Åsikter

"Cision vilseleder kunderna i sociala medier"

DEBATT. Cisions beslut att vräka ut sina kunders pressreleaser på Twitter är ogenomtänkt, tycker Newsdesks grundare Kristofer Björkman.

LinkedIn slår besöksrekord. Facebook lockade ytterligare 25 miljoner aktiva användare på drygt en månad till totalt 175 miljoner. Samtidigt drar Twitter in drygt en kvarts miljard kronor i riskvilligt kapital under djupaste lågkonjunktur.

Kapprustningen har börjat. Och PR-kommunikatörer kan inte längre bortse från dessa gigantiska nätverk i sitt arbete. Ej heller traditionella sk wire-tjänster. Men strategier saknas.

I ett pressmeddelande skriver exempelvis Cision att de "hjälper sina kunder öka närvaron i sociala medier" bland annat på så sätt att deras (kundernas) pressreleaser publiceras i mikrobloggar som Twitter och Bloggy med CisionWire som avsändare.

En tämligen ogenomtänkt lösning som snarare "stjälper" än "hjälper" deras kunders möjligheter att nå kommunikativa framgångar i dessa sociala nätverk. Och det är förbaskat tråkigt att Cision inte har förstått bättre; tråkigt för dem, deras kunder och för alla oss andra som vurmar för den sociala webbens många möjligheter.

Cision skriver i en release att "...sociala nätverk innebär stora möjligheter att kommunicera med nya målgrupper och bjuda in mottagare till dialog" och "på dessa sajter kan besökare på ett enkelt sätt följa nyhetsflödet, sprida och kommentera nyheter och ställa frågor." Det är helt rätt.

Men om Cisions kunder ska få ut något av ett socialt nätverk av typen Twitter måste kunderna själva stå som avsändare och delta mer eller mindre aktivt i dialogen med sitt nätverk (de de följer och de som följer dem). Ju intressantare deras inlägg är desto fler följeslagare. Ju mer deras inlägg engagerar följeslagarna, desto fler kommentarer.

Riktigt "heta" inlägg kan ge upphov till långa diskussionstrådar. Deras inlägg behöver inte nödvändigtvis ha publicerats direkt på Twitter, utan kan exempelvis ha kommit från tjänster som uppdaterar alla deras sociala tjänster på ett bräde; från andra sociala tjänster som synkats med Twitter; eller som RSS från vilken webbplats som helst.

Vanligaste och förmodligen det mest fruktbara sättet att utnyttja sociala nätverk av typen Twitter är emellertid inte att ösa på med en massa inlägg, utan snarare att lyssna på sitt nätverk och kommentera det som sägs. Därav namnet. Det blir ofta enklare om de också ser till att bli underrättade med e-post, eller liknande när någon kommenterar deras inlägg och/eller den tråd av kommentarer där de själv deltagit. Ännu enklare blir det om de också kan kommunicera via mobilen.

Det Cision nu har gjort är att tvärtom själva starta konton på Twitter, Bloggy, m fl sociala nätverk, och i dessa trycka ut alla sina kunders pressreleaser, bland annat som RSS, med CisionWire som avsändare. Möjligheten för såväl deras kunder som kundernas ev följeslagare (egentligen CisionWire's) att inleda en dialog med varandra är nära nog obefintlig. Ett exempel: Om jag som följeslagare skulle vilja kommentera ett inlägg (läs rubrik till release), genom att klicka på länken "reply to..." så kommer underättelsen om kommentaren inte till kunden utan till Cision, som varken kommer eller bör kommentera detta.

I höstas gjorde Newsdesk exakt samma sak som Cision idag gjort, mest för att prova, men insåg snabbt misstaget. Att pusha ut innehåll i sociala nätverk, som Twitter, utan någon som helst möjlighet för avsändarna till inläggen att själv skapa dialog, eller ens veta om någon kommenterat inläggen ifråga, är närmast förkastligt.

