Åsikter

Melodifestivalen tappade fattningen

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

"Anders Berglund, vilken tönt!", så vill jag minnas att jag har sagt en gång. Det var år 1988 och jag var åtta år gammal. Kapellmästare Anders Berglund viftade igång orkestern för att Tommy Körberg skulle sjunga vinnarlåten "Stad i ljus", medan jag var bitter över att Lotta Engberg inte hade segrat med "100%". Det var på den tiden då Melodifestivalen fortfarande var en schlagertävling, inte en korsning mellan Fame Factory och Stadskampen. Bidragen i Melodifestivalen bestod då av äkta schlager, med en och annan ballad. Min spontana åsikt om Anders Berglund ångrar jag idag, för när orkestern försvann från Melodifestivalen, då tog de både schlagern och hela konceptet med sig.

Att Melodifestivalen alltid har varit en folkfest behöver inte påpekas. Men nu för tiden, när artisterna bevakas både före, efter och under tävlingen, och nästan varenda tv-kanal har något som heter "Inför&", så borde det inte längre kallas för musiktävling. Det är mer som en dokumentärfilm om en musiktävling. Och att rätt låt ska vinna är tydligen viktigt, eftersom tävlingen får mer utrymme i media än allt annat.

När Abba vann med "Waterloo" 1974 så kom discon in i schlagern. Från 60-talets trallvänliga melodier så blev schlagern tuffare. Det blev mer som en liveshow på MTV, där schlagerdiscon har framförts allt sexigare. När musikdokusåporna kom så var deras veckofinaler som bleka kopior av Melodifestivalen. Men nu är det tvärt om. Artisternas primära syfte med att delta är inte att överrösta varandra i tonartshöjningar och sexiga danssteg. Festivalen är en chans att bygga personliga varumärken och få gratisreklam genom mediernas överambitiösa bevakning. Tävlingen om den mest syndiga scenklädseln har blivit vardagsmat på löpsedlarna, men förra året hände något anmärkningsvärt. Finländska maskeradmonster åkte till Grekland och tog hem segern med något som gick utanför normerna. Att rockgruppen Lordi vann Eurovision Song Contest var på äkta löpsedelsvenska en "Schlagerchock", och entusiasterna rasade. En ny epok förutspåddes i spaltmetrarna, men enligt mig var det inte helt oväntat. Att ett europeiskt folk med humor, eller taskig smak, kan rösta fram vad som helst är ett faktum. Inte för att jag är emot demokrati, men så går det när folket får bestämma. Och lite synd är det, för om Carola sändes av Gud 1983, så var det satan själv som skickade Lord. För i och med satans seger så har den äkta schlagern fått sin dödsstöt. När Lordi framförde sitt vinnarbidrag så fanns där knappast en Anders Berglund som dirigerade orkestern, och inte fanns där en journalist på plats, de var tusentals.

I ett sådant läge är det frestande att böna och be om att få vrida tillbaka tiden, att en orkester ska vara en del av varje tävlingsbidrag. Men det är bara att acceptera att bidragen är så långt bort man kan komma från när Alice Babs i Leksands folkdräkt sjöng "Lilla Stjärna" år 1958. Och när mediebevakningen runt tävlingen blir större än själva tävlingen, ja då skapar medierna en dokusåpa full av festivalintriger, samtidigt som SVT gör sin egen Idoltävling, i skuggan av det som förut kallades för schlager.

Karolina Lassbo bloggar på Glamourbloggen.

Av: Karolina Lassbo

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

GULDÄGGET 2014
F&B är bäst igen

F&B är bäst igen

Åkestam Holst var kvällens förlorare. Här är byråtoppen efter Guldägget 2014.

Hantverks-guld till episk split

Två silverägg. Forsman & Bodenfors The Epic Split får ett Guldägg i kategorin Hantverk.

Guldskriften till Johannes Ivarsson

För Synsamkampanj. Priset för årets bästa reklamtext går till Johannes Ivarsson på TBWA.

Designägg till Stockholm Design Lab

Fyra silverägg delades ut. Årets Guldägg i Design går till Stockholm Design Lab.

Tredje guldägget till F&B

För bästa utomhuskampanj. Forsman & Bodenfors vinner kvällens tredje guldägg.

Radioguld till Stadsmissionen

Silverägg till King och DDB. Podcasten om hemlöshet är förra årets bästa radiokampanj.

Stig Jobs gav guldägg till Ica

Silverägg till DDB och F&B. King vinner ett guldägg i print för sin tidningsannons för Ica.

Eventguldet till Deportivo

Silverägg till CP+B och Saatchi & Saatchi. Deportivos Unicef-kampanj var förra årets bästa event.

