Åsikter

Melodifestivalen tappade fattningen

Verktyg

Tipsa oss om nyheter

Maila eller ring 08-545 222 00 Du omfattas av källskydd.

"Anders Berglund, vilken tönt!", så vill jag minnas att jag har sagt en gång. Det var år 1988 och jag var åtta år gammal. Kapellmästare Anders Berglund viftade igång orkestern för att Tommy Körberg skulle sjunga vinnarlåten "Stad i ljus", medan jag var bitter över att Lotta Engberg inte hade segrat med "100%". Det var på den tiden då Melodifestivalen fortfarande var en schlagertävling, inte en korsning mellan Fame Factory och Stadskampen. Bidragen i Melodifestivalen bestod då av äkta schlager, med en och annan ballad. Min spontana åsikt om Anders Berglund ångrar jag idag, för när orkestern försvann från Melodifestivalen, då tog de både schlagern och hela konceptet med sig.

Att Melodifestivalen alltid har varit en folkfest behöver inte påpekas. Men nu för tiden, när artisterna bevakas både före, efter och under tävlingen, och nästan varenda tv-kanal har något som heter "Inför&", så borde det inte längre kallas för musiktävling. Det är mer som en dokumentärfilm om en musiktävling. Och att rätt låt ska vinna är tydligen viktigt, eftersom tävlingen får mer utrymme i media än allt annat.

När Abba vann med "Waterloo" 1974 så kom discon in i schlagern. Från 60-talets trallvänliga melodier så blev schlagern tuffare. Det blev mer som en liveshow på MTV, där schlagerdiscon har framförts allt sexigare. När musikdokusåporna kom så var deras veckofinaler som bleka kopior av Melodifestivalen. Men nu är det tvärt om. Artisternas primära syfte med att delta är inte att överrösta varandra i tonartshöjningar och sexiga danssteg. Festivalen är en chans att bygga personliga varumärken och få gratisreklam genom mediernas överambitiösa bevakning. Tävlingen om den mest syndiga scenklädseln har blivit vardagsmat på löpsedlarna, men förra året hände något anmärkningsvärt. Finländska maskeradmonster åkte till Grekland och tog hem segern med något som gick utanför normerna. Att rockgruppen Lordi vann Eurovision Song Contest var på äkta löpsedelsvenska en "Schlagerchock", och entusiasterna rasade. En ny epok förutspåddes i spaltmetrarna, men enligt mig var det inte helt oväntat. Att ett europeiskt folk med humor, eller taskig smak, kan rösta fram vad som helst är ett faktum. Inte för att jag är emot demokrati, men så går det när folket får bestämma. Och lite synd är det, för om Carola sändes av Gud 1983, så var det satan själv som skickade Lord. För i och med satans seger så har den äkta schlagern fått sin dödsstöt. När Lordi framförde sitt vinnarbidrag så fanns där knappast en Anders Berglund som dirigerade orkestern, och inte fanns där en journalist på plats, de var tusentals.

I ett sådant läge är det frestande att böna och be om att få vrida tillbaka tiden, att en orkester ska vara en del av varje tävlingsbidrag. Men det är bara att acceptera att bidragen är så långt bort man kan komma från när Alice Babs i Leksands folkdräkt sjöng "Lilla Stjärna" år 1958. Och när mediebevakningen runt tävlingen blir större än själva tävlingen, ja då skapar medierna en dokusåpa full av festivalintriger, samtidigt som SVT gör sin egen Idoltävling, i skuggan av det som förut kallades för schlager.

Karolina Lassbo bloggar på Glamourbloggen.

Av: Karolina Lassbo

Annons

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

Nyheter

Här är alla vinnare i Kristallen

Här är alla vinnare i Kristallen

Många beprövade format. När Kristallen firade tio år prisades TV4:s "Solsidan" som årets humorprogram – för tredje gången.

Prat PR tillsätter byråchef

Börjar nästa vecka. Pontus Nyström blir byråchef på Prat PR.

Eric Schüldt till Expressen

Eric Schüldt till Expressen

"Unikt tilltal och många fans". Mannen bakom flera hyllade radioproduktioner rekryteras av Expressens kulturredaktion. 2

Fotboll och nazister lyfte sajten

Fotboll och nazister lyfte sajten

"Högt nyhetstryck". Sydsvenskans mobilsajt gjorde all time high örra veckan, enligt Kia-index.

EGMONT KÖPER FORMA
Aller och Bonnier om affären

Aller och Bonnier om affären

Bodil Ericsson Torp: "Är inte oroad". I dag stod det klart att Egmont köper Forma Publishing Group. Väntat enligt konkurrenterna.

