Åsikter

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Nyhetssajten E24 gör redaktionell reklam för sin elsajt Kundkraft – samtidigt som man sågar konkurrenterna på nyhetsplats, skriver Lars Lagerkvist, vd på Eon Försäljning.

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Så kom till slut förklaringen till de senaste veckornas förtalskampanj som E24 bedrivit mot de tre stora elbolagen i Sverige. Eller den nedlåtande definitionen ”Eljuntan” som E24 myntat och använt som ett samlingsbegrepp.

Den 12 april publicerades nämligen en nyhetsartikel med rubriken ”Så pressar de elpriset med upp till 35 procent”. Alla med kunskap om elhandelsfrågor vet att detta är en omöjlighet, då det inte finns så stora marginaler på elpriset.

Och när det just är Kundkraft som med benäget bistånd av E24, påstår sig kunna ligga bakom trolleritricket, då trillar polletten ned. Då blir det plötsligt uppenbart att det är kommersiella syften som ligger bakom förtalskampanjen.

Kundkraft ägs av Schibsted via Aftonbladet. Samma Schibsted som också äger såväl Svenska Dagbladet som E24. Det handlar alltså om att positionera den egna elhandelsfirman, dessutom på redaktionell plats. Det här är utomordentligt allvarligt och strider rimligen mot de pressetiska reglerna.

Det som förvånar allra mest är dock att Svenska Dagbladet lånat ut sig till att vara en aktiv del av förtalskampanjen, eller ska man kanske kalla det för reklamkampanjen. E24-ankaret Torbjörn Isacsson har fått flera av sina krönikor publicerade i Svenskan, medan Eon förvägrats att bemöta de populistiska förolämpningarna och den felaktiga beskrivningen av energibranschen.

Den senaste krönikan ska dessutom ses i ljuset av att E24 precis hade fått svar på 15 frågor som redaktionen ställt till bland annat Eon.

Med stöd av Eons ekonomiska rapportering både på koncern- och bolagsnivå, har vi gett konkreta besked och svar på E24s frågor.

Dessa svar har Torbjörn Isacsson överhuvudtaget inte reflekterat över i sin senaste krönika.

Isacsson hävdar att ”Eon har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader”. Trots att vi i vårt svar kunnat påvisa att Eon Nordic uppvisade en avkastning på sysselsatt kapital på 7,9 procent. Ska jämföras med de två andra större marknaderna inom Eons. Central Europe med 20,5 procents avkastning och UK med 9,5 procents avkastning.

Isacsson fortsätter med att ”Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår”. Sanningen är att merparten av de större svenska industriföretagen har en avkastning på sysselsatt kapital som överstiger 10 procent.

E24 fortsätter också att ge näring åt sina konspiratoriska teorier om elmarknaden som ett oligopol. På den nordiska elmarknaden avsätts elproduktion från cirka 350 elproducenter i Norden, el som köps upp av ungefär lika många elhandelsföretag. Eon levererar cirka 5 procent av den el som avsätts på elmarknaden. Motsvarande för Fortum och Vattenfall är 13 respektive 22 procent.

Energimarknaden är en bransch som ska granskas precis som alla andra branscher. Det är en viktig uppgift för massmedia. Vinterns debatt om elmarknaden har också varit viktig och angelägen. På Eon tror vi på öppenhet, och vi är beredda att delta i debatten. Tyvärr är det väldigt få gånger som vi får komma till tals.

Men det är ännu mer beklämmande när tidningskoncerner utsätter enskilda företag för massiva förtalskampanjer, där syftet är att gynna egen konkurrerande verksamhet.

Lars Lagerkvist

VD Eon Försäljning

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

Betssons tv-offensiv ger resultat

Betssons tv-offensiv ger resultat

"Det är jätteroligt". Betsson går på offensiven och har hittills i år ökat medieköpen med över 90 miljoner kronor. Nu har spelbolaget tagit sig förbi konkurrenterna i erinran och preferens, och placerar sig som tvåa efter Svenska Spel.

Spelbolagen ökar 600 miljoner kronor

De utländska spelbolagen har ökat medieinvesteringarna mer än giganten Svenska Spel.

Herlitz tar över Expressen

Herlitz tar över Expressen

Blev vd 2001. Expressens vd Bengt Ottosson går i pension. DN:s vd Gunilla Herlitz tar över. 9

Halva omsättningen borta

Halva omsättningen borta

"En kraftfull strukturell förändring". Pr-byrån Springtime – som nu byter vd – har en tuff period bakom sig.

Vd:n lämnar Springtime

"Kraftsamlar". Hallvarsson & Halvarssons vd Martin Petersson tar över vd-posten på byrån.

KD i tårtbråk med SR: "Osmakligt"

KD i tårtbråk med SR: "Osmakligt"

"...en budapesttårta eller en marsipantårta?". Anklagar SR för att göra överfallet till pajaserier. 5

Nytt nummer av Dagens Media

Nytt nummer av Dagens Media

Extra bilaga om tv – där Scherman möter Aronsson. Alla mediebyråernas resultat, Stampens nya vd talar ut, sommarens mobila explosion och spelbolagens kraftiga ökning av reklaminvesteringarna. Om det och mycket mer kan du läsa i nya numret av Dagens Media.