OTW vinner guldägg i Mobilt

Silverägg till RBK. OTW:s hockeyapp är årets vinnare i Mobilt-kategorin.

RBK vinner sitt andra guld

Silverägg till Dill. RBK vinner guldägg i kategorin Alternativa Media.

Andra guldägget till F&B

Silverägg till Unicef och Hyresgästföreningen. Byråns kampanj för Volvo Lastvagnar är årets vinnare i Integrerat.

Titanpriset till Volvo Lastvagnar

Utses av Komms styrelse. Det prestigefyllda Titanpriset går till Volvo Lastvagnar.

Guldäggsplaketten till Absolut

Prisas för sitt mod. Sveriges Annonsörers pris går i år till The Absolut Company.

Platinaägget till Silla Levin

Reklambranschens Hall of Fame. Forsman & Bodenfors Silla Levin är årets mottagare av Platinaägget.

RBK vinner pr-guldet

Kopplar överfallslarm till sociala medier. Natalia Project är årets bästa pr-kampanj enligt guldäggsjuryn.

De vinner Kyckligstipendiet

Får 20 000 kronor. Tre belönas med varsitt stipendium.

House of Radon vinnare i Digitalt

Global Avicii-kampanj. Världens största musiksamarbete gav guldägg till House of Radon.

The Epic Split är årets film

Även ett silverägg till F&B. Jean Claude Van Dammes episka split gav Forsman & Bodenfors guldägget i film.

CP+B vinner första ägget

I direktkategorin. Årets guldäggsgala är i gång. Första guldägget går till CP+B:s telefonbytarkampanj.

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens nya logga sågas: "Är ju äckligt likt SVT Play"

Elgigantens vd: "Tanken har inte funnits". I de sociala medierna häpnar man över likheterna mellan SVT Play och Elgigantens nya logga. Nu kommenterar SVT logotypkrocken. 1

Här är Elgigantens nya logga

"Tanken på SVT-play har inte funnits". Den nordiska elektronikjättens nya logotyp är förvillande lik både SVT:s och Vings. 6

Är Elgigantens nya logga lik SVT Plays?

Se resultatet
  • Ja 63%
  • Nej 34%
  • Vet ej 2%
Rösta
GULDÄGGET 2014
De har flest vinstchanser ikväll

De har flest vinstchanser ikväll

Flest nomineringar till Försvarsmakten-kampanj. DDB Stockholm och Garbergs är två av byråerna som har flest nomineringar i Guldägget. 1

NEDLÄGGNINGEN AV TV4:S LOKAL-TV
Nu svarar Casten Almqvist

Nu svarar Casten Almqvist

Vill reda ut "missuppfattningar". I ett eget öppet brev svarar nu TV4-vd:n på personalens öppna brev där skarp kritik riktas mot nedläggningen av lokal-tv:n. 3

Medarbetarna uppmanar TV4:s ledning att besinna sig: "Handlar bara om kronor och ören"

Tror det är prestige för Casten Almqvist. I ett öppet brev uppmanar 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget att ledningen besinnar sig angående lokal-tv:n. 6

GULDÄGGET 2014
'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

'Dags att kreatörerna tar makt över tekniken'

DEBATT. Reklambranschen är inlåst i ett otidsenligt förhållande till "nya" och "gamla" medier. Det skriver Rivers vd Robert Andersson inför Guldägget.

"Förstår att det finns en oro"

"Förstår att det finns en oro"

"Risken att vi växer ihop är ytterst liten". Nedskärningar väntar när Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Nu kommenterar Sydsvenskans publisher Lars Dahmén affären. 4

Sydsvenskan köper HD

Personalen informeras i dag. Sydsvenskan köper Helsingborgs Dagblad. Det berättar parterna i dag. 20

Annons
Unibet söker Sveriges bästa fan

Unibet söker Sveriges bästa fan

Glenn Hysén är juryordförande. I en kampanj för schystare läktarkultur vill spelbolaget hylla eldsjälarna inom Supportersverige.

Mediebyråerna om HD-affären

Mediebyråerna om HD-affären

"Stor skillnad för läsarna". Sydsvenskans köp av Helsingborgs Dagblad riskerar att påverka tidningens kvalitet, enligt mediebyråerna i Malmö. 3

Electrolux lagar mat på Tumblr

Electrolux lagar mat på Tumblr

"Vi har över 1000 prylar i rekvisita". Vitvarukedjan lanserar ett tredagars livesänt matlagningsevent tillsammans med House of Radon.

