vi får komma till tals.

Men det är ännu mer beklämmande när tidningskoncerner utsätter enskilda företag för massiva förtalskampanjer, där syftet är att gynna egen konkurrerande verksamhet.

Lars Lagerkvist

VD Eon Försäljning

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 9, 2015

Läs Dagens Medias tidning – här är nummer 9, 2015

Här är innehållet i årets nionde utgåva av Dagens Media.

Annons
Schibstedchefer anklagas för sexkränkningar

Schibstedchefer anklagas för sexkränkningar

Stäms för sexuella trakasserier.

Fortsatt förlust för Fokus

Fortsatt förlust för Fokus

Omfattade arbete inleds. 12

IOGT:s kampanj sågas

IOGT:s kampanj sågas

Vinföretagets jurist ser rött. 6

Därför kan Schibsteds Hemnet-affär falla

Därför kan Schibsteds Hemnet-affär falla

Jätteaffären kan stoppas. 2

Brit Stakstons blogg

Brit Stakstons blogg Idéer till medieutredningen!

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Berghs till One Show

Berghs till One Show Only in New York…

De kan bli årets säljorganisation

De kan bli årets säljorganisation

Fem avdelningar slåss om utmärkelsen. 2

"Fortfarande jävligt kul"

"Fortfarande jävligt kul"

Intervju med Värvets Kristoffer Triumf.

Baluba Event går i graven

Baluba Event går i graven

Därför läggs MTG-ägda bolaget ner. 3

Här är Aviciis Volvo-reklam

Här är Aviciis Volvo-reklam

Mamma Anki Lidén och brorsan Anton Körberg gör Tim "Avicii" sällskap. 2

Tre tv-kanaler skrotas

Tre tv-kanaler skrotas

Försvinner från svenska marknaden. 3

Systrarna Widell-Schulman kan bli personligheter

Systrarna Widell-Schulman kan bli personligheter

Gör upp mot Alexander Bard och Gunilla Herlitz. 6

Olycklig annonskrock hos SvD

Olycklig annonskrock hos SvD

Hallon gör reklam i artiklar om hallon-skandalen. 6

Högtflygande drömmar

Högtflygande drömmar

Här är SAS nya reklam. 6

Youtube slår rekord

Youtube slår rekord

Här är de kanaler som når flest tittare i Sverige. 3

Anton Ewalds perfekta krishantering

Anton Ewalds perfekta krishantering

Hyllas för knarkpudeln i TV4. 7

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

9 saker du vill veta om Googles mobiluppdatering

Bästa tipsen inför Googles "mobilgeddon".

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se