Åsikter

Melodifestivalen tappade fattningen

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

"Anders Berglund, vilken tönt!", så vill jag minnas att jag har sagt en gång. Det var år 1988 och jag var åtta år gammal. Kapellmästare Anders Berglund viftade igång orkestern för att Tommy Körberg skulle sjunga vinnarlåten "Stad i ljus", medan jag var bitter över att Lotta Engberg inte hade segrat med "100%". Det var på den tiden då Melodifestivalen fortfarande var en schlagertävling, inte en korsning mellan Fame Factory och Stadskampen. Bidragen i Melodifestivalen bestod då av äkta schlager, med en och annan ballad. Min spontana åsikt om Anders Berglund ångrar jag idag, för när orkestern försvann från Melodifestivalen, då tog de både schlagern och hela konceptet med sig.

Att Melodifestivalen alltid har varit en folkfest behöver inte påpekas. Men nu för tiden, när artisterna bevakas både före, efter och under tävlingen, och nästan varenda tv-kanal har något som heter "Inför&", så borde det inte längre kallas för musiktävling. Det är mer som en dokumentärfilm om en musiktävling. Och att rätt låt ska vinna är tydligen viktigt, eftersom tävlingen får mer utrymme i media än allt annat.

När Abba vann med "Waterloo" 1974 så kom discon in i schlagern. Från 60-talets trallvänliga melodier så blev schlagern tuffare. Det blev mer som en liveshow på MTV, där schlagerdiscon har framförts allt sexigare. När musikdokusåporna kom så var deras veckofinaler som bleka kopior av Melodifestivalen. Men nu är det tvärt om. Artisternas primära syfte med att delta är inte att överrösta varandra i tonartshöjningar och sexiga danssteg. Festivalen är en chans att bygga personliga varumärken och få gratisreklam genom mediernas överambitiösa bevakning. Tävlingen om den mest syndiga scenklädseln har blivit vardagsmat på löpsedlarna, men förra året hände något anmärkningsvärt. Finländska maskeradmonster åkte till Grekland och tog hem segern med något som gick utanför normerna. Att rockgruppen Lordi vann Eurovision Song Contest var på äkta löpsedelsvenska en "Schlagerchock", och entusiasterna rasade. En ny epok förutspåddes i spaltmetrarna, men enligt mig var det inte helt oväntat. Att ett europeiskt folk med humor, eller taskig smak, kan rösta fram vad som helst är ett faktum. Inte för att jag är emot demokrati, men så går det när folket får bestämma. Och lite synd är det, för om Carola sändes av Gud 1983, så var det satan själv som skickade Lord. För i och med satans seger så har den äkta schlagern fått sin dödsstöt. När Lordi framförde sitt vinnarbidrag så fanns där knappast en Anders Berglund som dirigerade orkestern, och inte fanns där en journalist på plats, de var tusentals.

I ett sådant läge är det frestande att böna och be om att få vrida tillbaka tiden, att en orkester ska vara en del av varje tävlingsbidrag. Men det är bara att acceptera att bidragen är så långt bort man kan komma från när Alice Babs i Leksands folkdräkt sjöng "Lilla Stjärna" år 1958. Och när mediebevakningen runt tävlingen blir större än själva tävlingen, ja då skapar medierna en dokusåpa full av festivalintriger, samtidigt som SVT gör sin egen Idoltävling, i skuggan av det som förut kallades för schlager.

Karolina Lassbo bloggar på Glamourbloggen.

Av: Karolina Lassbo

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

LÖRDAGSINTERVJUN
SvD:reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

SvD:reportern om ubåtsjakten: "Okunskapen monumental"

"Bomben gick av med en jättelik smäll". Mikael Holmström har bevakat försvarsområdet sedan 70-talet.

Expressen stal bild av Metros receptionist – ber om ursäkt

Expressen stal bild av Metros receptionist – ber om ursäkt

Redaktionschefen: "Förvånad och ledsen". Utan tillåtelse publicerade Expressen en bild som Metros receptionist tagit. 1

KIA-INDEX MOBIL
DI veckans raket i mobilen

DI veckans raket i mobilen

"Tur i tajmingen." Artikel om Mehmet Kaplan ligger bakom den ökade trafiken.

"Många byråer tror att man måste trycka in en halvnaken tjej"

"Många byråer tror att man måste trycka in en halvnaken tjej"

Har anmält runt 50 kampanjer till RO. Sveriges Kvinnolobbys kampanj Reklamera fyller ett år. 9

DEBATTEN OM FACEBOOK
"Den organiska trafiken är inte alls död"

"Den organiska trafiken är inte alls död"

REPLIK. Den organiska Facebook-trafiken lever och frodas som aldrig förr – med bra pr. Det säger Alexander Mason, kommersiell chef på Cision. 8

"Den organiska Facebook-trafiken död"

"Den organiska Facebook-trafiken död"

DEBATT. Som annonsör kan du inte ha en social strategi på Facebook utan en mediebudget. Det skriver Damon Razazi på Mindshare. 11

UBÅTSJAKTEN
8 bilder på mediernas ubåtshysteri

8 bilder på mediernas ubåtshysteri

Se listan här. Mystiska män, mystiska moderskepp och en högtflygande stjärnreporter. Här är mediernas ubåtsjakt i åtta bilder. 13

Annons
Skistar bygger Mount Everest-kopia

Skistar bygger Mount Everest-kopia

"Ett sätt att synas och höras" Skistar och Ps Communication lanserar tävlingen Skistar Everest Challenge i Hammarbybacken i Stockholm.

Spoon vinner finsk industrikund

"Ska göra vårt innehåll allt högklassigare". Finska industriföretaget Wärtsilä väljer contentbyrån Spoon.