Det minsta Cision kunde göra för sina kunder, som vill använda exempelvis Twitter, är hjälpa dem att själva registrera ett konto, och synka sina egna releaser, och ev andra inlägg, med tjänsten ifråga. Vill de "synas" i andra mikrobloggar också, så går det utmärkt att synka dem med varandra, så att deras releaser dyker upp överallt. Jag säger inte att detta är att rekommendera, men det är i alla fall oerhört mycket bättre än det Cision idag gör.

Mitt tips idag till alla företag som är intresserade av att utnyttja sociala nätverk i sin kommunikation, är att först ta fram en tydlig strategi för detta; vilka nätverk vill de använda, på vilket sätt, och varför. Och sen skrida till verket.

Av:Kristofer Björkman

Bloggar som länkar hit

Kommentarer

Senaste inlagd av Insikt 20 februari 2009 22:14 Sortera: Senaste överst

Det "gamla" sän...

Det "gamla" sändarperspektivet skapar inte värde i sociala medier (som går ut på dialog). Kristofer har helt rätt, förutom på sista punkten. Ingen av er bör söka Cisions hjälp för att registrera ett Twitter-konto! Ta fram en plan för hur ni som företag ska förhålla er till sociala medier. Det finns en mängd inspirerande business-case från US/UK men nu börjar även svenska företag knacka på i gemenskapen:)

Anmäl

Kostymer försök...

Kostymer försöker ge sig på sociala medier. Elefanter i porslinsbutiker.

Anmäl

Pressreleasen s...

Pressreleasen ska förbli en kommunikation mellan journalist och företag. Enkel att använda i arbetet - to the point - och presenterar det som är nytt. För börsbolag är detta en lagstadgad nödvändighet, för andra en möjlighet till PR. Att ens tänka tanken att publicera pressmeddelanden i Twitter känns lite knasig. Det krävs ett nytt sätt att skriva på för att ens bjuda in till dialog. En strategi är inte lösningen på detta. Arbetet fram till strategin kan dock vara en bra början. Det handlar om att skapa förutsättningar för, som Einstein sa; "a new way of thinking, to solve the problems we created with the old way of thinking". Så, oavsett om man köper in en konsult, eller väljer att leka själv, så kommer nog inget företag att lyckas om man inte tänker om sin kommunikation. Det svåra i det arbetet ligger i att det är galet jobbigt. Både för evangelister för sociala medier och för protektionister av envägskommunikation. Ju mer företagen får testa, misslyckas och försöka, desto mer kommer de förstå. Kommunikation genom sociala medier är inget man lämnar över till någon annan. Sociala medier är något man jobbar in i sin organisation som en del av en transparent kultur. Shit vilket klyschig kommentar det här blev. Min poäng är hur som helst att jag inte har någon poäng. Kristoffer har rätt, Stefan Hyttfors har rätt, Cision har rätt, alla har rätt. Det finns inga lagar, det handlar om att testa sig fram. Om somliga företag känner att de bara vill republicera sin RSS och öppna upp den för kommentarer i mikrobloggar - then so be it. Kommer vara lika effektivt som att köpa banners på CPM - dvs noll effekt mer än för stunden. Döp för guds skull inte feeden till företagsnamnet utan till snarare till ”Företagsnamnet-RSS”. Då vet folk vad de kan förvänta sig. Sociala medier tillåter oss kort och gott att vara mänskliga i vår kommunikation. Någon som är sugen på ett seminarium om detta? För den här kommentaren börjar bli lite lång. Tre tips på verktyg som hjälper oss på traven: - Google Alerts - Twingly - Yahoo Pipes För nybörjarföretag kan jag bara rekommendera att leka lite med dessa tre verktyg och Twitter. //Jesper

Anmäl

Stefan, när jag...

Stefan, när jag skriver att Cision kan hjälpa sina kunder att registrera ett konto, så menar jag att de bör rekommendera sina kunder dettta, om det ingår i deras kommunikativa strategi. Och vad den kommunikativa strategin beträffar, så är ju Wenderfalck m fl stjärnor på att att hjälpa företag med denna.

