Åsikter

"Involvera kunden i affärsutvecklingen"

DEBATT. Det är hög tid att bli först med planer för hur du ska involvera kunden i din affär, menar Robin Askelöf och Johan Arndt på Connecta.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kommer du ihåg tiden innan internet? Det var då tv-reklam fortfarande var exotiskt och försäljningen helt drevs i butiker. Internet öppnade nya möjligheter till interaktion och snart hade de flesta företag kommit ett antal steg längre i sin CRM (Customer Relationship Management). Idag är kundrelationer något som strukturerat byggs upp, vårdas och utvecklas med hjälp av kanalstrategier, segmenteringsmodeller och PR - bara för att nämna några exempel på verktyg.

Inom kort kommer allt detta att vara otillräckligt för den som vill vinna och behålla kunderna. Vi är på väg in i en fas där konsumenter är vana att påverka det som de konsumerar. 90-talister är uppvuxna med sociala medier där de själva står för innehållet, liksom bloggar där de konsumerar andras alster utan mellanhänder. Synen på var gränsen går mellan sig själv och de varumärken man har valt blir allt mer diffus. För vad är det egentligen som bygger varumärket som man vill identifiera sig med - produkten eller de andra användarna/konsumenterna? Vad är det som egentligen står för det fällande avgörandet när ett köpbeslut fattas - den roliga gubben i reklamen eller omdömena på diskussionsforumen?

Sannolikt behövs en mix av alla delar och rimligen påverkar det ena likväl som det andra. Men just därför behöver många företag utveckla synen på hur kundrelationer byggs. Efter att ha fokuserat på CRM under många år stavas nästa steg i utvecklingen CIM (Customer Involvement Management). Det är inte alla som redan nu behöver tillsätta en heltidstjänst för detta. Men alltfler bör aktivt börja leta möjligheter att involvera sina kunder i sin produkt- och affärsutveckling. Inte för att kunderna har alla svaren men för att era konkurrenter kommer att göra det och då bygga starkare kundrelationer än de ni har.

Den som ger sig in på CIM behöver många gånger ändra synen på sin produkt och tänka i termer av tjänster. För var går gränserna? Vid en första anblick levererar Nike sportkläder. Men numera kan konsumenterna designa sina egna skor via internet. Butiker och webb smälter samman och involveringen av kunderna har blivit ett sätt att bygga starkare relationer. Det är ett bra exempel på när produkten blir en tjänst och företaget levererar något annat än förväntat.

Utvecklingen inom CIM kommer att accelerera i takt med att företag identifierar nya områden där kunderna kan involveras; produktdesign, marknadsföring, försäljning, kundservice, etc. I många branscher är CIM-arbetet helt outvecklat men kommer likväl att bli avgörande i konkurrensen. Det är därför hög tid att bli först och långsiktigt planera för hur du ska involvera kunden i din affär.


Robin Askelöf, PR- och kommunikationsansvarig på Connecta
Johan Arndt, managementkonsult och ansvarig för Connectas CRM-erbjudande



Av: Robin Askelöf

Av: Johan Arndt

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

VAL 2014: LÖRDAGSINTERVJUN
"Jag är den bästa kulturminister Sverige aldrig har haft"

"Jag är den bästa kulturminister Sverige aldrig har haft"

Hör Lars Ohlys lördagslista här. Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

ANNONSKROCK I AFTONBLADET
Bäddar in Åkesson  – i casinoreklam

Bäddar in Åkesson
– i casinoreklam

Osannolik tajming. Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

Spelreklamen ökar med 600 miljoner kronor

Utländska bolagen är mest offensiva. Företagens medieköp har ökat med 55 procent i år.

Betssons har fått mest ut av sina medieköp

"Det är jätteroligt". Har tagit sig förbi konkurrenterna i erinran och preferens.

Ekot: Därför avslöjar vi Åkessons spelande

Ekot: Därför avslöjar vi Åkessons spelande

"Har publicerat så snabbt som det var möjligt". Ekots avslöjande om SD-ledaren Jimmie Åkessons spelvanor har slagit ner som en bomb. Så här motiverar Ekots chef Anne Lagercrantz publiceringen. 1

Moderaterna om sin Thailandsannons

Moderaterna om sin Thailandsannons

"Blir folk förbannade har vi lyckats". Moderaternas spurtgeneral Catharina Elmsäter-Svärd om partiets senaste kampanjer.