Bonnier bildar riskkapitalbolag

Bonnier bildar riskkapitalbolag

"Vi ser en enorm tillväxtpotential inom finansiella tjänster". Johan Lundgren bildar riskkapitalbolaget NTF Ventures med kapital från Bonnier News. 4

Tidningskrisen kan leda till fler uppköp

"Alla industrier i kris är intressanta". Riskkapitalbolagen kan göra fynd när de traditionella medieägarna pressas.

Pop up-bar lanserar burköl

Pop up-bar lanserar burköl

"Som en skön hemmafest". Newcastle Brown Ale lanserar alternativ till flaska – öppnar Burkbaren. 1

Twitter säljer annonser i Norden

Twitter säljer annonser i Norden

Säljchefen: "Efterfrågan är hög." Twitter börjar sälja annonser i Norden tillsammans med Sellbranch. 2

Dentsu Aegis får Norden-chef

Dentsu Aegis får Norden-chef

"Vi är väldigt glada". Ska styra 700 medarbetare i sju städer.

Lämnar Zap PR för ny hästkanal

"En gåta att medievärlden inte kapitaliserat på detta" Theréz Randquist blir vice vd på tv-kanalen Horse1.

Nyheter24 lanserar antihatkampanj online

Nyheter24 lanserar antihatkampanj online

Sprider kärlek i sociala medier. Tillsammans med Nyheter24 lanserar Statens medieråd No hate-dagen.

Springtime tappar chef

Springtime tappar chef

"Erfaren ledare och rådgivare". Springtimes byråchef Emelie Mannheimer blir ny marknads- och kommunikationschef på arkitektkontoret Tengboms. 2

Rättviseförmedlingen om Spinn-hajpen

Rättviseförmedlingen om Spinn-hajpen

"Bekräftar hur bra vi är på kommunikation". Förutom Cancerfonden och Ecpat Sverige är Rättviseförmedlingen den enda ideella organisationen med vinstchanser i Spinn. Ordförande Seher Yilmaz är mycket stolt.

Hon är årets marknadschef

Hon är årets marknadschef

"Känns bra". Lina Söderqvist på Björn Borg har utsetts till Årets marknadschef.

Tina Thörner gör barn-tv för Bauhaus

Tina Thörner gör barn-tv för Bauhaus

"Konkurrensen på helgerna hård". För att locka fler barnfamiljer till varuhusen lanserar Bauhaus barnkonceptet "Skaparglädje". 2

DN om Försvarets anmälan

DN om Försvarets anmälan

"Vi beklagar". Det var ett reportageteam från DN som polisanmäldes av Försvarsmakten i tisdags. Chefredaktör Peter Wolodarski beklagar det inträffade. 2

Åhléns hyr ut lägenhet på Airbnb

Åhléns hyr ut lägenhet på Airbnb

Kalle Zackari Wahlström provbor. För att visa upp sitt hållbara sortiment hyr Åhléns ut en inredd lägenhet på Airbnb i en kampanj signerad F & B. 4

Instagram växer snabbast

Instagram växer snabbast

Facebook minskar bland de yngsta. Sju av tio besöker sociala medier.

NEDSKÄRNINGARNA PÅ EXPRESSEN
Mediebyråerna om sparpaketet

Mediebyråerna om sparpaketet

"Dränerar och påverkar kvaliteten". Expressen gör sig av med 50 journalister – och de printchefer som Dagens Media talat med är säkra på att det kommer märkas. 2

Expressen skrotar New York-korren

"Kommer ha en fortsatt stark USA-bevakning". Som ett led i sparpaketet skrotas tjänsten som korrespondent i New York, kan Dagens Media berätta. 19

"Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

Skrotar bildredaktionen. I dag meddelade Thomas Mattsson att 50 journalisttjänster försvinner från Expressen. Till Dagens Media säger han att förändringen är nödvändig.

She's got the look tappar tittare

She's got the look tappar tittare

Dagens Media har tittarsiffrorna. I går sändes andra avsnittet av Kappahls och TV4-Gruppens modelltävling i Sjuan.

Byråns vd i Skogaholms reklam

Byråns vd i Skogaholms reklam

"Var inte superpepp på det först". Humblestorm lyfter fram familjen i nytt kommunikationskoncept för Skogaholm.

Kulturministern ratar SJF:s kongress

Kulturministern ratar SJF:s kongress

"Beklagligt". Flera mediepolitiska frågor står på agendan – men den nyutnämnda kulturministern Alice Bah Kuhnke vill inte närvara. 30

Ökad vinst för MTG

Ökad vinst för MTG

Rörelseresultatet upp 14 procent. Viaplay kompenserar för tappet linjärt, enligt MTG. Men utvecklingen i Ryssland oroar.

REGERINGENS BUDGETPROPOSITION
Kritiserar Löfvens pr-budget

Kritiserar Löfvens pr-budget

"Norge får 245 mkr". Mindre pengar för Visit Sweden i budgetpropositionen, hävdar Visita, som anser att regeringen inte tar turismen på allvar. 2

Kanal 5:s arga snickare tappar tittare

Kanal 5:s arga snickare tappar tittare

Hjälper familj med ofärdiga projekt. Det andra avsnittet av "Arga snickaren" i Kanal 5 sågs av något färre än säsongspremiären. 5

Nokias varumärke skrotas för mobiler

Nokias varumärke skrotas för mobiler

Trots avtal. Efter Microsofts uppköp av Nokia – nu går det finska varumärket i graven. 2

Kända svenskar i Bris mjölkpaketskampanj

Kända svenskar i Bris mjölkpaketskampanj

Samarbetar med Arla. Sanna Nielsen, Kevin Walker och Clara Henry medverkar i Bris idolkortskampanj.

Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Annons
Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Pr-bloggen

Pr-bloggen PR är inte reklam.

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se