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

Skyddsängel ska lyfta Trygg-Hansa

"Hade förlorat sin identitet". Ny kommunikation – och en serie nya reklamfilmer. Se filmen här. 4

INFÖR GULDÄGGET I KVÄLL
Därför nominerades inte Black

Därför nominerades inte Black

"Föll lite platt". En av förra årets största kampanjer signerad Forsman & Bodenfors blev utan nomineringar till årets Guldägg. 12

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Så ska Junilistan bli en succé igen – järnrörshånar SD

Ska sno väljare från SD och Piratpartiet. Junilistan ska bli mindre tråkigt. För Dagens Media berättar kanslichefen Eva Nisser om partiets valkampanj. 12

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

Slutar efter 49 år på Aftonbladet

"Blandade känslor". Björn Sigrelius, som påbörjade sin resa på tidningen 1965, går i pension innan sommaren. 5

SF tar recensionshjälp i sommar

SF tar recensionshjälp i sommar

"Redan rekordstort engagemang." SF Bio söker sommarrecensenter i sociala medier. Biobesökarna väljer vem som får jobbet.

Så ska Titan bli lönsamt igen

Så ska Titan bli lönsamt igen

"Kan komma att påverka ett fåtal tjänster". MTG-bolaget Titan Television har under en längre tid brottats med vikande lönsamhet. Nu berättar nya vd:n Anders Knave om hur skutan ska vändas.

Mediehus stämmer Elanders Sweden

Mediehus stämmer Elanders Sweden

"De har varit oerhört arroganta". Conventus stämmer tryckeri, som vägrat betala in tryckerimoms. 2

LO:s stora valfilm klar

LO:s stora valfilm klar

Kampanjledare Tobias Gerdås: "Vi går från mörkt till ljust". För första gången lägger organistionen valkrutet på tv. 4

Knutson: "Frågan om journalisters politiska hemvist grovt överskattad"

Knutson: "Frågan om journalisters politiska hemvist grovt överskattad"

Används för att angripa journalister. Kent Asp kallar hans kritik för "korkad". Nu förtsätter bråket om undersökningen om journalisternas partisympatier. 10

Kent Asp om Knutsons kritik: "Korkat så det liknar ingenting"

"Det är han som har förtroendeproblem". Professorn slår tillbaka efter SVT-journalistens sågning av undersökningen "Journalistkårens partisympatier". 16

”Avgörande brister i Asps studie”

Bara 93 av SVT:s 1100 journalister har svarat. Mats Knutson riktar svidande kritik mot undersökningen ”Journalistkårens partisympatier”. 24

Taxi Stockholm väljer King

Taxi Stockholm väljer King

"Något man unnar sig". Taxi Stockholm har valt King som ny reklambyrå – och här är den första kampanjen. 1

Lisebergs reklamfilm för "Helix"

Lisebergs reklamfilm för "Helix"

Attraktion för 250 miljoner. Med en reklamfilm inspirerad av spelvärlden ska Liseberg sälja in sin nya berg- och dalbana. 3

"Handlar om att fly eller att slåss – jag väljer att slåss"

Tror det är prestige för Casten Almqvist. 151 nuvarande och tidigare medarbetare på TV4 och Nyhetsbolaget uppmanar ledningen att besinna sig. 6

TV4:s lokalreporter tackades med kaka efter chockbeskedet

"Då var det nära till tårarna". Känslosamt möte på TV4 i Trollhättan. 4

RBK vinner glass och högskola

RBK vinner glass och högskola

"Är väldigt nöjda" Reklambyrån RBK vinner uppdraget för Högskolan på Åland. Dessutom ska byrån ta hand om glassvarumärket Hansens.

Här är IAB Sveriges nya styrelse

Krister Karjalainen lämnar. Frida Lund på Schibsted, Magdalena Bonde på Eniro och Daniel Weilar på Nyheter24-gruppen är nya i IAB Sveriges styrelse.

Komm taggar för Guldäggs-fest

Komm taggar för Guldäggs-fest

"Folk vill mingla och dansa". I anslutning till Guldäggsgalan anordnas en efterfest med DJ:s och ett tungt livenummer.

SVT vinner schlagerbråk mot SBS

SVT vinner schlagerbråk mot SBS

Beslut från PRV. SBS Discovery TV får inte använda varumärket "Schlagerfestivalen" då det är för likt SVT:s "Melodifestivalen". 1

Minimedia stämmer konkurrent

"Har aldrig blivit så här ordagrant plagierade". OP Communication kopierade en av Minimedias artiklar – krävs på drygt 41 000 kronor i skadestånd. 6

FACEBOOK-DEBATTEN
”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

”Skyll inte ifrån dig på Facebook”

REPLIK. ”Skit i Facebook”, skrev Thomas Barregren. Nu svarar Mathias Eriksson på Matter. 9

"Facebook är inte en megafontjänst"

REPLIK. Michael Kazarnowicz försvarar Facebook. 2

”Skit i Facebook!”

