Åsikter

"Involvera kunden i affärsutvecklingen"

DEBATT. Det är hög tid att bli först med planer för hur du ska involvera kunden i din affär, menar Robin Askelöf och Johan Arndt på Connecta.

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

Kommer du ihåg tiden innan internet? Det var då tv-reklam fortfarande var exotiskt och försäljningen helt drevs i butiker. Internet öppnade nya möjligheter till interaktion och snart hade de flesta företag kommit ett antal steg längre i sin CRM (Customer Relationship Management). Idag är kundrelationer något som strukturerat byggs upp, vårdas och utvecklas med hjälp av kanalstrategier, segmenteringsmodeller och PR - bara för att nämna några exempel på verktyg.

Inom kort kommer allt detta att vara otillräckligt för den som vill vinna och behålla kunderna. Vi är på väg in i en fas där konsumenter är vana att påverka det som de konsumerar. 90-talister är uppvuxna med sociala medier där de själva står för innehållet, liksom bloggar där de konsumerar andras alster utan mellanhänder. Synen på var gränsen går mellan sig själv och de varumärken man har valt blir allt mer diffus. För vad är det egentligen som bygger varumärket som man vill identifiera sig med - produkten eller de andra användarna/konsumenterna? Vad är det som egentligen står för det fällande avgörandet när ett köpbeslut fattas - den roliga gubben i reklamen eller omdömena på diskussionsforumen?

Sannolikt behövs en mix av alla delar och rimligen påverkar det ena likväl som det andra. Men just därför behöver många företag utveckla synen på hur kundrelationer byggs. Efter att ha fokuserat på CRM under många år stavas nästa steg i utvecklingen CIM (Customer Involvement Management). Det är inte alla som redan nu behöver tillsätta en heltidstjänst för detta. Men alltfler bör aktivt börja leta möjligheter att involvera sina kunder i sin produkt- och affärsutveckling. Inte för att kunderna har alla svaren men för att era konkurrenter kommer att göra det och då bygga starkare kundrelationer än de ni har.

Den som ger sig in på CIM behöver många gånger ändra synen på sin produkt och tänka i termer av tjänster. För var går gränserna? Vid en första anblick levererar Nike sportkläder. Men numera kan konsumenterna designa sina egna skor via internet. Butiker och webb smälter samman och involveringen av kunderna har blivit ett sätt att bygga starkare relationer. Det är ett bra exempel på när produkten blir en tjänst och företaget levererar något annat än förväntat.

Utvecklingen inom CIM kommer att accelerera i takt med att företag identifierar nya områden där kunderna kan involveras; produktdesign, marknadsföring, försäljning, kundservice, etc. I många branscher är CIM-arbetet helt outvecklat men kommer likväl att bli avgörande i konkurrensen. Det är därför hög tid att bli först och långsiktigt planera för hur du ska involvera kunden i din affär.


Robin Askelöf, PR- och kommunikationsansvarig på Connecta
Johan Arndt, managementkonsult och ansvarig för Connectas CRM-erbjudande



Av: Robin Askelöf

Av: Johan Arndt

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

13 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
13
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:

Nyheter

7 sociala medier-fadäser vi aldrig kommer glömma

7 sociala medier-fadäser vi aldrig kommer glömma

FREDAGSLISTAN. Rasism, osmakliga reklamkampanjer och Lars Ohlys penis. Här är sju sociala medier-haverier vi aldrig glömmer. 2

Marabous tabbe – efterlyser nyval

Marabous tabbe – efterlyser nyval

Infochefen: "Ett misstag". Hånar statsministern på sin officiella Facebook-sida. 26

Bara 200 000 såg premiären – men Kanal 5 är "mycket nöjda"

Bara 200 000 såg premiären – men Kanal 5 är "mycket nöjda"

"Har tagits emot på ett härligt sätt". Igår var det premiär för Filip Hammar och Fredrik Wikingssons nya tv-serie "Ska vi göra slut?". 25

Avpixlat portas från Content Central

Avpixlat portas från Content Central

Styrelsebeslut. Vill inte att frilansares texter ska hamna i sajtens kanaler. 16

Högskolan söker reklambyrå

Högskolan söker reklambyrå

7,5 miljoner kronor står på spel. Chalmers tekniska högskola inleder en upphandling om reklambyråtjänster.

Di: Bonnier ville köpa SvD

Di: Bonnier ville köpa SvD

Samordningsvinster. Bonnier och Schibsted nära storaffär, skriver Di. 7

'Subventionera reklamköp, Ingves'

'Subventionera reklamköp, Ingves'

BLOGG. Erik Modig lanserar en radikal idé för att fixa inflationen i Sverige.

Annons
Dalacheferna gör  en Mattsson Helin

Dalacheferna gör
en Mattsson Helin

"Fikabordet". DT och Dala-Demokraten startar podd.

