Åsikter

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"

Nyhetssajten E24 gör redaktionell reklam för sin elsajt Kundkraft – samtidigt som man sågar konkurrenterna på nyhetsplats, skriver Lars Lagerkvist, vd på Eon Försäljning.

"Kommersiella syften bakom E24s förtalskampanj"
Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Så kom till slut förklaringen till de senaste veckornas förtalskampanj som E24 bedrivit mot de tre stora elbolagen i Sverige. Eller den nedlåtande definitionen ”Eljuntan” som E24 myntat och använt som ett samlingsbegrepp.

Den 12 april publicerades nämligen en nyhetsartikel med rubriken ”Så pressar de elpriset med upp till 35 procent”. Alla med kunskap om elhandelsfrågor vet att detta är en omöjlighet, då det inte finns så stora marginaler på elpriset.

Och när det just är Kundkraft som med benäget bistånd av E24, påstår sig kunna ligga bakom trolleritricket, då trillar polletten ned. Då blir det plötsligt uppenbart att det är kommersiella syften som ligger bakom förtalskampanjen.

Kundkraft ägs av Schibsted via Aftonbladet. Samma Schibsted som också äger såväl Svenska Dagbladet som E24. Det handlar alltså om att positionera den egna elhandelsfirman, dessutom på redaktionell plats. Det här är utomordentligt allvarligt och strider rimligen mot de pressetiska reglerna.

Det som förvånar allra mest är dock att Svenska Dagbladet lånat ut sig till att vara en aktiv del av förtalskampanjen, eller ska man kanske kalla det för reklamkampanjen. E24-ankaret Torbjörn Isacsson har fått flera av sina krönikor publicerade i Svenskan, medan Eon förvägrats att bemöta de populistiska förolämpningarna och den felaktiga beskrivningen av energibranschen.

Den senaste krönikan ska dessutom ses i ljuset av att E24 precis hade fått svar på 15 frågor som redaktionen ställt till bland annat Eon.

Med stöd av Eons ekonomiska rapportering både på koncern- och bolagsnivå, har vi gett konkreta besked och svar på E24s frågor.

Dessa svar har Torbjörn Isacsson överhuvudtaget inte reflekterat över i sin senaste krönika.

Isacsson hävdar att ”Eon har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader”. Trots att vi i vårt svar kunnat påvisa att Eon Nordic uppvisade en avkastning på sysselsatt kapital på 7,9 procent. Ska jämföras med de två andra större marknaderna inom Eons. Central Europe med 20,5 procents avkastning och UK med 9,5 procents avkastning.

Isacsson fortsätter med att ”Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår”. Sanningen är att merparten av de större svenska industriföretagen har en avkastning på sysselsatt kapital som överstiger 10 procent.

E24 fortsätter också att ge näring åt sina konspiratoriska teorier om elmarknaden som ett oligopol. På den nordiska elmarknaden avsätts elproduktion från cirka 350 elproducenter i Norden, el som köps upp av ungefär lika många elhandelsföretag. Eon levererar cirka 5 procent av den el som avsätts på elmarknaden. Motsvarande för Fortum och Vattenfall är 13 respektive 22 procent.

Energimarknaden är en bransch som ska granskas precis som alla andra branscher. Det är en viktig uppgift för massmedia. Vinterns debatt om elmarknaden har också varit viktig och angelägen. På Eon tror vi på öppenhet, och vi är beredda att delta i debatten. Tyvärr är det väldigt få gånger som vi får komma till tals.

Men det är ännu mer beklämmande när tidningskoncerner utsätter enskilda företag för massiva förtalskampanjer, där syftet är att gynna egen konkurrerande verksamhet.

Lars Lagerkvist

VD Eon Försäljning

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

14 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
14
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
SJ kan vinna europeiskt sponsringspris

SJ kan vinna europeiskt sponsringspris

"Låter Way Out West ta plats." Passion Labs Way Out West-kampanj för SJ är nominerad i European Sponsorship Awards.

Stampen gör sig av med TT-andel

Stampen gör sig av med TT-andel

"Kommer att fortsätta vara kund." Medikoncernen säljer alla aktier i nyhetsbyrån till Gota Media.

Stark vecka för Klart.se

Stark vecka för Klart.se

"Man vill veta om det blir en vit jul." Stormen Alexander och julvädret drog stortrafik till vädersajten.

