Åsikter

Melodifestivalen tappade fattningen

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

"Anders Berglund, vilken tönt!", så vill jag minnas att jag har sagt en gång. Det var år 1988 och jag var åtta år gammal. Kapellmästare Anders Berglund viftade igång orkestern för att Tommy Körberg skulle sjunga vinnarlåten "Stad i ljus", medan jag var bitter över att Lotta Engberg inte hade segrat med "100%". Det var på den tiden då Melodifestivalen fortfarande var en schlagertävling, inte en korsning mellan Fame Factory och Stadskampen. Bidragen i Melodifestivalen bestod då av äkta schlager, med en och annan ballad. Min spontana åsikt om Anders Berglund ångrar jag idag, för när orkestern försvann från Melodifestivalen, då tog de både schlagern och hela konceptet med sig.

Att Melodifestivalen alltid har varit en folkfest behöver inte påpekas. Men nu för tiden, när artisterna bevakas både före, efter och under tävlingen, och nästan varenda tv-kanal har något som heter "Inför&", så borde det inte längre kallas för musiktävling. Det är mer som en dokumentärfilm om en musiktävling. Och att rätt låt ska vinna är tydligen viktigt, eftersom tävlingen får mer utrymme i media än allt annat.

När Abba vann med "Waterloo" 1974 så kom discon in i schlagern. Från 60-talets trallvänliga melodier så blev schlagern tuffare. Det blev mer som en liveshow på MTV, där schlagerdiscon har framförts allt sexigare. När musikdokusåporna kom så var deras veckofinaler som bleka kopior av Melodifestivalen. Men nu är det tvärt om. Artisternas primära syfte med att delta är inte att överrösta varandra i tonartshöjningar och sexiga danssteg. Festivalen är en chans att bygga personliga varumärken och få gratisreklam genom mediernas överambitiösa bevakning. Tävlingen om den mest syndiga scenklädseln har blivit vardagsmat på löpsedlarna, men förra året hände något anmärkningsvärt. Finländska maskeradmonster åkte till Grekland och tog hem segern med något som gick utanför normerna. Att rockgruppen Lordi vann Eurovision Song Contest var på äkta löpsedelsvenska en "Schlagerchock", och entusiasterna rasade. En ny epok förutspåddes i spaltmetrarna, men enligt mig var det inte helt oväntat. Att ett europeiskt folk med humor, eller taskig smak, kan rösta fram vad som helst är ett faktum. Inte för att jag är emot demokrati, men så går det när folket får bestämma. Och lite synd är det, för om Carola sändes av Gud 1983, så var det satan själv som skickade Lord. För i och med satans seger så har den äkta schlagern fått sin dödsstöt. När Lordi framförde sitt vinnarbidrag så fanns där knappast en Anders Berglund som dirigerade orkestern, och inte fanns där en journalist på plats, de var tusentals.

I ett sådant läge är det frestande att böna och be om att få vrida tillbaka tiden, att en orkester ska vara en del av varje tävlingsbidrag. Men det är bara att acceptera att bidragen är så långt bort man kan komma från när Alice Babs i Leksands folkdräkt sjöng "Lilla Stjärna" år 1958. Och när mediebevakningen runt tävlingen blir större än själva tävlingen, ja då skapar medierna en dokusåpa full av festivalintriger, samtidigt som SVT gör sin egen Idoltävling, i skuggan av det som förut kallades för schlager.

Karolina Lassbo bloggar på Glamourbloggen.

Av: Karolina Lassbo

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

LÖRDAGSINTERVJUN
"Jag ser det inte som ett jobb, det är mer som ett intresse"

"Jag ser det inte som ett jobb, det är mer som ett intresse"

Lyssna på Carolina Neuraths lördagslista. Hon är aktuell med en ny bok och utsågs nyligen till en av världens bästa grävande journalister. Carolina Neurath ger sin syn på pr-konsulternas ökade makt, journalistikens framtid – och berättar om sitt nya projekt.

Nu är det klart – Willys payoff är vilseledande

Nu är det klart – Willys payoff är vilseledande

"Beslutet är konstigt". Willys protesterade, men nu står det klart att beslutet står fast.

Går till Systembolaget

Går till Systembolaget

Analys och samhällstrender. Det statliga bolaget rekytrerar Carl Melin och Anna Cederschiöld Stuart.