Återfår Horners utrustning

Återfår Horners utrustning

”Bra att föremålen nu återlämnas”. SR:s överklagan gav effekt.

Här är SvD:s nya mobilsajt

Här är SvD:s nya mobilsajt

"Snabbhet". Rekord första veckan – över en miljon unika besökare.

Volontaire tappar Ikano

Marknadschefen: "Inga hard feelings". Ikano har inlett en stor reklambyråpitch – nuvarande byrån Volontaire är inte kvar.

Fälld annons gör comeback – på finlandsfärja

Fälld annons gör comeback – på finlandsfärja

"Den här bilden ska vi inte använda". Björn Borgs marknadschef blixtutreder. 1

Mustaschkonceptet  återlanseras i höst

Mustaschkonceptet
återlanseras i höst

Fest på Taverna Brillo. OLW och Interflora med i satsningen.

BONNIER-TIDNINGARNAS NYA ANNONSPAKET
Aftonbladet: "Risk för att det blir rörigt och internpolitik"

Aftonbladet: "Risk för att det blir rörigt och internpolitik"

Konkurrenten Expressen med i nya samarbetet. Aftonbladets försäljningsdirektör Joakim Flodin om det nya annonspaketet. 1

Efter Impacts död – ett nytt annonspaket föds

"Ett naturligt steg". DN, GP, Expressen och Hallandsposten. Det är några av tidningarna som ingår i det nya annonspaketet CityStorstad. 6

NHL-legendaren gör webb-tv

NHL-legendaren gör webb-tv

"Utbildar och berör". Johan Garpenlöv rapporterar om hockey i Europa för Nordicbet Sverige. 1

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Forskarens dom i content-bråket

Forskarens dom i content-bråket

"Ett tecken på att detta är ett hett ämne". Frågan om hur content marketing ska definieras har debatterats flitigt hos Dagens Media. Nu levererar kommunikationsforskaren Sara Rosengren tänkbara svar.

Martina Haags rekordår

Martina Haags rekordår

Miljonvinst. Lilla Gumman AB dubblar omsättningen.

Bedrägeri i Netflix namn – reklamaren tvingades klippa sönder sitt kreditkort

Bedrägeri i Netflix namn – reklamaren tvingades klippa sönder sitt kreditkort

Klippte kreditkortet. I ett mejl ber "Netflix" om dina kortuppgifter. Copywritern Ulrika Good är en av dem som drabbats av bedrägeriet. 21

SCHIBSTED SVERIGES Q3
Sparar i Norge – stänger tryckeri

Sparar i Norge – stänger tryckeri

"Kan inte ge mig in i detaljer". Enligt Schibsteds kvartalsrapport planeras ytterligare besparingar nästa år. Formuleringen rör dock inte Sverige.

Jan Helin om resultatet

Jan Helin om resultatet

"Bra om man jämför med övriga mediemarknaden". Den digitala tillväxten kompenserar inte tappet i upplageintäkter. 15

SvD vänder till blygsam vinst

SvD vänder till blygsam vinst

"Våra omfattande kostnadsbesparingar har fått full effekt". Under det tredje kvartalet i år gjorde Svenska Dagbladet en vinst på 4 miljoner kronor. Det glädjer vd Gunilla Asker. 3

Schibsted ökade resultatet för Q3

Schibsted ökade resultatet för Q3

Tidningsverksamhetens resultat backade. Under det tredje kvartalet gjorde Schibsted Sveriges verksamheter ett resultat på 237 miljoner kronor. Även omsättningen ökade något.

Hon blir ny chef på Filt

Hon blir ny chef på Filt

"Podcastformatet växer". Frida Klevemark lämnar Egmont.

Sveriges Annonsörer väljer reklambyrå

Sveriges Annonsörer väljer reklambyrå

”Moderskeppet för svenska varumärken”. Branschorganisationen Sveriges Annonsörer väljer YouMe Agency som reklambyrå. 1

De är först ut med rörlig reklam på Instagram

De är först ut med rörlig reklam på Instagram

Vill ha hög kvalitet på reklamen. Disney, Activision och Banana Republic. Det är några av bolagen som gör rörlig reklam på Instagram.

SBS blåsta av Lidingöbolag – kräver nära 300 000 kronor

SBS blåsta av Lidingöbolag – kräver nära 300 000 kronor

"Sista minuten-kampanjen" betalades aldrig. SBS Discovery TV drar en annonsör till tingsrätten, kan Dagens Media berätta. 2

Sökchefens bästa tips för bättre Adwordsstrategi

Sökchefens bästa tips för bättre Adwordsstrategi

KRÖNIKA. Michael Wahlgren, vd på SEO-byrån Pineberry, ger sina fem bästa råd. 2

”Vi håller med om MTG TV:s beskrivning av läget"

”Vi håller med om MTG TV:s beskrivning av läget"

Blir extremt mycket dyrare att annonsera i tv nästa år. MTG TV rekordhöjer reklampriserna – och TV4-gruppen och SBS Discovery hänger på. 11