Spås gå i graven på papper

Spås gå i graven på papper

Om inte papperspriserna pressas tillräckligt kan SvD:s papperstidning läggas ner, uppger källor till Dagens Media. Vd Gunilla Asker tillbakavisar uppgifterna.

LÖNELIGAN 2014 – JOURNALISTERNA
Mediernas stjärnor – så mycket får de i lönekuvertet

Mediernas stjärnor – så mycket får de i lönekuvertet

Två landsortstidningar på topp-fem. Landets mest profilerade reportrar och skribenter – här är hela listan över deras löner.

Hans vrede mest delad i år

Hans vrede mest delad i år

"Jag var så upprörd". Alex Schulman, Mia Skäringer och Carina Bergfeldt. Det är några av skribenterna bakom årets mest virala artiklar.

Annons
Boxer fälls för Lost-reklamen

Boxer fälls för Lost-reklamen

"Vi att vi måste bättra oss" UPPDATERAD. Vilseledande att säga att man kan se Boxers kanalpaket var som helst.

Hans lösning på krisen – DD måste gå tillbaka 100 år i tiden

Hans lösning på krisen – DD måste gå tillbaka 100 år i tiden

"Måste våga bli mer politiska". Inför 2015 har Göran Greider räddningsplanen klar för Dala-Demokraten. 2

Jubel hos Brandecho – vinner Wrigley

Jubel hos Brandecho – vinner Wrigley

"Glädjerus". Brandecho vinner pitchen i konkurrens med fyra byråer.

Glöm vinter och kyla – här är Vings varma sommarkampanj

Glöm vinter och kyla – här är Vings varma sommarkampanj

Visas i 13 länder. Nu börjar Ving planera för sommarens resor.

Stjärtannonsen fälls av RO – är sexistisk

Stjärtannonsen fälls av RO – är sexistisk

"Kränkande och könsdiskriminerande". Hugo gjorde reklam för sin grabbkväll med en stjärt. Nu fälls Norrköpingsrestaurangen av Reklamombudsmannen. 9

"En vanlig tjej som är stolt över sin stjärt"

Vd:n förstår inte uppståndelsen. Restaurang Hugo gör reklam för sin grabbkväll – med en stjärt. Annonsen har fått kritik och anklagas för att vara sexistisk – något som vd:n inte köper. 25

Sparkad chef stämmer Mentor

Sparkad chef stämmer Mentor

”Vi har upptäckt omfattande oegentligheter”. Mentor Communications hävdar att säljchefen misskött sig kraftigt. 4

Efterlyst-finalen ökade tittandet

Efterlyst-finalen ökade tittandet

"Bonde söker fru" över miljonen. Efter nästan 25 år i rutan tar TV3:s "Efterlyst" en paus. I går sändes det sista avsnittet.

De var bäst och sämst 2014

De var bäst och sämst 2014

BLOGG. Brit Stakston hyllar DDB Stockholm och SL, och sågar Miljöpartiet.

”Retargeting förstör min julshopping”

”Retargeting förstör min julshopping”

KRÖNIKA. Retargeting ställer till problem i julhandeln för Dagens Medias reporter Kristin Djerf. 7

Musikhjälpen gick hem online

Musikhjälpen gick hem online

Insamlingsprogrammet - veckans uppstickare. Musikhjälpen tog sig in på MMS topp tio lista över de mest sedda webb-tv-programmen.

Robert Kviby blir C More-chef

Robert Kviby blir C More-chef

"Författarkarriären grovt pausad". UPPDATERAD. MTG Radios tidigare vd Robert Kviby värvas av sin gamla chef Manfred Aronsson. 1

Aftonbladet sänder Håkans show

Aftonbladet sänder Håkans show

"Tar liveupplevelsen vidare." Visar filmen om Håkan Hellströms Ullevi-konsert. 2

69 349 delar Håkan Hellströms Ullevi-konsert

BLOGG. Brit Stakston om en "övermagisk j-a kväll".

Yours blir LKAB:s nya byrå

Yours blir LKAB:s nya byrå

"Påverkar hela regionen". LKAB väljer kommunikationsbyrån Yours.

