Åsikter

"Involvera kunden i affärsutvecklingen"

DEBATT. Det är hög tid att bli först med planer för hur du ska involvera kunden i din affär, menar Robin Askelöf och Johan Arndt på Connecta.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kommer du ihåg tiden innan internet? Det var då tv-reklam fortfarande var exotiskt och försäljningen helt drevs i butiker. Internet öppnade nya möjligheter till interaktion och snart hade de flesta företag kommit ett antal steg längre i sin CRM (Customer Relationship Management). Idag är kundrelationer något som strukturerat byggs upp, vårdas och utvecklas med hjälp av kanalstrategier, segmenteringsmodeller och PR - bara för att nämna några exempel på verktyg.

Inom kort kommer allt detta att vara otillräckligt för den som vill vinna och behålla kunderna. Vi är på väg in i en fas där konsumenter är vana att påverka det som de konsumerar. 90-talister är uppvuxna med sociala medier där de själva står för innehållet, liksom bloggar där de konsumerar andras alster utan mellanhänder. Synen på var gränsen går mellan sig själv och de varumärken man har valt blir allt mer diffus. För vad är det egentligen som bygger varumärket som man vill identifiera sig med - produkten eller de andra användarna/konsumenterna? Vad är det som egentligen står för det fällande avgörandet när ett köpbeslut fattas - den roliga gubben i reklamen eller omdömena på diskussionsforumen?

Sannolikt behövs en mix av alla delar och rimligen påverkar det ena likväl som det andra. Men just därför behöver många företag utveckla synen på hur kundrelationer byggs. Efter att ha fokuserat på CRM under många år stavas nästa steg i utvecklingen CIM (Customer Involvement Management). Det är inte alla som redan nu behöver tillsätta en heltidstjänst för detta. Men alltfler bör aktivt börja leta möjligheter att involvera sina kunder i sin produkt- och affärsutveckling. Inte för att kunderna har alla svaren men för att era konkurrenter kommer att göra det och då bygga starkare kundrelationer än de ni har.

Den som ger sig in på CIM behöver många gånger ändra synen på sin produkt och tänka i termer av tjänster. För var går gränserna? Vid en första anblick levererar Nike sportkläder. Men numera kan konsumenterna designa sina egna skor via internet. Butiker och webb smälter samman och involveringen av kunderna har blivit ett sätt att bygga starkare relationer. Det är ett bra exempel på när produkten blir en tjänst och företaget levererar något annat än förväntat.

Utvecklingen inom CIM kommer att accelerera i takt med att företag identifierar nya områden där kunderna kan involveras; produktdesign, marknadsföring, försäljning, kundservice, etc. I många branscher är CIM-arbetet helt outvecklat men kommer likväl att bli avgörande i konkurrensen. Det är därför hög tid att bli först och långsiktigt planera för hur du ska involvera kunden i din affär.


Robin Askelöf, PR- och kommunikationsansvarig på Connecta
Johan Arndt, managementkonsult och ansvarig för Connectas CRM-erbjudande



Av: Robin Askelöf

Av: Johan Arndt

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

Så många såg Alsings comeback

Så många såg Alsings comeback

"Lovar gott". Sveriges värsta bilförare hade Kanal 5-premiär igår.

NEDSKÄRNINGARNA PÅ EXPRESSEN
Mattsson: "Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

Mattsson: "Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

50 journalisttjänster försvinner. Förändringen är nödvändig, säger Thomas Mattsson till Dagens Media. 4

Expressens bildredaktion skrotas

Expressens bildredaktion skrotas

Thomas Mattsson öppen med att kvaliteten påverkas. UPPDATERAD. I dag klockan 13:00 informerades personalen. 15

Nyheter24-chef till Lajkat

Nyheter24-chef till Lajkat

"Produktansvarig". Viktor Adolfsson till Schibsteds Lajkat.

Brid – LRF Medias contentbyrå

Brid – LRF Medias contentbyrå

Namnet bestämt. Ett slanguttryck för hybrid, säger bolagets irländska vd Colm O’Callaghan. 2

Hon ska ratta O'Learys marknadsavdelning

Hon ska ratta O'Learys marknadsavdelning

Rekryteras från Svensk Fastighetsförmedling. Camilla Tienso blir ny marknadschef på O'learys.

RFSU lanserar kondomfickan

RFSU lanserar kondomfickan

"Weekday självklart val". Jeansmärket och förbundet lanserar #5thpocket och öppnar kampanjsajt imorgon. 1

Annons
Cap & Design tvingas byta till mindre format

Cap & Design tvingas byta till mindre format

"Kommer få besvikna läsare". När distributören Interpress ändrar reglerna tvingas tidningen Cap & Design återgå till sitt gamla format. 2

Pr-chef misstänktes för ebola

Pr-chef misstänktes för ebola

”Låg längst bak i planet och spydde”. Möttes av tio läkare och sjuksköterskor – fördes i ilfart till sjukhus. 3

Upphandlar content marketing

Upphandlar content marketing

Avtalet löper i max tre år. Avtalet värt 4,5 miljoner kronor per år, kan Dagens Media berätta.

