Åsikter

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Nyhetssajten E24 gör redaktionell reklam för sin elsajt Kundkraft – samtidigt som man sågar konkurrenterna på nyhetsplats, skriver Lars Lagerkvist, vd på Eon Försäljning.

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Så kom till slut förklaringen till de senaste veckornas förtalskampanj som E24 bedrivit mot de tre stora elbolagen i Sverige. Eller den nedlåtande definitionen ”Eljuntan” som E24 myntat och använt som ett samlingsbegrepp.

Den 12 april publicerades nämligen en nyhetsartikel med rubriken ”Så pressar de elpriset med upp till 35 procent”. Alla med kunskap om elhandelsfrågor vet att detta är en omöjlighet, då det inte finns så stora marginaler på elpriset.

Och när det just är Kundkraft som med benäget bistånd av E24, påstår sig kunna ligga bakom trolleritricket, då trillar polletten ned. Då blir det plötsligt uppenbart att det är kommersiella syften som ligger bakom förtalskampanjen.

Kundkraft ägs av Schibsted via Aftonbladet. Samma Schibsted som också äger såväl Svenska Dagbladet som E24. Det handlar alltså om att positionera den egna elhandelsfirman, dessutom på redaktionell plats. Det här är utomordentligt allvarligt och strider rimligen mot de pressetiska reglerna.

Det som förvånar allra mest är dock att Svenska Dagbladet lånat ut sig till att vara en aktiv del av förtalskampanjen, eller ska man kanske kalla det för reklamkampanjen. E24-ankaret Torbjörn Isacsson har fått flera av sina krönikor publicerade i Svenskan, medan Eon förvägrats att bemöta de populistiska förolämpningarna och den felaktiga beskrivningen av energibranschen.

Den senaste krönikan ska dessutom ses i ljuset av att E24 precis hade fått svar på 15 frågor som redaktionen ställt till bland annat Eon.

Med stöd av Eons ekonomiska rapportering både på koncern- och bolagsnivå, har vi gett konkreta besked och svar på E24s frågor.

Dessa svar har Torbjörn Isacsson överhuvudtaget inte reflekterat över i sin senaste krönika.

Isacsson hävdar att ”Eon har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader”. Trots att vi i vårt svar kunnat påvisa att Eon Nordic uppvisade en avkastning på sysselsatt kapital på 7,9 procent. Ska jämföras med de två andra större marknaderna inom Eons. Central Europe med 20,5 procents avkastning och UK med 9,5 procents avkastning.

Isacsson fortsätter med att ”Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår”. Sanningen är att merparten av de större svenska industriföretagen har en avkastning på sysselsatt kapital som överstiger 10 procent.

E24 fortsätter också att ge näring åt sina konspiratoriska teorier om elmarknaden som ett oligopol. På den nordiska elmarknaden avsätts elproduktion från cirka 350 elproducenter i Norden, el som köps upp av ungefär lika många elhandelsföretag. Eon levererar cirka 5 procent av den el som avsätts på elmarknaden. Motsvarande för Fortum och Vattenfall är 13 respektive 22 procent.

Energimarknaden är en bransch som ska granskas precis som alla andra branscher. Det är en viktig uppgift för massmedia. Vinterns debatt om elmarknaden har också varit viktig och angelägen. På Eon tror vi på öppenhet, och vi är beredda att delta i debatten. Tyvärr är det väldigt få gånger som vi får komma till tals.

Men det är ännu mer beklämmande när tidningskoncerner utsätter enskilda företag för massiva förtalskampanjer, där syftet är att gynna egen konkurrerande verksamhet.

Lars Lagerkvist

VD Eon Försäljning

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

Åtalade GP-journalisterna till Högsta domstolen

Våldtagen kvinna gick att identifiera. Hovrätten friade de tre journalister på Göteborgs-Posten som anklagades för brott mot tystnadsplikten – nu prövas fallet på nytt av Högsta domstolen. 2

KO får bakläxa – Mediamarkts reklamutskick och film frias

KO får bakläxa – Mediamarkts reklamutskick och film frias

"En genomsnittlig konsument får förutsättas ha vissa kunskaper". Kunderna riskerar att köpa mer än de har råd med, hävdade Konsumentombudsmannen – och anmälde Mediamarkts reklam för de förmånliga kreditköpen. 1

Dina gamla taxiresor – grunden i Taxi Stockholms senaste kampanj

Dina gamla taxiresor – grunden i Taxi Stockholms senaste kampanj

"Kommer att hjälpa turister". Åk som stockholmarna – det är uppmaningen till besökande turister i Taxi Stockholms nya kampanj.