Anmäl

Jesper, jag är ...

Jesper, jag är en varm vän av "try and error"-konceptet. Den har lärt mig mycket. Som jag nämnde i debattartikeln så testade Newsdesk exakt samma sak som Cision idag gör. Vilket var bra. För vi förstod hur vi inte skulle göra. Min invändning mot Cision är att de säljer in detta koncept till sina kunder, som en bra permanent lösning för kunderna att kommunicera via sociala nätverk. Och enligt min mening är det att vilseleda kunderna. Bättre hade varit säga som det är; att de testar sig fram, i sin strävan att finna vettiga lösningar.

Anmäl

Det är bra Doja...

Det är bra Dojan - ligg på Cision så de faktiskt lär sig att KOMMUNICERA, berätta, förklara och inte bara använda sig av sina traditionella marknadsföringsknep. Det är hur kul som helst att se David mot Goliat och att David är den som leder racet och utvecklingen.

Anmäl

Hoppas verklige...

Hoppas verkligen ingen organsation väljer att göra det, så vilse kan väl ändå ingen eller...Men det är klart, tänk om Motrin hade skickat pressrelease till alla Twitteranvändare då hade de ju sluppit alla sura Twitteranvändare eller...http://www.usatoday.com/tech/products/2008-11-18-motrin-ads-twitter_N.htm Twitter och andra tjänster har många fördelar, men kommunikation på mottagarens villkor gäller fortfarande.

Anmäl

@Kristoffer - Y...

@Kristoffer - Yes, vi håller nog med varandra... :D även om jag inte ser någon problematik i bevakningen av kontona då alerts går att sätta upp på många andra sätt än genom de sociala mediernas enga "notify-funktionalitet".. problemet ligger som du säger i att de tar på sig rollen som kommunikatör, medan det är personer på företaget som bör engagera sig. Ps. men du kan väl inte mena att de tar betalt för något sådant? Dvs. att de tar betalt löpande för att publicera saker på Twitter?? ds.

Anmäl

Jesper självkla...

Jesper självklart så tar Cision inte betalt för publicering på Twitter.

Anmäl

@Krister - thnx...

@Krister - thnx, för det var lite oklart ...

Anmäl

Krister, du kan...

Krister, du kanske jobbar på Cision och vet? Men jag är nästan säker på att nämnda nyhetsflöden på Twitter m fl endast avser betalande kunders releaser. Kunder som förmodligen inte direkt betalat för just denna specifika "tjänst" men som med all säkerhet indirekt fått betala för tjänsten. Vilket i och för sig inte är något fel.

Anmäl

Det stämmer Kri...

Det stämmer Kristofer. Jag jobbar på Cision och naturligtvis så är det enbart våra existerande kunders releaser som vi lägger ut.

Anmäl

Krister, jag ve...

Krister, jag vet att ni är ett duktigt och seriöst gäng på Cision, så det skulle vara kul att höra er kommentera det jag skriver och påstår. Hur tänker ni?

Anmäl

Krister, om jag...

Krister, om jag tolkar dina inlägg rätt, så tar ni alltså indirekt betalt för att förmedla era kunders pressmeddelanden via Twitter. Berätta för mig, på vilket sätt tycker ni att detta tillför era kunder värde?

Anmäl

Varför finns de...

Varför finns det alltid några som sätter sig på höga hästar och alltid tror sig veta bäst om hur man skall göra? Sluta försöka skapa en elitistisk myt kring detta ämne. Det handlar i vilket fall bara om sunt förnuft. Denna gången är det Cision som Newsdesk ger sig på offentligt. Det måste ju vara mycket bättre att ni ser till att få er egen skuta lönsam innan ni försöka skjuta ner alla andra aktörer, eller hur Kristofer?

Anmäl

Som jag tolkar ...