Mathias Kallio får ny roll på Talentum Sverige

Mathias Kallio får ny roll på Talentum Sverige

"En utmaning för samtliga mediehus". Blir ansvarig för att hitta nya intäkter för mediehuset.

Annons
Från TV4 till Aftonbladet

Från TV4 till Aftonbladet

Slutar efter 15 år på kanalen. Helena Forsman lämnar TV4 och blir ny planerings- och inköpschef på Aftonbladet TV.

Expressen tillsätter nya chefer

Totalt fem tjänster. Karin Skogh, Fredrik Sjöshult och Christofer Brask får nya chefstjänster på Expressen. 3

Ökar – med 200 procent

Ökar – med 200 procent

"Den höga tillväxttakten har fortsatt under 2014". Widespace växer så det knakar.

Hävdar att hon får stöd i sociala medier – sågas på Twitter

Hävdar att hon får stöd i sociala medier – sågas på Twitter

"Lyckats totalt med att skapa skarpa negativa röster". Över 80 procent av inläggen kritiska. 36

Reinfeldts ute-spurt

Reinfeldts ute-spurt

"Vi lovar inte allt till alla men vi håller vad vi lovar". Sista två veckorna innan valet kommer statsministern fronta ny stor nationell utomhuskampanj för M. 3

Kommunals nya reklamfilm ska få svenskarna att byta regering

Kommunals nya reklamfilm ska få svenskarna att byta regering

"Vill få folket att välja välfärden". Kommunal går ut i sin största kampanj någonsin. Målet – att få svenska folket att rösta bort Alliansen. 8

De har kallat varandra "Grinolle" och "En kortväxt Napoleon"

De har kallat varandra "Grinolle" och "En kortväxt Napoleon"

Dagens Media tussar ihop trätobröderna. De har hånat varandra offentligt och utkämpat sina strider inför öppen ridå under decennier. Hösten 2014 är Manfred Aronsson och Jan Scherman överens om en sak – vad som saknas i den svenska tv-branschen.

Näääk leder TV4:s nya musikprogram

Näääk leder TV4:s nya musikprogram

"Viktigt att visa en ljusare sida av hiphop". Hiphop-artisten Matar ”Näääk” Samba är programledare för TV4:s nya musikprogram "Lyckliga gatan". 2

Drufva till Postkodlotteriet

Drufva till Postkodlotteriet

"Jag är mycket stolt". Lämnar Rättviseförmedlingen efter bara ett år. 4

SF Bio får ny kommunikationschef

Kommer närmast från SBAB. Jonas Burvall blir ny kommunikationschef för Nordic Cinema Group, där SF Bio ingår. 1

Egmont köper Forma

Egmont köper Forma

"Stärka vårt familje- och kvinnosegment". Ica-guppen har nu hittat en köpare av Forma Publishing Group – mediekoncernen Egmont. 6

Appelberg tappade 2 miljoner

Appelberg tappade 2 miljoner

”Efterfrågan var, med hänsyn till konjunkturläget, god". UPPDATERAD. Stampens content marketing-byrå har sammanfattat fjolåret. 2

MTGx får ny programchef

MTGx får ny programchef

"Vi har nu ett dreamteam". TV3-chefen Fredrik Ljungberg blir programchef på Viaplay. 4

Frantzén Mariestads nya livsnjutare

Frantzén Mariestads nya livsnjutare

Startar tv-serie om smaker. Stjärnkocken Björn Frantzén är ölmärket Mariestads nya reklamprofil.

Helin: ”Vi failade i surfplattan”

Helin: ”Vi failade i surfplattan”

Kallar användaruppevelsen för skräpig. I höst lanserar Aftonbladet en ny sajt anpassad för surfplattor. Tidningens publisher Jan Helin riktade samtidigt kritik mot tidningens tidigare satsningar. 2

Scherman: "Jag är inte dum i huvudet"

Scherman: "Jag är inte dum i huvudet"

Berättade om den nya tv-kanalen. Jan Scherman, som nyligen tillträdde som affärsområdeschef för Aftonbladet TV, kommenterade tidningens tv-strategi.

Aftonbladet lanserar sajt för e-sport

Aftonbladet lanserar sajt för e-sport

Utökar bevakningen. Aftonbladet storsatsar på e-sport med en ny sajt som lanseras i samarbete med bland annat världsmästarna i svenska Ninjas in Pyjamas.

Magnus Wistam till nytt Shine-bolag

Magnus Wistam till nytt Shine-bolag

Producerar åt Aftonbladet och Miljöpartiet. Tv-jätten startar content-bolag.

