Åsikter

Melodifestivalen tappade fattningen

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

"Anders Berglund, vilken tönt!", så vill jag minnas att jag har sagt en gång. Det var år 1988 och jag var åtta år gammal. Kapellmästare Anders Berglund viftade igång orkestern för att Tommy Körberg skulle sjunga vinnarlåten "Stad i ljus", medan jag var bitter över att Lotta Engberg inte hade segrat med "100%". Det var på den tiden då Melodifestivalen fortfarande var en schlagertävling, inte en korsning mellan Fame Factory och Stadskampen. Bidragen i Melodifestivalen bestod då av äkta schlager, med en och annan ballad. Min spontana åsikt om Anders Berglund ångrar jag idag, för när orkestern försvann från Melodifestivalen, då tog de både schlagern och hela konceptet med sig.

Att Melodifestivalen alltid har varit en folkfest behöver inte påpekas. Men nu för tiden, när artisterna bevakas både före, efter och under tävlingen, och nästan varenda tv-kanal har något som heter "Inför&", så borde det inte längre kallas för musiktävling. Det är mer som en dokumentärfilm om en musiktävling. Och att rätt låt ska vinna är tydligen viktigt, eftersom tävlingen får mer utrymme i media än allt annat.

När Abba vann med "Waterloo" 1974 så kom discon in i schlagern. Från 60-talets trallvänliga melodier så blev schlagern tuffare. Det blev mer som en liveshow på MTV, där schlagerdiscon har framförts allt sexigare. När musikdokusåporna kom så var deras veckofinaler som bleka kopior av Melodifestivalen. Men nu är det tvärt om. Artisternas primära syfte med att delta är inte att överrösta varandra i tonartshöjningar och sexiga danssteg. Festivalen är en chans att bygga personliga varumärken och få gratisreklam genom mediernas överambitiösa bevakning. Tävlingen om den mest syndiga scenklädseln har blivit vardagsmat på löpsedlarna, men förra året hände något anmärkningsvärt. Finländska maskeradmonster åkte till Grekland och tog hem segern med något som gick utanför normerna. Att rockgruppen Lordi vann Eurovision Song Contest var på äkta löpsedelsvenska en "Schlagerchock", och entusiasterna rasade. En ny epok förutspåddes i spaltmetrarna, men enligt mig var det inte helt oväntat. Att ett europeiskt folk med humor, eller taskig smak, kan rösta fram vad som helst är ett faktum. Inte för att jag är emot demokrati, men så går det när folket får bestämma. Och lite synd är det, för om Carola sändes av Gud 1983, så var det satan själv som skickade Lord. För i och med satans seger så har den äkta schlagern fått sin dödsstöt. När Lordi framförde sitt vinnarbidrag så fanns där knappast en Anders Berglund som dirigerade orkestern, och inte fanns där en journalist på plats, de var tusentals.

I ett sådant läge är det frestande att böna och be om att få vrida tillbaka tiden, att en orkester ska vara en del av varje tävlingsbidrag. Men det är bara att acceptera att bidragen är så långt bort man kan komma från när Alice Babs i Leksands folkdräkt sjöng "Lilla Stjärna" år 1958. Och när mediebevakningen runt tävlingen blir större än själva tävlingen, ja då skapar medierna en dokusåpa full av festivalintriger, samtidigt som SVT gör sin egen Idoltävling, i skuggan av det som förut kallades för schlager.

Karolina Lassbo bloggar på Glamourbloggen.

Av: Karolina Lassbo

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

Nyheter24 ökar med 20 procent

Nyheter24 ökar med 20 procent

"Under förra året fick Nyheter24 starkt fäste". Nyheter24-gruppen vände till vinst 2013. Däremot gjorde Nyheter24 AB en rörelseförlust på 2,5 miljoner kronor.

Jollyroom börjar med tv-reklam

Jollyroom börjar med tv-reklam

"Otroligt nervöst". Näthandelsbutiken Jollyroom lanserar egenproducerade reklamfilmer för första gången.

MTG och Stampen i sportsamarbete

MTG och Stampen i sportsamarbete

MTG hanterar pre-roll-försäljningen. Stampen kommer kunna visa klipp från Viasatsport.se på sina plattformar, som Svenskafans.com. 2

Nu kan ministrarnas pr-flykt stoppas

Nu kan ministrarnas pr-flykt stoppas

”I högsta grad relevant”. Regler som hindrar statsråd att direkt gå till pr-branschen kan bli en fråga i demokratiutredningen, kan Dagens Media berätta. 1

Jung von Matts nya kund

Jung von Matts nya kund

Vill utveckla svenskarnas fikakultur. Inom fem år ska Dunkin' Donuts etablera sig på 50 platser. 1

Lanserar Hänt.se med pruttkuddar

Lanserar Hänt.se med pruttkuddar

"Ett riktigt practical joke". Allers nya underhållningssajt Hänt.se lanseras med pruttkuddar. Bakom kampanjen står reklambyrån DGA. 2

Är kampanjen rolig?