Westander: "Det är de snälla som behöver pr som verktyg"

DEBATT. Priset "Hetast i Almedalen" – som i år gick till en företrädare för Westanders egen kund – anklagades för att vara "fejk och påhitt". Nu biter Patrik Westander tillbaka. 5

Strandvandraren Tomas Strand fast i Oslo

Strandvandraren Tomas Strand fast i Oslo

"Poliser med automatvapen – men norrmännen tjoar och tjimmar". Trots terrorhotet är intresset för "strandvandraren" Tomas Strand på topp i Norge – vilket gjort att han fortfarande är kvar i Oslo. I kväll deltar han i direktsända ”Såmmeråpent” som sänds från Akers Brygge. 2

Tradedoubler fortsätter backa – tappar 150 miljoner kronor

"Jag ser en stor förbättringspotential". Omsättningen minskar 21 procent under andra kvartalet – hittills i år har bolaget tappat mer än 150 miljoner kronor i omsättning.

Annons

Theo Blanco avslöjar striden i kulisserna på Riksmedia

Theo Blanco avslöjar striden i kulisserna på Riksmedia

"Inga besked, inga beslut – osäkerhet från dag ett". Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. "Det bästa som kunde ha hänt", säger han nu. 2

Christian Falk är död – pratar i Sommar i P1 i övermorgon

Christian Falk är död – pratar i Sommar i P1 i övermorgon

"Kommer att sändas som planerat". Efter sin död framträder artisten Christian Falk i SR. 10

Expressen lanserar ny sajt

Expressen lanserar ny sajt

"Varit igång några timmar". Klipp som sprids på nätet – det är grunden i Expressens nya satsning Omtalat.nu. 4

Salming i topp – Timbuktu mest delad

Salming i topp – Timbuktu mest delad

Mest populära sommarpratarna. Hockeylegendaren Börje Salming lockade en miljon svenskar att slå på radion.

Fler gör som Gunnar Axén – protesterar mot Sommar i P1

Får stöd av 17 personer. Den moderate politikern Gunnar Axén – som slängde ut sin tv i protest – var inte ensam om att ogilla poeten Athena Farrokhzad sommarprat. 36

TS granskar samtliga förlag i jakt på upplagefusk

"Det är mest av okunskap". Efter Aller Medias upplagefusk gör nu TS en stor genomgång hos samtliga förlag – för att jaga liknande upplägg. 3

Bottennotering för Allsången

Bottennotering för Allsången

Electric Banana Band på scenen. UPPDATERAD. SVT:s "Allsång på Skansen" levererade i går säsongens sämsta tittarsiffra. 10

4 av 10 stänger Facebook och Instagram på semestern

"Stor skillnad mellan Sverige och Danmark". Kvinnor och yngre är mest aktiva – men hela 42 procent väljer helt bort sociala medier på semestern.

Efter upplagefusket – marknadsdirektören slutar

Efter upplagefusket – marknadsdirektören slutar

"Har krävt jättemycket energi". UPPDATERAD. Hon anklagas för att känna till fusket – men nekar. Dagens Media kan i dag avslöja att Aller Medias marknadsdirektör, Annette Melander-Berg, lämnar sin tjänst. 1

TV4 rekryterar projektledare till Nyheterna från Expressen

TV4 rekryterar projektledare till Nyheterna från Expressen

"Oemotståndligt roligt". Efter de tuffa nedskärningarna på TV4 rekryteras nu en ny projektledare för nyheter. 2

Tabletten påstås göra Wahlgren sexig – RO-anmäls

Tabletten påstås göra Wahlgren sexig – RO-anmäls

"Nu trivs jag med mig själv - alla flickor de flirtar med mig" I reklamfilmen ger Vitaepro 49-årige Niclas Wahlgren stor framgång hos unga tjejer. En rad anmälningar har nu kommit in till RO. 5

Poeten som fick m-toppen att kasta ut tv:n

Poeten som fick m-toppen att kasta ut tv:n

"Ett hot mot demokratin". UPPDATERAD. Den moderate toppolitikern Gunnar Axén ilsknade till rejält när han satt och lyssnade på SR:s Sommar i P1 – och kastade ut sin tv. 35

Facebook trovärdigare än Daily Star

Jimmy Savile-skandalen påverkar fortfarande. Brittiska BBC hamnar i topp – i botten finns The Sun. 2

Så många tittare lockade "Lotta på Liseberg"

Så många tittare lockade "Lotta på Liseberg"

"Vi är mycket nöjda". TV4:s allsångsutmanare "Lotta på Liseberg" fick ett lyft.

BLOGG: "Kunskapsnivån bland eleverna bådar inte gott"

Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs.