SD anmäler SVT:s Rapport

"Uppenbart partiska". Sverigedemokraterna anmäler SVT till Myndigheten för radio och tv efter gårdagens "Rapport". 12

Lajkat.se över miljonen

Lajkat.se över miljonen

Inga siffror från Expressen i nuläget. En vecka efter lanseringen når Schibsteds nya viralsajt över en miljon besökare. Planen är att tjäna pengar på sponsrade nyheter.

Kanal 5:s premiär krossades

Kanal 5:s premiär krossades

Förintades av TV4:s "Idol". Så många såg de nya programmen "Råttjägarna" och "Bastuklubben". 7

Marknaden fortsätter uppåt

Marknaden fortsätter uppåt

Räknar med fortsatt tillväxt. Växte med 1,9 procent under andra kvartalet.

Ny vd på Citypaketet

Ny vd på Citypaketet

"En tillgång". Staffan Lönner är ny vd för Citypaketet Sweden AB. Han kommer närmast från Promedia. 6

Visit Sweden och Volvo i gemensam kampanj

Visit Sweden och Volvo i gemensam kampanj

Ska nå fyra miljoner amerikaner. Visit Sweden och Volvo vill stärka bilden av Sverige i USA.

L’Oréal väljer Ottoboni som digitalbyrå i Norden

L’Oréal väljer Ottoboni som digitalbyrå i Norden

"En glasklar strategi". Ottoboni är L’Oréal Paris nya digitalbyrå i Norden. 1

Vem har snott Fredrik Virtanens skåp?

Vem har snott Fredrik Virtanens skåp?

Mysterium på Aftonbladet. En konspiration eller helt enkelt en fräck stöld? Vad har egentligen hänt med Fredrik Virtanens skåp? 11

Annons
Annons
Facebook slängde ut Metro

Facebook slängde ut Metro

När Metro granskade en annonsbluff blev tidningen – och dess administratörer – utslängda från Facebook. 13

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

Här grishånar black metal-bandet Edward Blom

En recension av Marduks spelning fick medieprofilen Edward Blom att se rött – nu slår black metal-bandet tillbaka. 7

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

Bernt Hermele: "Jag har kallats för Quislingäckel"

När författaren och journalisten Bernt Hermele skrev en krönika om Israel dröjde det inte länge innan hoten och påhoppen började strömma in.

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Ny stavningsfadäs: 'Aj aj aj'

Folkpartiet har återigen lyckats stava fel i en av sina kampanjer. 6

13 miljoner back för PS

13 miljoner back för PS

Omorganiseringen inom PS Communication sänkte resultatet. 1

Läs Dagens Media digitalt

Läs Dagens Media digitalt

Här finns mer information till dig som är prenumerant.

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Här är Brynäs IF:s nya reklamfria matchtröja

Som första svenska elithockeylag kör Brynäs reklamfritt – i dag offentliggörs den nya matchtröjan. 8

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Theo Blanco berättar om striden på Riksmedia

Samtidigt som hans mamma låg döende i cancer tvingades Theo Blanco utkämpa en maktkamp på Riksmedia – som ledde till att han fick sparken. 2

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

Strömavhopp från SJ:s kommunikationsavdelning

SJ:s nyttillträdde kommunikationsdirektör får kritik för sin ledarstil. 14

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

Karate-Jan gav trafiken en rejäl uppercut: 'Stenhård'

69-årige Jan Eriksson tog lagen i egna händer och lyfte allehanda.ses trafik med 294 procent. 1

Nu skrotar Aller Se & Hör

Nu skrotar Aller Se & Hör

Efter 20 år gör Hänt i Veckan comeback. Här är Aller Medias nya satsning på kändisjournalistik. 15

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

DN stäms: "Djupt beklagligt, men inte oväntat"

Journalistförbundet drar Dagens Nyheter inför Arbetsdomstolen, kan Dagens Media avslöja. 3

Här är låten som ska rädda M

Här är låten som ska rädda M

Alliansen kämpar i motvind. Nu lanserar Moderaterna sin nya vallåt "Vi och framtiden". 6

Bil Sweden bakom S-förslag

Bil Sweden bakom S-förslag

När Stefan Löfven presenterade förslaget om CSN-lån för körkort lyfte han formuleringar direkt från en av lobbyorganisationen Bil Swedens rapporter. 9

Tankar om kommunikation

Tankar om kommunikation Konkreta vs. abstrakta budskap

Carat är under miljarden

Carat är under miljarden

Mediebyrån Carat har nästan halverat omsättningen – på två år.

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet tog bort serie om judar efter kritik

Aftonbladet anklagas för antisemitism efter en seriestripp på humorsajten Helt Normalt. 9

Berghs Studentbyrå

Berghs Studentbyrå Dags att knyta ihop säcken

Twitter-puff

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se