Som jag tolkar Krister så tar de inget extra betalt för att hjälpa sina kunder med detta. Dock har de, till skillnad från Newsdesk som mest har "icke-betalande kunder", bara betalande kunder. Känns som du försöker vrida Kristers svar till något som inte stämmer, Kristofer?

Anmäl

:-D :-D :-D Jag...

:-D :-D :-D Jag undrade just när du skulle dyka upp, SUCK. Och spy galla över mig och Newsdesks verksamhet, med idel falska påståenden. Jag säger som jag brukar; berätta gärna vem du är så underlättar det för en nyanserad debatt, exempelvis här på Dagens Media. Vore kul.

Anmäl

SUCK, det enda ...

SUCK, det enda jag säger är att det verkar som om Cision indirekt tar betalt för tjänsten ifråga. Och att det absolut inte är något fel i det. Men att jag helt enkelt är nyfiken på vilket värde detta tillför deras kunder. Vem vet, om det framkommer pro argument som verkligen talar för dessa tjänster, så kanske det är något Newsdesk också ska plocka upp igen. Men just nu har vi en diametralt annan åsikt.

Anmäl

:) Ja du verkar...

:) Ja du verkar mycket intressarad av våra prismodeller Kristofer. Vi har våra löpande avtal med våra kunder. Nu lägger vi till några nya kanaler vilket vi inte tar något extra för. Vi planerar inte heller någon prisförändring med anledning av detta. Mer information kring våra avtal och vår prissättning tar vi direkt med våra kunder.

Anmäl

Om du tror att ...

Om du tror att jag spyr galla över Newsdesk så har du fel, Kristofer. Jag gillar ert initiativ och vad ni försöker göra. Dock har jag, precis som ni själva eftersom ni inte sakligt bemöter argumenten, identifierat en massa svagheter i er affärsmodell. Jag irriterar mig dock på ditt tillvägagångssätt. Ni ser till att synas med alla medel i boken, även om det innebär att ni offentligt hackar på konkurrenter som lanserar nya tjänster, kommer med egna direkta felaktigheter i pressmeddelanden för att blåsa upp omfånget på er egen verksamhet. Jag, och många andra, skulle helt enkelt välkomna en mer ödmjuk inställning från er sida.

Anmäl

Krister, Era pr...

Krister, Era prismodeller känner jag till. Jag har t o m varit kund till er i många år. Så de finner jag minst intressanta. Men jag hyser stor respekt för er och ert företag. Tycker ni är duktiga. Och enda anledningen till detta debatt-inlägg är att försöka lära mig något av den marknad vi båda verkar på. Jag tror vi båda har att vinna på att lära oss av varandra. Därför välkomnar jag fler diskussioner av den här typen.

Anmäl

Bra Kristofer! ...

Bra Kristofer! Nu var du ödmjuk mot Krister!!

Anmäl

SUCK. Jag först...

SUCK. Jag förstår inte. Jag är transparent som ett glas vatten. Newsdesk har absolut ingenting att dölja. Det strider helt mot vår filosofi. Om du passar på att fråga här och nu, så svarar jag direkt. Vi passar oss noga för att hacka på våra konkurrenter. Vad debattinlägget beträffar så kanske man kan tolka det så, men syftet är att skapa en nyanserad och saklig debatt som jag tror att alla berörda har att vinna på.

Anmäl

Du skriver i ru...

Du skriver i rubriken att Cision "vilseleder sina kunder". Hur kan det vara sakligt och nyanserat? Det är ett rent subjektivt påhopp och för oss som kommer ihåg hur du gav dig på Press24 här i DM härom månaden så är trenden tydlig.

Anmäl

Du har många ob...

Du har många obesvarade frågor i våra tidigare trådar. Exempelvis kan du börja med frågan, Varför skall man betala er när era tjänster är gratis och då ni i er affärsmodell inte kan hindra någon som vill publicera genom er? Ni har ju tom hämtat in pressmedelanden från Cision och PIR utan att kunderna varit medvetna om det. Du svarade heller aldrig på hur många unika besökare ni faktiskt har i månaden. ni hävdade ju 500.000 i ett pressmeddelande vilket du senare tvingades backa på.