”Skit i Facebook!”

DEBATT. Thomas Barregren sågar Facebook. 13

Ellermore ökar intäkterna

Ska nyanställa. Under 2013 ökade Ellermores intäkter med 56 procent jämfört med året innan. Byråns resultat landar samtidigt på 5,6 miljoner kronor.

ATG:s mål – bli störst i Norden

ATG:s mål – bli störst i Norden

Kommer få konsekvenser för marknadsföringen. ATG vill bli Nordens största spelbolag verksamt på en global marknad.

Kazam tillsätter nordisk marknadschef

Kazam tillsätter nordisk marknadschef

"Måste ta det i små steg". Mobiltillverkaren planerar en stor satsning på Norden.

Annons
Annons
Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Några ord från copywritern

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Efter chockbeskedet – TV4:s reporter tackades med kaka

Det blev ett mycket känslosamt möte på TV4 Trollhättan när ett par i dag valde att visa sitt stöd för lokaljournalistiken efter gårdagens chockbesked. 4

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Mediebyråcheferna om att TV4 skrotar sin lokal-tv

Att lokalsändningarna läggs ner får ingen större påverkan på annonseringen, menar tv-rådgivarna. 10

Lämnar Carat för OMD

Lämnar Carat för OMD

Carat och Disney går skilda vägar – efter 20 år.

"Är en väldigt tung dag"

"Är en väldigt tung dag"

När TV4 lägger ner de lokala nyhetssändningarna väntas 85 procent av Nyhetsbolagets lokala personal få gå. 6

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

DN var nära ställa hyllad Kristina Lugn-intervju

Porträttet av Kristina Lugn i DN har blivit en snackis. För Dagens Media berättar journalisten om det hyllade "haveriet". 5

Skärmdump från Metros sajt.

Viralsuccé om sjunkande högerextremister var falsk

Har du skrattat åt högerextremisterna som skulle ta sig över Medelhavet med en gummibåt och sjönk? Då är du inte ensam. Problemet är att nyheten är falsk. 5

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Fältstudier, vin och beslutshierarkier

Blogoccoli

Blogoccoli En hjärtesak

Twittrande poliser råkade  i luven på Retriever

Twittrande poliser råkade
i luven på Retriever

Ville inte lyssna på ett företag som har en guldfisk i sin logga.

SVT upphandlar krukor

SVT upphandlar krukor

Nu ser sig de tre public service-bolagen om efter en ny leverantör av krukor och växter. 11

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Han fick en ölstinn idé – torskade drömjobbet på DI

Branschen kan knappt tro att det är sant. För Dagens Media berättar Jojje Olsson själv om den blöta idén som kostade honom drömjobbet. 31

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter Aschbergs trolljakt – nu blir hataren hatad

Efter att mannen bakom Facebook-sidan "Hult Hatar" konfronterats av Robert Aschberg flödar nu hatet fritt mot 20-åringen. 29

Volvos nya reklamfim

Volvos nya reklamfim

Bolaget följer upp "Made by Sweden" med en film från Treehotel i Harads, Norrbotten. 1

Skyddsombuden slår larm

Skyddsombuden slår larm

Flera kvinnor på Göteborgs-Posten känner sig illa bemötta och förminskade av ledningen. Det framgår av en skrivelse som skickats till Arbetsmiljöverket. 2

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Experten: "Man vill inte vara en sponsor till A-lagen"

Helgens dödsmisshandel kommer att få konsekvenser för svensk fotboll och dess sponsorer. 2

De hetaste praktikplatserna

De hetaste praktikplatserna

Sparpaketen och den aktuella debatten om papperstidningens död har inte gjort tidningsdrakarna mindre populära på JMK och JMG.

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

Påstådd dödsmisshandlare namngavs på Stampen-sajt

På Svenskafans forum spreds igår namnet på en person som påstås ligga bakom dödsmisshandeln i Helsingborg.

Aftonbladet får tv-tillstånd

Aftonbladet får tv-tillstånd

51 nationella och sex lokala/regionala tillstånd att sända tv via marknätet har beviljats. 8

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

SSU slår tillbaka: "Löjligt"

Ungdomsförbundets kampanj mot snabbmatskedjorna har upprört. Nu svarar ordföranden på kritiken. 15

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Apple panikstoppade TV4:s "förspel" i Apple TV

Alla papper var klara för påskrivning när Apple plötsligt drog i nödbromsen. 6

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se