Åsikter

Melodifestivalen tappade fattningen

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

"Anders Berglund, vilken tönt!", så vill jag minnas att jag har sagt en gång. Det var år 1988 och jag var åtta år gammal. Kapellmästare Anders Berglund viftade igång orkestern för att Tommy Körberg skulle sjunga vinnarlåten "Stad i ljus", medan jag var bitter över att Lotta Engberg inte hade segrat med "100%". Det var på den tiden då Melodifestivalen fortfarande var en schlagertävling, inte en korsning mellan Fame Factory och Stadskampen. Bidragen i Melodifestivalen bestod då av äkta schlager, med en och annan ballad. Min spontana åsikt om Anders Berglund ångrar jag idag, för när orkestern försvann från Melodifestivalen, då tog de både schlagern och hela konceptet med sig.

Att Melodifestivalen alltid har varit en folkfest behöver inte påpekas. Men nu för tiden, när artisterna bevakas både före, efter och under tävlingen, och nästan varenda tv-kanal har något som heter "Inför&", så borde det inte längre kallas för musiktävling. Det är mer som en dokumentärfilm om en musiktävling. Och att rätt låt ska vinna är tydligen viktigt, eftersom tävlingen får mer utrymme i media än allt annat.

När Abba vann med "Waterloo" 1974 så kom discon in i schlagern. Från 60-talets trallvänliga melodier så blev schlagern tuffare. Det blev mer som en liveshow på MTV, där schlagerdiscon har framförts allt sexigare. När musikdokusåporna kom så var deras veckofinaler som bleka kopior av Melodifestivalen. Men nu är det tvärt om. Artisternas primära syfte med att delta är inte att överrösta varandra i tonartshöjningar och sexiga danssteg. Festivalen är en chans att bygga personliga varumärken och få gratisreklam genom mediernas överambitiösa bevakning. Tävlingen om den mest syndiga scenklädseln har blivit vardagsmat på löpsedlarna, men förra året hände något anmärkningsvärt. Finländska maskeradmonster åkte till Grekland och tog hem segern med något som gick utanför normerna. Att rockgruppen Lordi vann Eurovision Song Contest var på äkta löpsedelsvenska en "Schlagerchock", och entusiasterna rasade. En ny epok förutspåddes i spaltmetrarna, men enligt mig var det inte helt oväntat. Att ett europeiskt folk med humor, eller taskig smak, kan rösta fram vad som helst är ett faktum. Inte för att jag är emot demokrati, men så går det när folket får bestämma. Och lite synd är det, för om Carola sändes av Gud 1983, så var det satan själv som skickade Lord. För i och med satans seger så har den äkta schlagern fått sin dödsstöt. När Lordi framförde sitt vinnarbidrag så fanns där knappast en Anders Berglund som dirigerade orkestern, och inte fanns där en journalist på plats, de var tusentals.

I ett sådant läge är det frestande att böna och be om att få vrida tillbaka tiden, att en orkester ska vara en del av varje tävlingsbidrag. Men det är bara att acceptera att bidragen är så långt bort man kan komma från när Alice Babs i Leksands folkdräkt sjöng "Lilla Stjärna" år 1958. Och när mediebevakningen runt tävlingen blir större än själva tävlingen, ja då skapar medierna en dokusåpa full av festivalintriger, samtidigt som SVT gör sin egen Idoltävling, i skuggan av det som förut kallades för schlager.

Karolina Lassbo bloggar på Glamourbloggen.

Av: Karolina Lassbo

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

ORVESTO KONSUMENT
Jakt, fiske och motor växer

Jakt, fiske och motor växer

All time high för Filter. Tjejtidningarna rasar men inom jakt och motor ökar läsandet.

ORVESTO KONSUMENT
Svenska Dagbladet tappar mest

Svenska Dagbladet tappar mest

City i Lund går mot strömmen. Tappat mer än var tionde läsare.

Kränker inte homosexuella

Kränker inte homosexuella

"Inget krav på att representera hela samhället". Ving, som tidigare i år prisades för sitt hbtq-arbete, kränker inte homosexuella i sin reklamfilm. Det slår Reklamombudsmannen fast.

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Ving prisas för sitt hbtq-arbete

Marknadschefen: "Behöver inte vara rädd att folk ska bojkotta företaget". Hbtq-vänligaste företaget enligt Unionen. 1

Reklamen som törs visa HELA Sverige

Reklamen som törs visa HELA Sverige

"Vitheten är ett kolossalt problem". I reklambilden av Sverige finns varken plats för invandrare eller funktionshindrade.

Tv-chefen: "Det är ett elände"

Tv-chefen: "Det är ett elände"

Danmark och Sverige hårdast drabbade av tv-krisen. För Dagens Media ger Mediacoms tv-chef Patrick Wallin sin syn på de sjunkande tittarnivåerna. 8

Mångmiljonsmäll för tv-kanalerna

"September var en kalldusch". Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka mångmiljonbelopp till mediebyråerna.