Se resultatet
  • Ja. 23%
  • Nej. 72%
  • Vet ej. 4%
Rösta
Annons
Mjölkbråket eskalerar – nu svarar Oatly med kampanj

Mjölkbråket eskalerar – nu svarar Oatly med kampanj

"Måste ge vår sida av saken". Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning med en egen kampanjsajt om tvisten. 6

Journalister polisanmäls – men Försvaret nöjda med medierna

Journalister polisanmäls – men Försvaret nöjda med medierna

"Blir alltid friktioner, men media har skött sig bra". Försvarsmakten polisanmäler reportrar för intrång på skyddsobjekt. 29

Maxus jublar – vinner L’Oréal

Maxus jublar – vinner L’Oréal

”Vi är oerhört stolta”. Maxus landar största kunden någonsin – och vd:n Robert Magnusson är strålande glad. 6

Ska dubbla teamet i Stockholm

Ska dubbla teamet i Stockholm

"Växa och utvecklas". Telekomjätten Telstra, som köper Videoplaza, planerar att storsatsa på Stockholmskontoret.

Destination.se om kritiken

Destination.se om kritiken

"Ska ta mer hänsyn till samhällsdebatten i Sverige". Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. 12

Bröllopskapell kan vinna Spinn

Bröllopskapell kan vinna Spinn

Många reklambyråer kan vinna. Här är alla nominerade i pr-tävlingen Spinn.

Satsar på regionalt sälj

Satsar på regionalt sälj

Nya tjänster i Stockholm, Malmö och Göteborg. Mose Haregot till SBS Discovery TV. 1

Vd:n om sparpaketet

Vd:n om sparpaketet

Åsa Tillberg: "Inget nytt". Ekot rapporterar att 20 tjänster försvinner från Expressens koncernsyster Nyhetsbolaget. 2

Så gick Alsings comeback

Så gick Alsings comeback

"Lovar gott". Sveriges värsta bilförare hade Kanal 5-premiär igår.

NEDSKÄRNINGARNA PÅ EXPRESSEN
Mattsson: "Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

Mattsson: "Vi har tvingats göra svåra prioriteringar"

50 journalisttjänster försvinner. Förändringen är nödvändig, säger Thomas Mattsson till Dagens Media.

Expressens bildredaktion skrotas

Expressens bildredaktion skrotas

Thomas Mattsson öppen med att kvaliteten påverkas. UPPDATERAD. I dag klockan 13:00 informerades personalen.

Nyheter24-chef till Lajkat

Nyheter24-chef till Lajkat

"Produktansvarig". Viktor Adolfsson till Schibsteds Lajkat. 2

Brid – LRF Medias contentbyrå

Brid – LRF Medias contentbyrå

Namnet bestämt. Ett slanguttryck för hybrid, säger bolagets irländska vd Colm O’Callaghan. 3

Hon ska ratta O'Learys marknadsavdelning

Hon ska ratta O'Learys marknadsavdelning

Rekryteras från Svensk Fastighetsförmedling. Camilla Tienso blir ny marknadschef på O'learys.

RFSU lanserar kondomfickan

RFSU lanserar kondomfickan

"Weekday självklart val". Jeansmärket och förbundet lanserar #5thpocket och öppnar kampanjsajt imorgon. 2

Cap & Design tvingas byta till mindre format

Cap & Design tvingas byta till mindre format

"Kommer få besvikna läsare". När distributören Interpress ändrar reglerna tvingas tidningen Cap & Design återgå till sitt gamla format. 2

Pr-chef misstänktes för ebola

Pr-chef misstänktes för ebola

”Låg längst bak i planet och spydde”. Möttes av tio läkare och sjuksköterskor – fördes i ilfart till sjukhus. 4

Upphandlar content marketing

Upphandlar content marketing

Avtalet löper i max tre år. Avtalet värt 4,5 miljoner kronor per år, kan Dagens Media berätta.