FÖR DAGENS MEDIAS PRENUMERANTER
Mångmiljonsmäll för tv-bolagen

Mångmiljonsmäll för tv-bolagen

"September var en kalldusch". Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka mångmiljonbelopp till mediebyråerna.

Oron växer bland landets annonsörer

"Kanalhusen agerar bank". Marknadschefer ser över mixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

"Marknaden är fullständigt ur balans". Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

De är tv-krisens största vinnare

"Youtube jublar över detta". Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

"Man måste vara tydlig från start". Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Dagspressen känner doften av revansch

"Gäller att behålla tv-pengarna". Ser tydlig ljusning.

Trafikverket i jätteupphandling

Trafikverket i jätteupphandling

"Vill få in pengar till underhåll" Snart är det fritt fram för reklam på tågstationer i hela landet. Trafikverket söker en partner till ytor på 70 stationer.

M ville stoppa inslag – bråk på SVT

M ville stoppa inslag – bråk på SVT

Sände inslag om bristerna i skolan. Nyhetsredaktionen på SVT vek sig för påtryckningar från Fredrik Reinfeldts presstab. Det anser SVT:s egna reportrar. 23

Annons
Stort ras för TV4:s "Vikings"

Stort ras för TV4:s "Vikings"

230 000 tittare borta. Säsongspremiären av "Vikings" i TV4 samlade avsevärt färre tittare jämfört med förra säsongspremiären. 8

Fick inte korv för en tia – reklamen fälls

Fick inte korv för en tia – reklamen fälls

Blev erbjuden grillad korv för 18 kronor i stället. Kunden ilsknade till när Statoil hade slut på varmkorv. 7

Mindmakers-avhoppare startar ny byrå

Mindmakers-avhoppare startar ny byrå

Grundarna var tidigare chefer på Text100. I dag slår Beachfront Communications upp portarna.

Svensk Handel: "Möjligt att Apple slår ut konkurrenterna"

Svensk Handel: "Möjligt att Apple slår ut konkurrenterna"

Betallösningen i Iphone 6 hotar Wywallet, Seqr och Swish. Svensk Handels betalansvarige om Apples nya mobila plånbok. 5

Går från Rewir till BVD

Går från Rewir till BVD

Har flera nya internationella kunder. Kicki Ekberg blir senior strateg på design- och varumärkesbyrån BVD. 1

Borde de inte ha vänt på kvinnorna?

Borde de inte ha vänt på kvinnorna?

BLOGG. Dagens Medias bloggare, reklamforskaren Erik Modig, skriver om ansiktets kraft i kommunikationen.

Säljchefen: "Därför måste jag sluta"

Säljchefen: "Därför måste jag sluta"

"En otroligt tuff resa." Försäljningsdirektören Johan Emtefall lämnar TT i samband med omorganisationen.

20 tjänster försvinner på TT

Ska spara 12 miljoner kronor. UPPDATERAD. Totalt 20 tjänster på redaktionen och försäljningsavdelningen försvinner på TT Nyhetsbyrån. 1

Hederspris till Nils Horner

Hederspris till Nils Horner

MTG och SBS utan pris. Sveriges Radio-korrespondenten fick postumt pris vid Radiogalan.

TV4 stämmer eventbolag

TV4 stämmer eventbolag

Krävs på 144 000 kronor. Eventbolaget Sydevent & Mässor har inte betalat sina fakturor för en reklamfilm som visades i kanalen, menar TV4.

BMW samarbetar med Barncancerfonden

BMW samarbetar med Barncancerfonden

Lowe Brindfors bakom. BMW skänker 100 kronor till Barncancerfonden vid varje provkörning.

VF tar säljchef från Riksmedia

"Vill flytta hem till Värmland". Försäljningschefen Rickard Mäkitalo lämnar Riksmedia för Värmlands Folkblad. 2

Släpper Judit & Judits houselåt

Släpper Judit & Judits houselåt

"Bara positivt för vårt varumärke". Houselåten i Comhems senaste reklamfilm med Judit & Judit släpps på Spotify.