VAL 2014
Kampanj med Sanna Lundell stoppas – efter två dagar

Kampanj med Sanna Lundell stoppas – efter två dagar

Vill inte stöta sig med SVT. Fackförbundet Kommunal stoppar sin kampanj med Sanna Lundell, kan Dagens Media berätta. 7

VAL 2014
"En fara för hela valsystemet"

"En fara för hela valsystemet"

Kan påverka utgången enligt kritikerna. Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Annons
Helena Donar går till Kavli

Helena Donar går till Kavli

"Omvandla konsumentinsikter till affärsmöjligheter". Arla Foods tidigare marknadsdirektör får nyinrättad tjänst på Kavli.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Katastrofsiffror för Norwegian

Katastrofsiffror för Norwegian

Marknadschefen: "Jättetråkigt, och oerhört frustrerande". Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

SAS lanserar ny kommunikationsstrategi

SAS lanserar ny kommunikationsstrategi

"Ska komma närmare våra kunder". Nu ska flygbolaget öka trycket igen.

Apples lanseringar drog upp Macworld

Apples lanseringar drog upp Macworld

"Analyserade ryktena". Macworlds mobiltrafik steg med mer än 40 procent i samband med Apples flera lanseringar i veckan. 1

SÅ TYCKER PARTIERNA OM: EVENEMANGSLISTA
'Regeringen har förhalat det'

'Regeringen har förhalat det'

Tandlöst förslag. Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor.

VAL 2014
"Häftmassa blev till sprängdeg"

"Häftmassa blev till sprängdeg"

DEBATT. I en debattartikel förklarar Amanda Mogensen, kommunikationschef för Fi, hur partiet resonerar kring den kritiserade kampanjen. 9

Förlikas efter plagiatbråket

"Brukar ha en generös och överseende inställning". Dagens Media har detaljerna i Minimedias uppgörelse med konkurrenten.

VAL 2014
Hälften av svenskarna dissar politisk reklam

Hälften av svenskarna dissar politisk reklam

"Har en del att lära". Partierna spenderar runt 340 miljoner på reklam inför valet. Samtidigt är 48 procent av svenskarna negativa till politisk reklam. 8

Grundaren lämnar Sticky Beat

Grundaren lämnar Sticky Beat

"Inga direkta planer." Huvudägaren Johan Magnusson lämnar byrån utan ett nytt jobb att gå till.

VAL 2014
TV4 bröt mot egna reglerna

TV4 bröt mot egna reglerna

"Inte så nöjd över det". Kristdemokraternas reklamfilm sändes under partiledardeatten – tvärtemot TV4:s egna riktlinjer. 2

VAL 2014
1 av 4 vet inte vem han är

1 av 4 vet inte vem han är

"Förvånande, minst sagt". Trots timmar av tv-debatter vet hela var fjärde väljare inte vem Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt är. 12

VAL 2014
TV4 jublar över tittarsiffrorna

TV4 jublar över tittarsiffrorna

"Jenny Strömsted och Anders Pihlblad bidrar". Kanalens valsatsning i veckan har lockat unga. Gårdagens debatt sågs av nära 600 000 tittare. 4

Birro står på sig mot RFSL

Birro står på sig mot RFSL

"Då dras hela deras omfångsrika maskineri igång..." Expressen tvingades göra en stor rättelse i Marcus Birros krönika om RFSL – men Birro står på sig. 8

Spotify drabbas av böter

Spotify drabbas av böter

”Annonsintäkterna har minskat”. Spotifys bokslut är kraftigt försenat – nu straffas bolaget.