Anmäl

Här kommer svar...

Här kommer svaren SUCK: - Varför skall man betala er när era tjänster är gratis och då ni i er affärsmodell inte kan hindra någon som vill publicera genom er? Svar: Vårt Free-abonnemang är ett utmärkt alternativ till övriga abonnemang. Men man får betala en slant för att förmedla andra typer av information som bilder, konaktpersoner (sakkunniga), dokument, etc; för att få ett mer utvecklat publiceringsverktyg; för att få utförlig statistik, för att få fullt utvecklade pressrum, för att bli av med annonser, osv. - Ni har ju tom hämtat in pressmedelanden från Cision och PIR utan att kunderna varit medvetna om det. Svar: På inrådan av Sveriges journalister och redaktioner har vi en oberoende "nyhetsdesk" som har till uppgift att förmedla ett försök till ett komplett utbud av den pressinformation som löpande släpps från privat och offentlig sektor. Däremot har vi aldrig förmedlat information utan att informera avsändaren om det. Detta är en viktig del i vår verksamhet. Och är skälet till att 10.000-tals journalister bevakar Newsdesk som källa. - Du svarade heller aldrig på hur många unika besökare ni faktiskt har i månaden. ni hävdade ju 500.000 i ett pressmeddelande vilket du senare tvingades backa på. Svar: Då skrev vi fel. Det handlade om besökare, och inte unika besökare. Jag bad om ursäkt för det. Nu har vi dock ca 500.000 unika besökare i månaden, enligt Google Anlytics.

Anmäl

SUCK. Jag kan i...

SUCK. Jag kan inte bli mer saklig än så: Jag anser verkligen att Cision "vilseleder sina kunder" i sin release.

Anmäl

Ojoj, att komme...

Ojoj, att kommentera konkurrenter kan aldrig bli bra...

Anmäl

Du behöver nog ...

Du behöver nog slå upp ordet saklig, Kristofer.

Anmäl

Eftersom ni int...

Eftersom ni inte varit helt tillförlitliga i era sifferangivelser tidigare rekommenderar jag er att ansluta er (gratis) till www.sis-index.se, då kommer ni med i Kia Index också om jag fattat rätt. Det kräver naturligtvis att Google Analytics är korrekt implementerat

Anmäl

Svar från Newsd...

Svar från Newsdesk: På inrådan av Sveriges journalister och redaktioner har vi en oberoende "nyhetsdesk" som har till uppgift att förmedla ett försök till ett komplett utbud av den pressinformation som löpande släpps från privat och offentlig sektor. Däremot har vi aldrig förmedlat information utan att informera avsändaren om det. Detta är en viktig del i vår verksamhet. Och är skälet till att 10.000-tals journalister bevakar Newsdesk som källa. På vems inrådan då? Det är bara en bråkdel (6000 enligt era egna siffror varav jag själv är en icke-journalist som utan problem reggat mig som en journalist hos er) av Sveriges journalister som prenumererar på er tjänst så det är igen oerhört förmätet från din sida att påstå detta. Ni tar pressmeddelandet och sedan berättar ni om att ni gjort med ett säljbrev som ofta upplevs som irriterande. 10.000- tals? Ni gjorde du det igen, Kristofer. Tog i så du knappt tror dig själv. Vad är det för oberoende i den uppsugningsverksamheten? Ni filtrerar subjektivt ut vilka pressmeddelanden ni vill skall komma era prenumeranter till godo. En mycket tunn linje att gå på om ni skall vara oberoende...

Anmäl

Det är så ledsa...

