Åsikter

"Involvera kunden i affärsutvecklingen"

DEBATT. Det är hög tid att bli först med planer för hur du ska involvera kunden i din affär, menar Robin Askelöf och Johan Arndt på Connecta.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kommer du ihåg tiden innan internet? Det var då tv-reklam fortfarande var exotiskt och försäljningen helt drevs i butiker. Internet öppnade nya möjligheter till interaktion och snart hade de flesta företag kommit ett antal steg längre i sin CRM (Customer Relationship Management). Idag är kundrelationer något som strukturerat byggs upp, vårdas och utvecklas med hjälp av kanalstrategier, segmenteringsmodeller och PR - bara för att nämna några exempel på verktyg.

Inom kort kommer allt detta att vara otillräckligt för den som vill vinna och behålla kunderna. Vi är på väg in i en fas där konsumenter är vana att påverka det som de konsumerar. 90-talister är uppvuxna med sociala medier där de själva står för innehållet, liksom bloggar där de konsumerar andras alster utan mellanhänder. Synen på var gränsen går mellan sig själv och de varumärken man har valt blir allt mer diffus. För vad är det egentligen som bygger varumärket som man vill identifiera sig med - produkten eller de andra användarna/konsumenterna? Vad är det som egentligen står för det fällande avgörandet när ett köpbeslut fattas - den roliga gubben i reklamen eller omdömena på diskussionsforumen?

Sannolikt behövs en mix av alla delar och rimligen påverkar det ena likväl som det andra. Men just därför behöver många företag utveckla synen på hur kundrelationer byggs. Efter att ha fokuserat på CRM under många år stavas nästa steg i utvecklingen CIM (Customer Involvement Management). Det är inte alla som redan nu behöver tillsätta en heltidstjänst för detta. Men alltfler bör aktivt börja leta möjligheter att involvera sina kunder i sin produkt- och affärsutveckling. Inte för att kunderna har alla svaren men för att era konkurrenter kommer att göra det och då bygga starkare kundrelationer än de ni har.

Den som ger sig in på CIM behöver många gånger ändra synen på sin produkt och tänka i termer av tjänster. För var går gränserna? Vid en första anblick levererar Nike sportkläder. Men numera kan konsumenterna designa sina egna skor via internet. Butiker och webb smälter samman och involveringen av kunderna har blivit ett sätt att bygga starkare relationer. Det är ett bra exempel på när produkten blir en tjänst och företaget levererar något annat än förväntat.

Utvecklingen inom CIM kommer att accelerera i takt med att företag identifierar nya områden där kunderna kan involveras; produktdesign, marknadsföring, försäljning, kundservice, etc. I många branscher är CIM-arbetet helt outvecklat men kommer likväl att bli avgörande i konkurrensen. Det är därför hög tid att bli först och långsiktigt planera för hur du ska involvera kunden i din affär.


Robin Askelöf, PR- och kommunikationsansvarig på Connecta
Johan Arndt, managementkonsult och ansvarig för Connectas CRM-erbjudande



Av: Robin Askelöf

Av: Johan Arndt

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Nyheter
LÖNELIGAN 2014
Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

Annonsörerna som betalar bäst – telebolag i topp

MARKNADSCHEFERNA. Här är listan över marknadscheferna som får bäst – och sämst – betalt.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Nytt nummer ute idag

Nytt nummer ute idag

Duon som vill reformera hela branschen. Kolla innehållet i senaste utgåvan av Dagens Media.

... med Branschanalys om resebolagen

Charterjättar skär hårt i tv-reklamen. Vi plockar ut Apollos Gud i centrala Stockholm.

LÖNELIGAN 2014
Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

Upprört om Herlitz lön: "Det är otroligt, ofattbart"

"Det här är för mycket pengar för att ens förstå". Fackklubbarna är bestörta över Gunilla Herlitz jättelön. 5

Succé för Historieätarna på webben

Succé för Historieätarna på webben

Men Paradise Hotel toppar fortfarande. Erik Haags och Lotta Lundgrens matprogram kommer fyra på webb-tv-listan.

Hon blir Aller Medias nya kommunikationschef

Hon blir Aller Medias nya kommunikationschef

"Har alltid älskat tidningar". Kristina Hagbard får uppgiften att leda Aller medias kommunikationsarbete.