Oron växer bland landets annonsörer

"Kanalhusen agerar bank". Marknadscheferna hos Sveriges tyngsta tv-annonsörer är minst sagt bekymrade över tittarraset.

Zlatan stuvar om i Kanal 5:s tablå

Zlatan stuvar om i Kanal 5:s tablå

Idén kom från fotbollsstjärnan själv. Kanal 5 flyttar flera premiärer för att visa sin dokumentär om Zlatan Ibrahimovic. 9

"Nyttjar det vi har på annat sätt"

Kontextuell annonsering. Marknadschef Stefan Hedelius om varför SAS nya kommunikationskoncept är ekonomiskt mer effektivt.

Annons
Kupés nya chefredaktör

Kupés nya chefredaktör

Lämnat Norwegian. Åsa Larsson, ny på SJ, tar över Kupé. 2

Så många såg premiären i går

Så många såg premiären i går

Säsong 2. Dessertmästarna har startat i Kanal 5. 8

Hon blir TT:s försäljningschef

Hon blir TT:s försäljningschef

"Nästa steg i utvecklingen". TV4-gruppens tidigare marknadschef blir ny försäljningschef på TT Nyhetsbyrån.

"Vi ger Netflix en match"

"Vi ger Netflix en match"

Till 2020. Vd Rikard Steiber om hur Viaplay norpade rättigheter från Netflix. 3

Reklambråk efter MMA-galan avgjort i rätten

Reklambråk efter MMA-galan avgjort i rätten

”Har inte betalat”. Marknadsbyrån levererade reklammaterial till ”Superior Challange” – men fick inga pengar. 1

Internetleverantör stoppar kampanj efter påtryckningar

Internetleverantör stoppar kampanj efter påtryckningar

"Borde ha bett om tillstånd". Efter en tvist med rättighetsinnehavarna stoppar internetleverantören sin kampanj "Bahnhof Tiger" – efter bara två publiceringar. 1

Så många såg Jagad av hundar

Så många såg Jagad av hundar

Kritiserad programidé. Premiären av det omskrivna progammet sändes i går. 16

Aller Media flyttar flugfisket till Lerum

Aller Media flyttar flugfisket till Lerum

Två personer berörs. Två redaktioner blir en när Fiskejournalen tar över Allt om Flugfiske, kan Dagens Media berätta. 2

Nytt nummer av Dagens Media ute

Nytt nummer av Dagens Media ute

Tv-bolagen kräver hårdare lagar mot pirater. En djupdykning i barn och ungdomars mediekonsumtion, och kommunikation riktad till yngre målgrupper. Fortsatt granskning av tv-krisen. Det växande problemet som plågar undersökningsindustrin. Om det och mycket mer kan du läsa i nya numret av Dagens Media.

Beck-Friis får toppjobb

Beck-Friis får toppjobb

Ansvarar för Bonniers Viaplaydödare. Blir digitalchef för mångmiljardaffären. 5

Bonnier lanserar jättetjänst – ska samla alla tv-rättigheter på nätet

Bonnier lanserar jättetjänst – ska samla alla tv-rättigheter på nätet

”Ett Viaplay i Bonnier-tappning”. För Dagens Media berättar Bonniers vd Tomas Franzén om koncernens kommande supertjänst för rörlig bild.

Här är Greys första Volvo-film

Här är Greys första Volvo-film

Reklam för XC60. Grey Londons första internationella kampanj för Volvo ska ge känslan av premium. 3

Eurosports nya kampanjfilmer

Eurosports nya kampanjfilmer

Nya rättigheter. Producerad av Bond Street Film i samarbete med SBS Discovery. 1

Instagramstjärnan till Nyheter24

Instagramstjärnan till Nyheter24

"Unik räckvidd". Lisa Tellbe, som har 424 000 följare på Instagram, blir ny bloggare på Nyheter24-gruppens sajt Modette.

Så köper annonsörerna unga Instagram-stjärnor

”Det mesta jag har fått är 10 000 kronor”. I inlägg som ofta saknar annonsmärkning gör bolagen smygreklam på Instagram – inte sällan via minderåriga Instagram–användare.

Facktidning blir magasin

Facktidning blir magasin

Når 160 000 tjänstemän. Kate redaktionell design utvecklar Vision.

"Så utomordentligt dumt, Alvesson"

"Så utomordentligt dumt, Alvesson"

BLOGG. Dagens Medias bloggare Joseph Borenstein sågar forskaren Mats Alvessons i DN Debatt.

DGA ska lansera Hänt i Veckan

DGA ska lansera Hänt i Veckan

"Det känns urhäftigt". Aller Media tar hjälp av reklambyrån DGA.