Det är så ledsamt när företag försöker använda verktyg för något annat än det de är bra till - exempelvis pressmeddelanden på Twitter. Skulle aldrig ge det rådet till en kund - det vore som att säga att man ska ringa Bon om varenda nyhet bara för att man tycker att tidningen är trendig. De kommer ändå inte att skriva om era kvartalsresultat. Twitterläsare kommer ändå inte att vilja få era pressmeddelanden. Man måste förstå att olika kanaler är bra för olika saker - one size doesn't fit all. Oavsett om det finns 15 000 pr-konsulter som säger att det är såååå coolt :) / Jonas

Anmäl

SUCK: Som sagt,...

SUCK: Som sagt, på inrådan av Sveriges journalister och redaktioner. Därmed inte sagt alla. Men faktum kvarstår att vi tagit fram Newsdesk.se för att journalister enligt många undersökningar har önskat tjänsten. Varav ca 6000 av dem har registrerat sig. Tusentals fler har använt tjänsten utan att varit registrerade. Sammantaget rör det sig om 10.000-tals. Med oberoende menar vi fri och självständig; att vilket företag som helst kan ladda upp sina nyheter kostnadsfritt på Newsdesk. Utöver det gör "desken" ett subjektivt urval. Vilket inte går stick i stäv med förstnämnda. Med saklig menar jag att jag grundat uttalandet på fakta; fakta att Cisions kunder inte kan skapa en dialog med följeslagare, så som man säger. Tack för tipset ang Kia Index. Vi har tittat på det, men inte funnit anledning till det (ännu) då vi inte säljer på trafik. Utan klick på kundernas information.

Anmäl

JONAS: Jag håll...

JONAS: Jag håller helt med dig, som du förstått. Men jag har dessbättre fått indikationer på att de flesta PR-byråer är helt inne på ditt spår.

Anmäl

Så ör det ju. A...

Så ör det ju. Alla journalister och beslutsfattare besöker Newsdesk och ger Newsdesk samstämmigt råd om vilka tjänster som skall utvecklas.... Konstigt då att mer än hälften utav dem (mer än 70%) väljer att INTE prenumera på era pressmeddelanden. Kan det bero på att de tycker det blir för mycket masskommunikation...de vill inte ha alla de pressmeddelanden som ni trycker på dem? Newsdesk har nu predikat sitt evangelium i många år men fortfarande väljer de flesta som tar sina pressaktiviteter på allvar att hellre betala mer för s.k. premiumtjänster hos Cision och PIR. Där når de fler journalister, får tillgång till heltäckande lösningar och får en bättre personlig service även efter man skrivit under ett avtal. Det är värt några extra kronor. Kristofer, jag hörde rykten som sade att Newsdesk skall börja med skrivartjänster också? alltså konkurrera med PR-byråerna?

Anmäl
Carat gick med förlust

Carat gick med förlust

Anställda fick gå. Lågkonjunkturen slog hårt mot Carat som 2009 gjorde en förlust på över 2 miljoner och minskade omsättningen med 300 miljoner jämfört med året innan.

God El: Vi ljuger inte i reklamen

God El: Vi ljuger inte i reklamen

"Vi är inga profitörer". God El anklagas för att tumma på det som varumärket bygger på – välgörenheten. Grundaren Stefan Krook menar dock att marknadsföringen är ärlig med företagets intentioner. 2

Annons
Ikea släpper Iphone-app

Ikea släpper Iphone-app

"Finns ett behov". Ikea Sverige hakar på trenden och lanserar en Iphone-app. Syftet är att göra det enklare för kunderna att besöka varuhuset.

Bizkit delar ut 2,5 miljoner

Bizkit delar ut 2,5 miljoner

Tror 2010 blir succé. Bizkit minskade sina intäkter med 133 miljoner och vinsten med en halv miljon från 2008, men delar ändå ut över 2 miljoner till aktieägarna. 2

"Havet är exotiskt för mig"

"Havet är exotiskt för mig"

SOMMARFRÅGAN. Pär Wiktorsson ser fram emot Stockholm Pride 2011 och drömmer om att få koppla av vid havet.