Efter kaoset: Stefan Kercza blir ordinarie vd på Eniro

Efter kaoset: Stefan Kercza blir ordinarie vd på Eniro

"Har varit en turbulent höst." Stefan Kercza tog över som tillförordnad vd efter sparkade Johan Lindgren - blir nu ordinarie. 2

Pr-konsulten: "Folk undrar om jag kan fixa träff med Bowie"

Pr-konsulten: "Folk undrar om jag kan fixa träff med Bowie"

"Det mest lyckade jobbet jag gjort." Sara Hemingsson är pr-konsult på Doe Blomberg Gottberg som skapat den omtalade Dylan-konserten för Fredrik Wikingsson. Nu drunknar hon i mejl från medier och fans från hela världen. 16

Försvarets forum får ansiktslyft

Försvarets forum får ansiktslyft

"Kommer att vara mer fördjupande och snyggare." En av Sveriges största personaltidningar, Försvarets forum, genomgår en re-design. 6

TV4-profilen försökte dra av för tv-spel och semesterresor

TV4-profilen försökte dra av för tv-spel och semesterresor

"Det har begåtts misstag." Programledaren Jenny Alversjö försökte göra avdrag för parfym, tv-spel och semesterresor. Något som Skatteverket nu sätter stopp för. 4

Peugeot lämnar MEC för IUM

Peugeot lämnar MEC för IUM

Urban Hilding: "Vi är jättestolta". Peugeot väljer IUM som ny mediebyrå i Sverige och Danmark.

"Om katter och demokratin"

"Om katter och demokratin"

KRÖNIKA. Hotar Grumpy Cat och annat viralt innehåll demokratin? Det undrar Alexei Grinevski, analyschef på Playad.

Linus Paulsson till Oh My

Linus Paulsson till Oh My

"Har stora ambitioner". Förre Metro-chefen värvas till byråns styrelse. 2

Volkswagen utser bästa autosvaret

Volkswagen utser bästa autosvaret

"Länk mellan jobb och fritid." Volkswagen lanserar nya Passat med autosvarskampanjen "Das Auto Reply". 4

Gör vinst – för första gången på 13 år

Gör vinst – för första gången på 13 år

Har genomgått stora nedskärningar. Digital satsning har vänt brittiska The Times och The Sunday Times förlust till vinst. 1

Swedish Match förbjuds sälja snus med kläder

Swedish Match förbjuds sälja snus med kläder

"Domen är motsägelsefull." Hotas av miljonvite.

"Lexbase är årets skräpsajt"

"Lexbase är årets skräpsajt"

BLOGG. Därför utser Dagens Medias bloggare Brit Staktson kontroversiella Lexbase till årets skräpsajt.

Annons
Årets sista nummer av Dagens Media

Årets sista nummer av Dagens Media

14 saker som utmärkte 2014. Och MEC:s vd skriver brev till tomten.

Annons
7 filmer som visar att döds- metall och reklam hör ihop

7 filmer som visar att döds-
metall och reklam hör ihop

Death metal handlar inte bara om ond bråd död. Här är sju reklamfilmer som visar varför hårdrock kan göra kommunikation lite roligare. 1

Startar bolaget Play Sverige

Startar bolaget Play Sverige

Mediekompaniets chefer Anders Sjösten och Martin Irborg har registrerat ett tv-bolag.

Viggos blogg

Viggos blogg I dag är jag lat!

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

Schibsted-köper domänen tv.se för 2,2 miljoner kronor

2,18 miljoner kronor. Så mycket pengar betalade Schibsted för domänen tv.se, som auktionerades ut på Tradera. 1

Mediacoms vd kliver av

Mediacoms vd kliver av

Linus Hjoberg ska flytta till andra sidan jordklotet. 4

Bah Kuhnke lovar medie- utredning före extravalet

Bah Kuhnke lovar medie-
utredning före extravalet

Kultur- och demokratiministern ger besked om digitalmomsen, reklamskatten och presstödet. 3

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Familjeliv hackat igen – SD-troll spammade forumet

Stampen-sajten Familjeliv har återigen hackats. 3

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Över 5 000 svenskar vill bli bortglömda av Google

Efter EU-domen – över 5 000 svenska fall där svenskar vill få bort sökresultat har kommit in till sökjätten.

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 23

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han fick 24 miljoner – "köper varken bilar eller klockor"

Han drog in mest av alla mediechefer i Sverige. Jonas Sjögren berättar nu att han trots det inte lever något lyxliv. 14

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

De har reklambyråernas allra fetaste plånböcker

Här är listan över landets bäst betalda reklamare. 5

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 5

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Först på 16:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner. 1

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se