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Aller: ”Det ska vara skandalöst”

Kändistidningarnas framtid. Aller stärker greppet om kändistidningssegmentet. Skamfilade varumärket Se & Hör skrotas till förmån för klassikern Hänt i Veckan – samtidigt skapas ett nytt intäktsben med sajten Hänt.se

Får terapi i direktsändning

Får terapi i direktsändning

"Vill fördjupa oss". Lina Thomsgård först ut i SR-satsning.

"Ello har glömt det viktigaste"

"Ello har glömt det viktigaste"

KRÖNIKA. Mikael Zackrisson har testat hajpade Ello – och är djupt skeptisk. 1

The Mauler till TV4-gruppen

The Mauler till TV4-gruppen

"Stor kunskap och bred erfarenhet". Klar som gästexpert i TV12. 22

'Företag underskattar digital marknadsföring'

'Företag underskattar digital marknadsföring'

Sifo-undersökning. Svenska små- och medelstora måste visa mer detaljerad information än vad de tror att de behöver göra, enligt Mattias Wedar, chef för Eniros produktutveckling och marknadsföring. 3

Viaplay lägger beslag på Svampbob

Viaplay lägger beslag på Svampbob

"Intar förstaplaceringen". MTG:s Viaplay säkrar de exklusiva rättigheterna till Nickelodeons innehåll.

Gorbys sponsrar ungdomar

Gorbys sponsrar ungdomar

Swe och Vizeum bakom kampanjen. Gorbys delar ut 10 000 kronor till unga för att utveckla sina intressen. 2

Retrievers vd: ”Bra om KKV tittar på det”

Retrievers vd: ”Bra om KKV tittar på det”

Ser ingen koppling till TT:s ägande. Retrievers vd om KKV:s beslut att granska företaget.

Höjer priset på papperstidningen

Höjer priset på papperstidningen

Dyrast i Malmö. Efter DN:s nya prishöjning kommer en prenumeration på tidningen att kosta 6 957 kronor per år på flera orter. 16

Annons
Annons
Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation När behövs dyra annonser?

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Mångmiljonsmäll för tv-bolag

Tittarraset i linjär tv tvingar tv-kanalerna att betala tillbaka stora belopp till mediebyråerna.

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Nu växer oron växer bland landets annonsörer

Sveriges marknadschefer ser över mediemixen.

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Tv-husen flaggar för kraftigt höjda reklampriser

Här är tv-kanalernas lösning på kaoset.

Tv-krisens största vinnare

Tv-krisens största vinnare

Pengar flyttas till digitala medier.

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Webben ställer nya krav på rörliga reklamen

Experter: En dålig idé att visa samma reklamfilm på internet.

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Expressen sörjer SD:s rekordval – med svart etta

Igår blev Sverigedemokraterna landets tredje största parti. Nu sörjer Expressen, med en nattsvart etta. 44

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

"Den bästa kulturministern Sverige aldrig har haft"

Han pekas ut som en möjlig kulturminister i en rödgrön regering. Själv ser Lars Ohly uppdraget som ett "drömjobb", men tror att alltför många omständigheter måste klaffa för att han ska efterträda Lena Adelsohn Liljeroth.

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Aftonbladet bäddar in Åkesson – i casinoreklam

Samtidigt som Ekot avslöjar Jimmie Åkessons extrema spelande på nätcasinon har SD-ledaren hamnat i en annonskrock.

"Fara för hela valsystemet"

"Fara för hela valsystemet"

Tillsammans med Yougov planerar Metro att "avslöja" valresultatet – timmar innan vallokalerna stänger. 8

Katastrof för Norwegian

Katastrof för Norwegian

Sex år av varumärkesarbete är utraderat – och Norwegian fortsätter att falla.

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Kent Ekeroths hälsning: "Sov riktigt gott nu"

Riksdagsledamoten Kent Ekeroth (SD) riktar sig till Nyheter24:s medarbetare i en Youtube-video. 21

"Har tillgång till databasen"

"Har tillgång till databasen"

Researchgruppen påstår sig ha tillgång till Flashbacks-användarnas kontouppgifter. 20

Kyssfilm lanserar nya colan

Kyssfilm lanserar nya colan

Coca-Cola går ut i sin största lanserings-
kampanj på sju år.

Knutson lämnar Fritidsresor

Knutson lämnar Fritidsresor

Marknadschefen slutar efter 15 år. 7

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

SD och Alliansen toppar anmälningsligan hos RO

Här är kampanjerna som gjort svenskarna förbannade. 13

DI får Annie Lööf att se rött

DI får Annie Lööf att se rött

Näringsminister Annie Lööf rasar mot Dagens Industri. 11

Årets byrå fuskanklagas

Årets byrå fuskanklagas

Regi ser över reglerna i Årets byrå, kan Dagens Media berätta. 15

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se