Åsikter

"Involvera kunden i affärsutvecklingen"

DEBATT. Det är hög tid att bli först med planer för hur du ska involvera kunden i din affär, menar Robin Askelöf och Johan Arndt på Connecta.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kommer du ihåg tiden innan internet? Det var då tv-reklam fortfarande var exotiskt och försäljningen helt drevs i butiker. Internet öppnade nya möjligheter till interaktion och snart hade de flesta företag kommit ett antal steg längre i sin CRM (Customer Relationship Management). Idag är kundrelationer något som strukturerat byggs upp, vårdas och utvecklas med hjälp av kanalstrategier, segmenteringsmodeller och PR - bara för att nämna några exempel på verktyg.

Inom kort kommer allt detta att vara otillräckligt för den som vill vinna och behålla kunderna. Vi är på väg in i en fas där konsumenter är vana att påverka det som de konsumerar. 90-talister är uppvuxna med sociala medier där de själva står för innehållet, liksom bloggar där de konsumerar andras alster utan mellanhänder. Synen på var gränsen går mellan sig själv och de varumärken man har valt blir allt mer diffus. För vad är det egentligen som bygger varumärket som man vill identifiera sig med - produkten eller de andra användarna/konsumenterna? Vad är det som egentligen står för det fällande avgörandet när ett köpbeslut fattas - den roliga gubben i reklamen eller omdömena på diskussionsforumen?

Sannolikt behövs en mix av alla delar och rimligen påverkar det ena likväl som det andra. Men just därför behöver många företag utveckla synen på hur kundrelationer byggs. Efter att ha fokuserat på CRM under många år stavas nästa steg i utvecklingen CIM (Customer Involvement Management). Det är inte alla som redan nu behöver tillsätta en heltidstjänst för detta. Men alltfler bör aktivt börja leta möjligheter att involvera sina kunder i sin produkt- och affärsutveckling. Inte för att kunderna har alla svaren men för att era konkurrenter kommer att göra det och då bygga starkare kundrelationer än de ni har.

Den som ger sig in på CIM behöver många gånger ändra synen på sin produkt och tänka i termer av tjänster. För var går gränserna? Vid en första anblick levererar Nike sportkläder. Men numera kan konsumenterna designa sina egna skor via internet. Butiker och webb smälter samman och involveringen av kunderna har blivit ett sätt att bygga starkare relationer. Det är ett bra exempel på när produkten blir en tjänst och företaget levererar något annat än förväntat.

Utvecklingen inom CIM kommer att accelerera i takt med att företag identifierar nya områden där kunderna kan involveras; produktdesign, marknadsföring, försäljning, kundservice, etc. I många branscher är CIM-arbetet helt outvecklat men kommer likväl att bli avgörande i konkurrensen. Det är därför hög tid att bli först och långsiktigt planera för hur du ska involvera kunden i din affär.


Robin Askelöf, PR- och kommunikationsansvarig på Connecta
Johan Arndt, managementkonsult och ansvarig för Connectas CRM-erbjudande



Av: Robin Askelöf

Av: Johan Arndt

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Annons
Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Bye bye Internet Explorer – så hånade vi dig

Microsoft skrotar sin utskällda webbläsare Internet Explorer. Så här minns vi de sista åren. 1

Annons
Ny utgåva av Dagens Media

Ny utgåva av Dagens Media

Kolla innehållet här.

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

"Saudiaffären är en journalistisk kollaps"

MP:s tidigare språkrör Per Gahrton rasar mot mediernas bevakning av Saudiaffären.

"Kommer kännas vemodigt"

"Kommer kännas vemodigt"

Sanna Nielsen om vänskapen med Robin Paulsson, kritiken och Hänt Extras missvisande rubrik.

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Här läser Barack Obama elaka tweets om sig själv

Den amerikanske presidenten Barack Obama verkar ta ganska lätt på sågningarna. 1

Pr-bloggen

Pr-bloggen April PR fools.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Jetlag och lärdomar

Almenäs till Tara: "Skäms"

Almenäs till Tara: "Skäms"

TV4-profilen Jessica Almenäs rasar mot Taras "totalt sönderretuscherade" omslagsbild – på henne själv.

Så bör reklamen utformas

Så bör reklamen utformas

Två digitala experter siar om den reklam som Apple Watch kan användas till. 1

Arvodet: 12 000 kronor

Arvodet: 12 000 kronor

Anette Novak berättar om det prestigefulla uppdraget. 19

Nordlind om nya tobbjobbet

Nordlind om nya tobbjobbet

Mediacoms nya vd Joachim Nordlind om sitt nya uppdrag. 1

Ola Sandstig om granskningen av Researchgruppen

"Som en ebolasmittad"

Enligt Fokus klarade inte granskningen av Researchgruppen en faktakoll. Nu ger reportern Ola Sandstig sin syn på saken. 33

IDG Sverige byter vd

IDG Sverige byter vd

Christer Björkin slutar, kan Dagens Media berätta. 6

Ibland blir det bara helt fel...

Ibland blir det bara helt fel...

Den ökända fejkbilden på text-tv har dykt upp igen. Den här gången i TV4 – som nu ber om ursäkt.

Expressen-sajt hackad

Expressen-sajt hackad

Expressens matsajt Mitt kök har hackats av någon som utger sig för att representera terrorgruppen Islamiska staten.

"Tre saker jag inte förstår..."

"Tre saker jag inte förstår..."

Isobars byråchef går igång på att åldras. 4

Juryn hoppar av "Idol"

Juryn hoppar av "Idol"

Anders Bagge, Laila Bagge Wahlgren och Alexander Bard gör sin sista säsong som jury i TV4:s långkörare "Idol". 6

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

USA skrattar åt Strömstedts brinnande ostbågar

Jenny Strömstedts ostbågsinferno i TV4 har nu plockats upp av Time.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se