Paradise Hotel får ny säsong

Paradise Hotel får ny säsong

"Ett självklart beslut." Hoppas kunna upprepa succén nästa år. 2

Annons
Fritidsresor till Dentsu Aegis

Fritidsresor till Dentsu Aegis

"Ett svårt val". Resebolagets nordiska pitch är klar, kan Dagens Media berätta. 1

Eva Hamiltons känga till kulturfolket

Eva Hamiltons känga till kulturfolket

”Verkar mena att SVT:s program ska de ut som på 90-talet”. SVT:s avgående vd talar ut i stor avskedsintervju. 4

Pr-profil startar digitalt hälsomagasin

Pr-profil startar digitalt hälsomagasin

"Vi fångar upp trenden". Roland-Philippe Kretzschmar bakom nytt digitalt magasin och bloggnätverk inom aktiv livsstil.

LÖNELIGAN 2014
Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

Miljonregn över mediechefer – Herlitz lyfter 19 miljoner

MEDIECHEFERNA. Här är mediecheferna som lyfter de högsta lönerna. Bara topptrion drar tillsammans in hela 58 miljoner kronor i årslön. 4

LÖNELIGAN 2014
Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

Vinstlott för männen i mediebyråernas lönerace

MEDIEBYRÅERNA. Först på 15:e plats tar sig en kvinna in på listan över mediebyråernas högsta löner.

LÖNELIGAN 2014
Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

Här är pr-konsulterna som tjänar mest – och minst

PR-BYRÅERNA. JKL, Prime och Brunswick är byråerna som betalar för branschens tre fetaste lönekuvert. Här är hela listan över pr-konsulternas löner. 3

Appelberg hittar en ny samarbetspartner i Norge

Appelberg hittar en ny samarbetspartner i Norge

"Våra kunder blir allt mer internationella". Drar igång ett strategiskt samarbete med Metro Branding.

Telenor tappar kommunikationschefen

Telenor tappar kommunikationschefen

"Fem intensiva år". Telenors kommunikationschef Andreas Hamrin lämnar bolaget.

Nordiska Tidningsbolaget byter namn

Ska bli mer digitala. Contentbyrån byter namn till Lovstrom Content.

Så går Sveriges content marketing-byråer

FÖR PRENUMERANTER. Content marketing var på allas läppar under 2013. Det märks inte i contentbyråernas bokslut.

'Mät digital ROI – fem enkla steg'

'Mät digital ROI – fem enkla steg'

KRÖNIKA. Nu kan vi äntligen mäta värdet av digital kommunikation, skriver Nils von Heijne, cd på Pronto. 2

Barnkanalen utökar sändningstiden

Barnkanalen utökar sändningstiden

"Tittningen har förskjutits på kvällen". SVT:s Barnkanalen tar ett kliv in i superprime. 1

Nu relanseras Tele2

Nu relanseras Tele2

"Om du inte är nöjd river vi fakturan". Tele2:s vd håller tal.

TV4 flyttar Zlatan till betal-tv

TV4 flyttar Zlatan till betal-tv

Tv-huset stuvar om sporträttigheterna. Zlatan Ibrahimovics matcher i PSG ska nästa år sändas i C More. 6

Röda Korset kritiserar Årets Julklapp

Röda Korset kritiserar Årets Julklapp

Debatterade med HUI i SVT:s morgonsoffa. Nominerar "Matpaket till Syrien". 4

C More om Aviciis nya musik- video: "Är slående likt oss"

C More om Aviciis nya musik-
video: "Är slående likt oss"

Se en mashup-video här. Wyclef Jeans och Aviciis musikvideo till "Divine Sorrow" är slående lik C Mores grafiska identitet, tycker tv-bolaget. 9

Så växte C More fram

Så växte C More fram

"Vi riktar oss inte längre bara till hockeymän". Från mörker och en seriös ton till färger.

Videofy i nytt musiksamarbete

Videofy i nytt musiksamarbete

"Upplevelsen blir poppigare". Videofys användare får tillgång till musik från Universal Music och Warner Music när de skapar videor. 1

SVT jublar – rekord för Historieätarna

SVT jublar – rekord för Historieätarna

”Är något speciellt med Erik och Lotta som par”. "Historieätarna" ökar från premiären – och slår nytt tittarrekord. 5

Här är årets julklapp

Här är årets julklapp

”Hälsotrenden fortsatt stark”. Nej, det blev varken kaffekapselmaskinen, streamingtjänsten eller köttkvarnen. Här är Årets julklapp, enligt HUI. 4

Mäktigare än tomten – kvartetten som styr julhandeln

En totalt hemlig process. Här är kvartetten som styr julhandeln – en sluten grupp som efter eget huvud utser Årets julklapp. På köpet får en hel bransch pr som inte går att köpa för pengar.