BLOGG. Sistaårseleverna på MKV-programmen förstår inte ens skillnaden mellan PR och reklam. Det skriver Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs. 1

Per Schlingmann ska ge kurser för nya chefer

Per Schlingmann ska ge kurser för nya chefer

"Nytt koncept vi tagit fram". Dagens Media kan i dag berätta att Per Schlingmann startar ett utbildningsföretag som ska ge kurser i "framtidens kommunkation".

Robotar skriver AP-telegram

"Kranen inte helt öppen". Finansiella rapporter skrivs nu helt utan hjälp av journalister. 6

Netflix når över 50 miljoner

"Minimal effekt". Trots prishöjningen fortsätter Netflix räckvidd att öka snabbt.

Gaza engagerar mer än MH17

Fem mest delade artiklarna handlar om Gaza. Det har skrivits fler artiklar om flygkraschen i Ukraina – däremot är artiklar om Gaza de mest delade.

PO efter kokain-filmen med Persbrandt: "Jag är bekymrad"

PO efter kokain-filmen med Persbrandt: "Jag är bekymrad"

"Det är skillnad på samhällsbärare". Media tolkar begreppet "offentlig person" för slappt, det hävdar Pressombudsmannen Ola Sigvardsson. 4

Sociala medier-reportern lämnar Expressen

"Det kom ett nytt förslag". Efter bara några månader lämnar Erik Carlsson Expressen. 1

Villaliv ger ut ny tidning

Villaliv ger ut ny tidning

Sex nummer per år. Det Halmstadbaserade magasinet Villaliv har registrerat titeln My Home. 2

Way out west blir tv-serie

Way out west blir tv-serie

"Ett sätt att komma närmare besökarna". Med Norrlands Guld som sponsor blir festivalen Way out west en webb-tv-serie. 6

LÖRDAGSINTERVJUN
Deportivos karta och kompass

Deportivos karta och kompass

Handplockades från Londonkontoret. Medan Sverige har semester arbetar hon för fullt med Deportivos integration i Edelman. För Dagens Media berättar Sharon Reid om nya jobbet som operativ chef i Stockholm, djuren hemma på gården i Yorkshire – och varför hon håller utkik efter Tomas Brolin.

Annons
Se filmen från dj-battle

Se filmen från dj-battle

SVT och Alliansen segrade – se filmen från Dagens Medias party i Almedalen här. 1

Annons
Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Veronica Palm (S): "Visar överkroppar på ett omotiverat sätt"

Socialdemokraternas Veronica Palm kritiserar Calvin Kleins höstkampanj. 13

Så hånas Brasilien i sociala medier

Så hånas Brasilien i sociala medier

Brasiliens storförlust mot Tyskland i går har lett till otaliga skämt på nätet. 3

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Bonnier vill starta ny Riksdag & Departement

Efter tidningen Riksdag & Departements nedläggning – nu vill Bonnier ta över. 2

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Fotbollförbundets presschef till attack mot Expressen

Expressens artikel om Erik Hamrén och Svenskarnas parti fick Svenska Fotbollsförbundets presschef att se rött. 25

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Bilderna från röda mattan

Bilderna från röda mattan

Hela Almedalen minglade loss på Dagens Medias dj-battle. Se vilka som var på festen. 1

Almedalsbloggen

Almedalsbloggen Nu checkar jag ut

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Alliansen as-hånas efter logotyphaveriet

Under Moderaternas dag i Almedalen har Alliansens "flagga" blivit en rejäl snackis i de sociala medierna. 5

"Som en kniv i magen"

"Som en kniv i magen"

Darius Magazine anklagas för att romantisera kvinnovåld – och för att vara en porrtidning. 3

Almedalen i bilder

Almedalen i bilder

Här är Dagens Medias fotograf Janne Næss bilder från tisdagen i Almedalen.

Klickmonstret var fejknyhet

Klickmonstret var fejknyhet

Nyheter24 blev veckans raket i Kia-index tack vare en falsk nyhet. 3

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Svart humor i TV4-folkets film: "Casten cashar in"

Falsksång, autotune och ett par kängor mot vd:n Casten Almqvist. Se TV4-medarbetarnas sista produktion här. 3

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

SBS vd: "Priserna ska upp kraftigt – mycket kraftigt"

Dagens Media synar SBS Discovery TV:s första bokslut – och frågar vd:n Jonas Sjögrens om varför vinsten har halverats. 4

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Kritiken mot Reinfeldt: "Kanske årets sämsta tips"

Filippa Reinfeldts hånade Stockholmstips i Expressen har blivit en delningsraket. 2

TV4:s drönare gör comeback

TV4:s drönare gör comeback

"Hexakoptern" gör comeback – trots Säpos ingripande förra året. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Aller polisanmäler fusket

Aller polisanmäler fusket

Aller Media polisanmäler händelserna kring de uppblåsta upplagorna på Elle, Elle interiör, Café och Residence.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se