Direktpress rekryterar från Forma

Direktpress rekryterar från Forma

"Inte rädd för utmaningar". Västerås Tidning, som ägs av Direktpress, rekryterar Peter Alexandersson som vice vd. 3

Prisregn över F&B i Clio Awards

Prisregn över F&B i Clio Awards

Flera svenska vinster. UPPDATERAD. Forsman & Bodenfors vinner elva priser i den amerikanska reklamtävlingen Clio Awards. 2

KRITIKEN MOT GOOGLES SÖKVILLKOR
'Försumbar försämring i Adwords'

'Försumbar försämring i Adwords'

DEBATT. Vi måste vara på vår vakt mot en tilltagande girighet från Googles sida. Men uppdateringen av Adwords drabbar inte köparna särskilt hårt, skriver PHD:s John Eriksson och Johan Persson. 1

Replik: "Lönsam Adwords ligger i detaljerna"

Replik: "Lönsam Adwords ligger i detaljerna"

Karl Lindberg svarar. PHD:s artikel visar skillnaden mellan att jobba med generalister och specialister, skriver Ad Relevances Karl Lindberg. 2

"Oroande att inte veta vart Google är på väg"

"Oroande att inte veta vart Google är på väg"

Specialisterna känner sig överkörda av sökjätten. Sökjätten anklagas för att ha gjort en försämring med syfte att öka sina intäkter.

Minnesota tappar 17 miljoner kronor

Minnesota tappar 17 miljoner kronor

"Är för dåligt". Minskade med 24,6 procent förra året. 1

TV12 har slagit all time high

TV12 har slagit all time high

"Damlandslaget är starkt". När landslaget gick till VM slog TV12 rekord.

7-Eleven ska sälja bullar mot mobbning

7-Eleven ska sälja bullar mot mobbning

"Vi står för tolerans". Kampanjen "Bussiga bullar" ska dra in pengar till arbetet mot mobbning. 1

F&B tappar digitalchefen

F&B tappar digitalchefen

Erik Sollenberg: "Vi kommer att sakna honom". En av nyckelspelarna bakom Forsman & Bodenfors framgångar går till Droga 5. 5

Världens bästa kollektiv – därför dominerar Forsman & Bodenfors

Världens bästa kollektiv – därför dominerar Forsman & Bodenfors

För prenumeranter. Läs Dagens Medias reportage om Forsman & Bodenfors recept på framgång. Nu tar byrån sikte på internationella uppdrag. "Så länge vi kan göra det med vår organisation och vår kultur bevarad".

Björn Ranelid är kränkt av Expressen

Björn Ranelid är kränkt av Expressen

"Recensera inte min bok". Tycker inte att hans öppna brev fått tillräcklig mycket uppmärksamhet.

WEBB-TV-TOPPEN VECKA 37
Valvakan slog Paradise Hotel

Valvakan slog Paradise Hotel

MMS veckorapport. Valvakan i SVT var det mest startade programmet. 7

Dirigent skapar Facebook-utmanare – bara för rika

Dirigent skapar Facebook-utmanare – bara för rika

”Hundra procent på riktigt”. Annonsörerna portas från rikemans-Facebok. 3

Instagram-film blir bioreklam

Instagram-film blir bioreklam

Fick göra Kim Cesarions video. Sony Mobiles musikvideo-tävling på Instagram är avgjord. Nu används resultatet som bioreklam.

Annons
Annons
Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Ansikten i reklam

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

PewDiePies miljonregn – tio miljoner rakt ned i fickan

Nu står det klart hur mycket Felix Kjellberg tjänar på sin succékanal. 15

Hjälper content-utgivare

Hjälper content-utgivare

Medieveteranerna Olof Brundin och Sakari Pitkänen startar en kurs.

Klout kommer till Sverige

Klout kommer till Sverige

Sociala medier-företaget Klout etableras i Sverige – som första marknad efter USA.

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

"Herlitz berättade bredvid en toalett i Almedalen"

För första gången ger Expressens tidigare vd Bengt Ottosson sin version av turbulensen på kvällstidningen.

Lindqvist tillbaka hos MEC

Lindqvist tillbaka hos MEC

MEC möblerar om på sin digitala avdelning. 2

Samma innehåll i Stampens tidningar

Samma innehåll i Stampens tidningar

En nyckel i Stampen Local Medias sparpaket blir att producera gemensamt innehåll i bolagets sex dagstidningar i Västsverige, kan Dagens Media avslöja. 4

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se