Svenskar bakom nya CNBC

Svenskar bakom nya CNBC

"Väldigt blankt och amerikanskt." Magoo 3d Studios har gjort om grafiken för USA:s största nyhetskanal. 1

DN Debatt skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

DN Debatt skryter om Twitter-följare – men 80 procent kan vara fejk

Redaktören: "Dessa tjänster är omdebatterade". Nyligen skröt DN Debatt om att vara störst på Twitter – men nära 80 procent av följarna kan vara fejk. 3

UBÅTSJAKTEN
Expressens båt-tabbe

Expressens båt-tabbe

"Våra reportrar och fotografer endast beväpnade med kameror, pennor, datorer". Expressen pekar ut DN:s civila båt som "tungt beväpnad militär". 14

Se filmen från Mediedagen – nu står Göteborg på tur

Se filmen från Mediedagen – nu står Göteborg på tur

Lär av Microsoft, Sats och Lidl. 200 besökare samlades för att lyssna på talare – och utbyta erfarenheter – på Mediedagen i Stockholm.

Frauds-experten: "Lär av USA"

Frauds-experten: "Lär av USA"

Växer inom onlinevideo. Utnyttja försprånget till att lära mer om frauds. Det är amerikanska experten Eric Bozinnys råd till svenska annonsörer. 10

Frauds – ett växande hot

"Motivet kan vara att dränera en konkurrents budget". När marknaden för webb-tv växer, ökar även risken för annonsören att bli lurad.

Ägarna säljer Videoplaza

Ägarna säljer Videoplaza

"Kan ta nästa steg i vår utveckling". Videoplazas grundare blir mångmiljonärer när deras bolag köps upp av australiensiska telekombolaget Telstra.

Pr mindre beroende av journalister

Pr mindre beroende av journalister

"Minskade resurser och tidspress". Pr-konsulters beroende av journalisterna har minskat tydligt, enligt Malena Eklunds magisteruppsats.

Annons
Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

Så hånas Åkessons sjukdom – SD:s presschef upprörd

I dag berättade Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson att han är utbränd.

Annons
Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Tidningens döda älgar får Viaplay-kreatören att se rött

Smålandsposten uppmanar läsarna att skicka in "älgisar" från årets älgjakt. Men tilltaget upprör, särskilt om man är vegeterian. 9

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Lämnar tillbaka tv-tillståndet

Aftonbladet väljer att lämna tillbaka tillståndet för sändningar i det digitala marknätet. 11

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Premiär – Dagens Media Branschanalys

Här är första utgåvan av Dagens Medias nya tidning Branschanalys.

"Har jobbat dygnet runt"

"Har jobbat dygnet runt"

Efter sammanlagt 15 år, varav två och ett halvt som vd, lämnar nu Joachim Nordlind MTG TV.

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Kritiserade Zlatan-filmen – arga män vill att hon ska dö

Nyheter24-reportern Irena Pozars krönika om Zlatan-dokumentären väcker starka känslor.

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Onödig kreativitet

Aller inspireras av Buzzfeed

Aller inspireras av Buzzfeed

Högt och lågt blandas när Aller Media lanserar sin nya underhållningssajt Hänt.se. 1

Kenza drar in 5,6 miljoner

Kenza drar in 5,6 miljoner

Så mycket tjänar Kenza Zouiten på sin blogg och reklaminläggen på Instagram. 1

Grahn till krisande Grayling

Grahn till krisande Grayling

Grayling tillsätter nordisk vd. Pia Grahn Brikell tar över en pr-byrå i rejäl uppförsbacke. 7

Nu ska Forma bantas

Nu ska Forma bantas

Efter Egmonts köp av Forma - nu vill ledningen kapa 24 tjänster.

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Arla i bråk med Unilever – vill stoppa Flora med smör

Kräver stopp för marknadsföringen av "Flora med smör". 5

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Gammal penis i brevlåda gav Gefle Dagblad oväntat lyft

Plötsligt har en artikel från 2005 dykt upp på Gefle Dagblads mest lästa-lista. Nyhetschefen Magnus Lundquist är både förvånad och inte. 4

Morian sågar Suhonen

Morian sågar Suhonen

De privata vårdbolagen och Prime inblandade i Juholt-drevet, enligt Daniel Suhonen. 6

Bonnierchefernas nya sajt

Bonnierchefernas nya sajt

Drivs av Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

"Kan aldrig vara helt säker på vad som kommer lyckas"

Clara Scherman ger sin syn på tv-branschens största utmaningar och berättar om sina bästa och sämsta inköp. 1

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Kvinnojourerna starkt kritiska efter övergreppet

Produktionen agerade inte tillräckligt snabbt enligt Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. 5

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

Paradise Hotel sopar mattan med Big Brother

MTG TV:s dokusåpa "Paradise Hotel" fortsätter att toppa MMS webb-tv-mätning. 9

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Analsex-experimentet – en känga till Gunilla Herlitz

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg anser att klick- och delningshysterin är primitiv. 16

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se