Svenskar bakom nya CNBC

Svenskar bakom nya CNBC

"Väldigt blankt och amerikanskt." Magoo 3d Studios har gjort om grafiken för USA:s största nyhetskanal.

DN Debatt skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

DN Debatt skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Redaktören: "Dessa tjänster är omdebatterade". Nyligen skröt DN Debatt om att vara störst på Twitter – men nära 80 procent av följarna kan vara fejk. 2

UBÅTSJAKTEN
Expressens båt-tabbe

Expressens båt-tabbe

"Våra reportrar och fotografer endast beväpnade med kameror, pennor, datorer". Expressen pekar ut DN:s civila båt som "tungt beväpnad militär". 9

Se filmen från Mediedagen – nu står Göteborg på tur

Se filmen från Mediedagen – nu står Göteborg på tur

Lär av Microsoft, Sats och Lidl. 200 besökare samlades för att lyssna på talare – och utbyta erfarenheter – på Mediedagen i Stockholm.

Frauds-experten: "Lär av USA"

Frauds-experten: "Lär av USA"

Växer inom onlinevideo. Utnyttja försprånget till att lära mer om frauds. Det är amerikanska experten Eric Bozinnys råd till svenska annonsörer. 10

Frauds – ett växande hot

"Motivet kan vara att dränera en konkurrents budget". När marknaden för webb-tv växer, ökar även risken för annonsören att bli lurad.

Ägarna säljer Videoplaza

Ägarna säljer Videoplaza

"Kan ta nästa steg i vår utveckling". Videoplazas grundare blir mångmiljonärer när deras bolag köps upp av australiensiska telekombolaget Telstra.

Pr mindre beroende av journalister

Pr mindre beroende av journalister

"Minskade resurser och tidspress". Pr-konsulters beroende av journalisterna har minskat tydligt, enligt Malena Eklunds magisteruppsats.

Expressens ubåtsjakt i Sky News

Expressens ubåtsjakt i Sky News

Så har nyheten bevakats i medierna. Expressens utsända reporter Tomas Kvarnkullen intervjuades i dag av Sky News. 2

Helin jämför Nilson med en 'gaggig farfar'

Helin jämför Nilson med en 'gaggig farfar'

Diskuterade den sågade kolonialismkrönikan. I det senaste avsnittet av "Mattsson & Helin" ställer Aftonbladets publisher frågan om det inte är dags att avpolettera Expressen-krönikören Ulf Nilson. 7

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Därför lyfter de fram modern

Därför lyfter de fram modern

Finns mycket att vinna. Konsumenter ställer allt högre krav på transparens. Nu lyfter allt fler företag fram modervarumärket i marknadsföringen.

Nya satsningen av  Alliansfritt Sverige

Nya satsningen av
Alliansfritt Sverige

"Progressivt". Ny regering, nytt namn. 4

11 miljoner visningar hittills för Peugeots actionspäckade remake

11 miljoner visningar hittills för Peugeots actionspäckade remake

Se reklamfilmen här. Missiler, explosioner och en attackhelikopter. Här är Peugeots remake på den klassiska reklamfilmen från 1986. 2

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Volvos verkliga ödesval. Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Nej, Telia flyger inte

Nej, Telia flyger inte

Tappar i preferens och erinran trots mer reklam. De växande medieinvesteringarna från mobiloperatörerna faller olika ut.

David Lettermans korthållare sparkas

David Lettermans korthållare sparkas

"Motherfucker". Tony Mendez attackerade David Letterman och manusförfattaren Bill Scheft. 6

Första kunden till Ydrenäs

Första kunden till Ydrenäs

"Ett komplicerat politiskt läge". Svenska Fondhandlareföreningen lägger konto hos Rickard Ydrenäs nya pr-byrå.

Vapenlobbyisten skrev på DN Debatt – kallades ”debattör”

Vapenlobbyisten skrev på DN Debatt – kallades ”debattör”

”Ibland blir det fel”. Debatt-chefen Nils Öhman självkritisk efter missen. 3

"Övergripande bild av utmaningarna"

"Övergripande bild av utmaningarna"

Berntzon Bylund producerar. Schibsted släpper framtidsrapport.

Oklart vem som får tillståndet

Oklart vem som får tillståndet

Kommer inte välja någon aktör som står på kö. Det är oklart vem som får ta över Aftonbladets sändningstillstånd i det digitala marknätet. 2

S-toppen om lobbyanklagelserna

S-toppen om lobbyanklagelserna

"Inget uttalande för Svenskt Flyg". Niklas Nordströms uttalanden om Bromma flygplats ifrågasätts. 7

Försvaret hakar på Svenssons ubåtsjakt

Försvaret hakar på Svenssons ubåtsjakt

"Har noga övervägt lämpligheten". Ubåtsjakten i Stockholms skärgård är helgens stora nyhetshändelse. Nu utnyttjar Försvarsmakten uppmärksamheten i sin rekryteringskampanj. 14

Nytt rekord för Så mycket bättre

Nytt rekord för Så mycket bättre

Ola Salos dag. Säsongspremiären sändes i TV4 på lördagskvällen. 7

Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Annons
Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se