Per Holknekt i TV4 nästa år

Per Holknekt i TV4 nästa år

TV4 bekräftar. Medverkar i matprogam, avslöjar han i Gry Forssells podcast. 2

DEBATTEN OM FACEBOOK
"Ryktet om organisk död överdrivet"

"Ryktet om organisk död överdrivet"

REPLIK. Den organiska räckvidden på Facebook lever och frodas. Det skriver Tobias Landén och Klaus-Peter Beiersdorf. 3

"Den organiska trafiken är inte alls död"

"Den organiska trafiken är inte alls död"

REPLIK. Den organiska Facebook-trafiken lever och frodas som aldrig förr – med bra pr. Det säger Alexander Mason. 8

"Den organiska Facebook-trafiken död"

"Den organiska Facebook-trafiken död"

DEBATT. Som annonsör kan du inte ha en social strategi på Facebook utan en mediebudget. Det skriver Damon Razazi. 11

Han blir ny vd för Direktpress Stockholm

Han blir ny vd för Direktpress Stockholm

Började på UNT i april. Jonas Irebjörk blir ny vd för Direktpress Stockholms innerstadstidningar. 2

ENIROSKANDALEN
Anställda kunde inte larma

Anställda kunde inte larma

19 av 20 storbolag har system för whistleblowers. Skandaldrabbade Eniro saknade whistleblowing-funktion, kan Dagens Media berätta. 3

19 av 20 storbolag har system för whistleblowing

Axfood undataget – saknar policy. Så jobbar de stora börsbolagen för att avslöja interna missförhållanden.

Peab upptäckte bedrägeri – med hjälp av whistleblower

"Ett fall av misstänkt korruption”, Projektledaren misstänkts ha fått sponsorkonrakt värda miljoner genom att missbruka sin ställlning.

SJF om attacken på lokalpress

SJF om attacken på lokalpress

"Tillgång, inte ett problem". SJF:s ordförande Jonas Nordling kommenterar Aftonbladets Ehsan Fadakars påhopp på lokaltidningar. 2

GP:s chefredaktör 'ledsen' över sågningen

GP:s chefredaktör 'ledsen' över sågningen

"Oerhört ledsen". Journalistklubben på GP saknar förtroende för Cecilia Krönlein – nu svarar hon på kritiken. 1

Annons
Annons
Så prenumererar du på DM

Så prenumererar du på DM

Ta del av aktuella erbjudanden här.

Lydeckers beska besked – alla Impact-säljare får gå

Lydeckers beska besked – alla Impact-säljare får gå

Samtliga Impact-säljare får se sig om efter nya jobb, kan Dagens Media berätta. 5

Mediesäljare köpte kokain under företagets påskfest

Mediesäljare köpte kokain under företagets påskfest

Nu kallas byrådirektörer, mediesäljare och pr-konsulter på löpande band in till Stockholms tingsrätt. Läs Dagens Medias dokument om kokainköparna i Taxi-Tony-härvan.

Stängde kommentarsfält efter näthat mot 14-åring

Stängde kommentarsfält efter näthat mot 14-åring

Kritiserade synen på kvinnor i Sverige. Då tvingades BT tvingades stänga kommentarsfältet – efter en timme. 28

Reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

Reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

SvD:s Mikael Holmström har bevakat försvarsområdet sedan 70-talet.

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

8 bilder som visar mediernas ubåtshysteri

Mystiska män, mystiska moderskepp och en högtflygande stjärnreporter. Här är mediernas ubåtsjakt i åtta bilder. 13

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR i min mening.

Printchefer om sparpaketet

Printchefer om sparpaketet

Expressen gör sig av med 50 journalister – och de printchefer som Dagens Media talat med är säkra på att det kommer märkas. 2

Destination.se om kritiken

Destination.se om kritiken

Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. 23

Waxins dramatiska flygresa – misstänktes för ebola

Waxins dramatiska flygresa – misstänktes för ebola

Möttes av tio läkare och sjuksköterskor – fördes i ilfart till sjukhus. 4

Skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Nyligen skröt DN Debatt om att vara störst på Twitter – men nära 80 procent av följarna kan vara fejk. 3

Expressens båt-tabbe

Expressens båt-tabbe

Expressen pekar ut DN:s civila båt som "tungt beväpnad militär". 14

Jan Helin kallar Ulf Nilson för en "gaggig farfar"

Jan Helin kallar Ulf Nilson för en "gaggig farfar"

I det senaste avsnittet av "Mattsson & Helin" ställer Aftonbladets publisher frågan om det inte är dags att avpolettera Expressen-krönikören Ulf Nilson. 9

Vapenlobbyisten kallades för ”debattör” i Dagens Nyheter

Vapenlobbyisten kallades för ”debattör” i Dagens Nyheter

Debatt-chefen Nils Öhman självkritisk efter missen. 3

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se