Tidigare Farfar-ad:n till Acne Production

Tidigare Farfar-ad:n till Acne Production

"Det känns superbra". Ante Stenberg känner ett tomrum efter nedlagda Farfar, men ser fram emot att börja på Acne Production i höst. 1

Annons

Knapp seger för Oddset

Reklamcupen. DN-juryn föll för Oddsets annons med en tom sportsida i ”Morgondagens Nyheter”, som kammade hem segern med 4-3.

Thomas Quick blir sommarpratare

Thomas Quick blir sommarpratare

Lars Ohly gästar. Nyheter24 utmanar Sveriges Radios klassiska program ”Sommar” och erbjuder alternativa sommarpratare – som Thomas Quick och Katrin Zytomierska. 17

Great Works intar Shanghai

Great Works intar Shanghai

Ska utse kreativ ledning. Noko Jeans-grundarna Jacob Åström och Tor Rauden Källstigen är två av kandidaterna som kan komma att leda det kreativa arbetet på det nystartade Shanghai-kontoret. 8

Grand skickar röksignaler

Grand skickar röksignaler

Reklamcupen. Old school röksignaler eller en tom sportsida i ”Morgondagens Nyheter”? Rösta på den bästa annonsen på Dagensmedia.se.

Nöjesguiden-redaktör värvas till Jung

Nöjesguiden-redaktör värvas till Jung

Blir digital kreatör. Nöjesguidens krogredaktör Pelle Tamleht har rekryterats till pr-byrån Jung Relations.

"Jag slöar i hängmattan"

"Jag slöar i hängmattan"

SOMMARFRÅGAN. Jonas Lindberg Nyvang tillbringar sommaren med att läsa bäcker och leka med sönerna Frank och Harry.

HIV-rådet segrade över Yes

Reklamcupen. HIV-rådet och Le Bureau lyckades sno åt sig en röst mer än Yes och byrån Grey, och får tävla vidare i Reklamcupen. 2

Acne blir Pub:s nya byrå

Acne blir Pub:s nya byrå

"Det sa bara klick". Modevaruhuset Pub byter reklambyrå till Acne efter två år med Rewir. 9

Lasse Bengtsson lämnar TV4 för Kabul

Lasse Bengtsson lämnar TV4 för Kabul

"Det var oemotståndligt". TV4-profilen Lasse Bengtsson byter Stockholm mot Kabul och nytt jobb på Svenska Afghanistankommittén.

Media Markt ökar reklamköpen mest

Media Markt ökar reklamköpen mest

Sifo Reklammätningar. Media Markt har ökat sina reklaminvesteringar mest av de 20 största annonsörerna hittills i år, och minskar avståndet till konkurrenten Elgiganten. 10

Skånskan bunkrar upp med nya titlar

Kan bli nya tidningar. Skånska Dagbladet har registrerat fem nya titlar på Patent- och registreringsverket. 4

Så mycket omsätter Facebook i Sverige

En bit till målet. Dagensmedia.se har de första siffrorna för Facebooks svenska säljkontor. 12

Studio Total vs Apple

Studio Total vs Apple

Pryltidningen T3 utser vinnare. Studio Totals megahögtalare, som de gjorde åt Brothers i en Fars dag-kampanj, tävlar om titeln årets bästa teknikpryl mot Apples Ipod Touch.

Yes ger järnet på grillen

Yes ger järnet på grillen

Reklamcupen. Bränd barbeque ställs mot en tecknad penis med solbrillor i dagens drabbning. Vilken annons tycker du ska gå vidare? Rösta på Dagensmedia.se.

"Jag är helt fast i In Treatment"

"Jag är helt fast i In Treatment"

SOMMARFRÅGAN. Pia Grahn Brikell plöjer igenom "Mad Men" under semestern och ser fram emot att jobba med Moderaterna i höst.