Stor irritation på DN – CV:n används i rättsprocessen

Stor irritation på DN – CV:n används i rättsprocessen

"Ohederligt, djupt ohederligt". Samlades in för "kompetensutveckling" – nu används de som slagträ i domstolen. 15

HR–chefen slutar på DN

Inblandad i omplaceringarna inför 150 års jubileet. Henrik Fontin inte längre kvar på tidningen, kan Dagens Media berätta.

De dömer i Guldnyckeln

Hela listan – alla jurymedlemmar. 18 kvinnor och 15 män får makten att utse Sveriges bästa direktmarknadsföring.

"Tjänar varumärket att vi tjatar?"

"Tjänar varumärket att vi tjatar?"

KRÖNIKA. Det går alldeles utmärkt att frekvensstyra de allra flesta köpta medier, och det borde vara självklart varför vi ska göra det. Det skriver Karl-Oskar Tjernström.

FÖRTROENDEKRISEN PÅ EFN
Efter storbråket – nu går Lundborg tillbaka till EFN

Efter storbråket – nu går Lundborg tillbaka till EFN

"Jag har fått starka garantier". Anders Lundborg hoppade av i protest – nu går han tillbaka till rollen som ansvarig utgivare för EFN.

Jättebråk skakar Handelsbankens tv-kanal EFN

Jättebråk skakar Handelsbankens tv-kanal EFN

"Moraliskt oförsvarbar – det strider mot hela min natur". Redaktionschefen och ansvarige utgivaren Anders Lundborg avgår i protest mot ledningen. 12

Preem ratar korven – gör en "Dill"

Preem ratar korven – gör en "Dill"

"Så ickereklammässigt som möjligt". Bensinkedjan Preem vill slå hål på fördomar om maten på macken med kampanjen #meränbarakorv.

Direktpress startar säljbolag

Direktpress startar säljbolag

"Brinner för den här typen av tidningar". Kristofer Sahlström utses till försäljningschef. 2

Annons
Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Kolla in nya numret av Dagens Medias tidning...

Här är innehållet i nr 20, 2014.

Annons
... och av Branschanalys

... och av Branschanalys

Djupdykning i resebranschen.

Nyhetsbolaget skär ned

Nyhetsbolaget skär ned

Dagens Media kan i dag avslöja detaljerna i Nyhetsbolagets nya bemanningsplan. Totalt försvinner 17,5 tjänster. 2

Dagens Media slår rekord

Dagens Media slår rekord

Nytt all time high förra veckan. 4

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Tidigare moderatchef blir kampsportslobbyist

Inför stormötet i Tele2 Arena – Prime blir ny pr-byrå för kampsportorganisationen UFC. 17

Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Viggos blogg

Viggos blogg Veckans startup: fuffr

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Rasande på Lajkat: ”De hänger ut barnens tankar”

Lajkat.se anklagas för att ha stulit Kamratpostens läsarbrev. 15

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Journalistvinnaren: "Han är näringslivets största skurk"

Årets journalist, ekonomireportern Birgitta Forsberg, berättar om granskningarna av Saab, miljardärintervjuerna och om näringslivets största badboy. 1

Blogoccoli

Blogoccoli Ett fett PR tips

Pr-bloggen

Pr-bloggen Dagen efter SPINN

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

Framtidsrapporten riktar hård kritik mot ledningen

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport. 7

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Kristdemokraten: ”Inför en Claes de Faire-skatt”

Efter chefredaktörens krönika – nu kräver KD-politikern en frivillig rikemansskatt. 12

Sanningen om trillingnöten

Sanningen om trillingnöten

Dagens Media gav sig på jakt efter sanningen om trillingnötens död – och fann förklaringen i chokladfabriken. 6

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Amerikanskt filmbolag kräver ut namn på fildelare

Check Entertainment går till domstol för att få ut namn på misstänkta fildelare från Bredbandsbolaget, Com Hem och Telia, kan Dagens Media avslöja. 9

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig på äldre

TV4 riktar in sig till något äldre tittare – och höjer reklampriserna. 13

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Priset för Svenskafans – minst 4 miljoner kr

Traveas köper 100 procent av aktierna i Stampen Sports Media, där SvenskaFans.com ingår. 6

”Ikväll fick jag sparken"

”Ikväll fick jag sparken"

Aftonbladet säger upp Elisabet Höglund som kolumnist. 11

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Annonspudlar – lanserar kampanj utan kvinnor

Resesajten slår mynt av sexismkritiken i nya kampanjen. 7

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se