Gina Tricot släpper ny kollektion med Metro

Gina Tricot släpper ny kollektion med Metro

"Glada och förväntansfulla". Gör event på Café Opera. 2

SÅ TYCKER PARTIERNA OM: PUBLIC SERVICE
FP: "Sexistisk reklam är korkad – inte kriminell"

FP: "Sexistisk reklam är korkad – inte kriminell"

Viktigt att värna om yttrandefriheten. Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor. 1

Storuppdrag till Lowe Brindfors

Storuppdrag till Lowe Brindfors

Fem byråer slogs om elektronikjätten. Media Markt väljer Lowe Brindfors som ny reklambyrå. 3

Josefinas "hemliga fest" var sexistisk

Josefinas "hemliga fest" var sexistisk

"Nedvärderande". Reklamombudsmannen fäller Stockholmskrogen Josefina för könsdiskriminering. 8

VAL 2014
Ny smutskampanj mot de rödgröna

Ny smutskampanj mot de rödgröna

"Glimten i ögat". Alliansen lanserar film med historiska regeringsförhandlingar. 13

SÅ TYCKER PARTIERNA OM: PUBLIC SERVICE
KD om ny finansiering: "Det ökar intäkten med 1 miljard"

KD om ny finansiering: "Det ökar intäkten med 1 miljard"

Alliansen vill skrota nuvarande finansieringssytem. Så här tycker de åtta riksdagspartierna om branschens viktigaste frågor. 3

Ger bort pengar i mobilkampanj

Ger bort pengar i mobilkampanj

"Ord som 'fria' och 'gratis' tas inte på allvar". Bara sju av 116 personer tackade ja, i Kärnhusets kampanj för mobileoperatären Vimla. 1

VAL 2014
"Stefan Löfven visste vad han gjorde, inget snack om saken"

"Stefan Löfven visste vad han gjorde, inget snack om saken"

Kopplade greppet efter TV4:s utfrågning. Plötsligt knäcker det till. 15

VAL 2014
Ekeroths hälsning till Nyheter24:s nyhetschef: "Sov riktigt gott nu"

Ekeroths hälsning till Nyheter24:s nyhetschef: "Sov riktigt gott nu"

"Uppenbart att alla kattvideor på nätet inte är gulliga". Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

Framgång i tingsrätten

Framgång i tingsrätten

Länkade till Avpixlat. Även tingsrätten ger Fi:s talesperson rätt till gudrunschyman.se, efter domäntvist mot 20-åring från Säter.

Casinostugan väljer Adon

Casinostugan väljer Adon

"Utmaningar och möjligheter i spelbranschen". Uppstickaren inom nätcasino har efter upphandling utsett Adon som mediebyrå. 2

Annons
Annons
DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation En photoshoppad hjärna

Blogoccoli

Blogoccoli Annorlunda är bra

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

Nu står det klart hur mycket Felix Kjellberg tjänar på sin succékanal. 15

Hjälper content-utgivare

Hjälper content-utgivare

Medieveteranerna Olof Brundin och Sakari Pitkänen startar en kurs.

Klout kommer till Sverige

Klout kommer till Sverige

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen.

Lindqvist tillbaka hos MEC

Lindqvist tillbaka hos MEC

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. 2

Samma innehåll i Stampens tidningar

Samma innehåll i Stampens tidningar

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja. 4

"Jag har varit så heligt arg"

"Jag har varit så heligt arg"

De har hånat varandra offentligt och utkämpat sina strider inför öppen ridå under decennier. Hösten 2014 är Manfred Aronsson och Jan Scherman överens om en sak – vad som saknas i den svenska tv-branschen.

Jan Helin: ”Vi failade”

Jan Helin: ”Vi failade”

Tidningens publisher Jan Helin riktar kritik mot tidningens tidigare satsningar. 2

Vem har snott hans skåp?

Vem har snott hans skåp?

En konspiration eller helt enkelt en fräck stöld? Vad har egentligen hänt med Fredrik Virtanens skåp? 11

Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Volvo byter ut loggan

Volvo byter ut loggan

Vill få en mer exklusiv look. 14

Miljonfest för Filip & Fredrik

Miljonfest för Filip & Fredrik

UPPDATERAD. Filip Hammars, Fredrik Wikingssons, Lars Beckungs och Micke Svenssons tv-bolag Mexiko Media gör en mångmiljonvinst. 5

Kostnaden för Snowman-haveriet – 46 miljoner kronor

Kostnaden för Snowman-haveriet – 46 miljoner kronor

Den havererade satsningen blev extremt kostsam. 6

Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se