Florida Keys väljer Comvision

"Imponerade av deras meriter". Det blir Comvision som ska sköta Florida Keys & Key Wests Turistråds pr-arbete i Sverige.

Annons
Från Coop till TV4

Från Coop till TV4

Rekryterar också Swedish Matchs marknadsdirektör. Carola Lundell blir chef för nya affärer på TV4. Därmed lämnar hon Coop.

"Googles girighet  är frusterande"

"Googles girighet
är frusterande"

DEBATT. Trenden att Google kalkylerat försämrar AdWords-verktygets funktionalitet för egen lönsamhet och tillväxt är oroande. Det skriver Karl Lindberg på Ad Relevance. 6

Han blir chef hos SJ-utmanaren

Han blir chef hos SJ-utmanaren

"Jag är stolt". Reklamveteranen Jan Tallroth till MTR Express. 7

Grünthal lämnar Metros styrelse

Grünthal lämnar Metros styrelse

"Jag stöttar Metros ledning". UPPDATERAD. Schibsted-vd:n kliver av.

Från SOK till Passion Lab

Från SOK till Passion Lab

Fler rekryteringar på gång. Passion Lab rekryterar Josefine Hådell som pr-strateg.

Minnesota rekryterar innehållschef

Ytterligare två rekryteringar. Olle Nyström från Rewir är ny content director på Minnesota. 2

Lämnar polisen för Elmia

Lämnar polisen för Elmia

"En spännande utvecklingsresa". Camilla Danielsson tar över som kommunikationschef på Elmia AB.

Bromé får hjälp av Bengtsson

Bromé får hjälp av Bengtsson

"Kul att återvända till radion." I höst gör Lasse Bengtsson comeback. 3

Gullers växer i väst

Gullers växer i väst

Rekryterar från Grayling. Kommunikationsbyrån Gullers Grupp startar ett nytt dotterbolag i Göteborg.

Löfbergs flyttar till Stureplan

Löfbergs flyttar till Stureplan

"Ska bli ett kaffemecka." Startar ett kafferosteri på Kungsgatan. 5

Mynewsdesk över 100 mkr

Kraftig resultatförsämring. Pr- och nyhetstjänsten växer.

Kampanjkrock i morgontrafiken

Kampanjkrock i morgontrafiken

"Tror att det var en ren slump." S vände sig till cyklisterna och M till bilisterna – på exakt samma plats. 5

"HD mister sin identitet"

"HD mister sin identitet"

30 redaktionella tjänster försvinner. I framtiden kommer Helsingborgs Dagblad varken att ha en egen kultur- eller ledarchef. Dessutom ska tidningen ändra politisk färg. 2

"Helsingborgs Dagblad ska behålla sin särart"

"Helsingborgs Dagblad ska behålla sin särart"

Inte orolig. Sydvenskans vd Lars Dahmén om förändringarna på Helsingborgs Dagblad. 6

Klart: Så många tjänster försvinner

Var tredje journalisttjänst försvinner. Nu står det klart att 75 tjänster försvinner. 8

Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

Tidningen rasar mot agerandet: "Vi sitter i djup skit". När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Därför söker SAS ny content-partner

Marknadschefen: "Uppdraget förändras". Scanorama byter inriktning. 2

Egmont tappar tunga chefer

Egmont tappar tunga chefer

"Det var DN som sökte upp mig". Tre nyckelpersoner lämnar Egmont.

DG kan tappa Scanorama –  efter 42 år

DG kan tappa Scanorama –
efter 42 år

Har jobbat ihop sen 1972. SAS har sagt upp avtalet med DG Communications. 6

Mobilköpen rusar i Europa

Mobilköpen rusar i Europa

Ökar snabbare än i Sverige. Reklamköpen i mobilen ökade med 135 procent i Europa förra året enligt en ny rapport. 1

Så många såg Paradise Hotel

Så många såg Paradise Hotel

"Leifs restaurang" gick bra i TV4. Igår var det premiär både för "Paradise Hotel", "Idol" och "En stark Norgehistoria med Morgan & Ola-Conny". 11

Stockholm söker sex byråer

Ska köpa tjänster till ett totalt värde på 14 miljoner kronor. Går ut i en byråupphandling. 1

Idol-premiären över miljonen

Idol-premiären över miljonen

Pelle Porseryd: "Det är oerhört bra". Glädje på TV4 över premiären igår. 3

Intellecta startar ny byrå

Intellecta startar ny byrå

"Form, innehåll och distribution lika viktigt". Unreel ska bli Intellectas spjutspets inom rörliga medier.

Aspekta tappar intäkter och byter vd

Aspekta tappar intäkter och byter vd

"2013 ett år som präglades av fortsatt svag efterfrågan". Thomas Pålsson har utsetts till ny vd för pr-byrån Aspekta.

Här är Schibsteds nya viralsajt

Här är Schibsteds nya viralsajt

"Inte en konkurrent till Omtalat". Schibsted lanserar den nya virala underhållningssajten Lajkat, kan Dagens Media berätta. 1

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Vägen till Cannes

Vägen till Cannes Hej från Singapore!

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se