Gift Today i konkurs

Behövde 6 miljoner. Presentföretaget Gift Today har försatts i konkurs hos Stockholms tingsrätt på grund av brist på finanisärer till en nyemission. 7

Jätteförlust för DN

Jätteförlust för DN

Tufft krisår. Dagens Nyheters bokslut för 2009 visar röda siffror - en intäktsminskning på 251 miljoner och en rörelseförlust på 310 miljoner. 47

Konstnären ignoreras av kampanjmakarna

Konstnären ignoreras av kampanjmakarna

"Olycklig miss". Trots att det gått flera dagar efter avslöjandet om att Estrella-kampanjen misstänks för konstplagiat har ingen kontaktat konstnären. 9

McCanns Estrellakampanj misstänkt konstplagiat

Lika som bär. Estrellas kampanjbilder är nästan identiska med en schweizisk konstnärs bilder. Dagensmedia.se kan nu avslöja att bilderna har använts utan tillstånd av upphovsmannen. 27

Kanal 5 ökade trots svart år

Kanal 5 ökade trots svart år

Intäktstapp på 111 miljoner. Trots krisår och minskade intäkter kunde Kanal 5 visa ett rörelseresultat som ökade med närmare 16 miljoner från 2008.

Diners vann på automatik

Diners vann på automatik

Reklamcupen. Idag står Diners och reklambyrån Tackochlov som vinnare med sin bebisannons – utan vare sig omröstning från DN:s jury eller från läsarna.

"Ser fram emot Bundesliga-säsongen"

"Ser fram emot Bundesliga-säsongen"

SOMMARFRÅGAN. Amanda Evans skippar semestern och passar istället på att tänka utan att bli avbruten. 1

DN föll för tårarna

Reklamcupen. Posten och Åkestam Holst blidkade juryn med sin tårfyllda annons och tog hem en storseger i den första åttondelsfinalen.

Miljonkontrakt till Brand Reality

Kamp mellan fem byråer. PR-byrån Brand Reality blir Västerås stads strategiska kommunikationspartner och får ett kontrakt värt 3 miljoner kronor.

Burson-Marsteller backade 4 miljoner

Burson-Marsteller backade 4 miljoner

"Kunderna blev försiktigare". PR-byrån Burson-Marsteller gick igenom krisåret 2009 med förlust. Enligt det färska bokslutet för 2009 sjönk intäkterna med cirka 4 miljoner från 2008. 1

Ungdomar dömer ut gammelmedia

Ungdomar dömer ut gammelmedia

Tv är undantaget. Framtiden ser inte ljus ut för tryckta medier. Utdöda inom kort eller någon gång i framtiden är domen från de ungdomar som deltagit i en undersökning från Habbo. 41

Fritt fram för TV4:s Matakuten

Ingen risk för förväxling. Företaget bakom Matakuten.se anser att sitt varumärke förväxlas med TV4:s Matakuten. Men Patent- och registreringsverket tycker att tjänsterna är för olika och ger avslag. 4

Postens tårar slåss i åttondelsfinalen

Postens tårar slåss i åttondelsfinalen

Reklamcupen. Orange i kubik mot utsmetat bläck – Dagens Media gör upp mot Posten i den första åttondelsfinalen i reklamcupen. Vilken annons tycker du är bäst? Rösta på Dagensmedia.se 1

"Ska köpa snabb bil"

"Ska köpa snabb bil"

SOMMARFRÅGAN. Daniel Vaccino ska golfa i Spanien – något som inte säkert blir en avkopplande upplevelse. Till hösten blir det åka av. 4

"Drog death-kortet hos ett  
medium"

"Drog death-kortet hos ett   medium"

SOMMARFRÅGAN. Beatrice Birkeldh ser fram emot hösten med skräckblandad förtjusning. 2

"Skönt att slippa renovera"

"Skönt att slippa renovera"

SOMMARFRÅGAN. Mikael von Ekensteen ska äta färskpotatis och jordgubbar varje dag. Inte renovera som förra sommaren.

Är kampanjen ett plagiat?

Se resultatet
  • Ja, bilderna är för lika. 90%
  • Nej, det är okej att inspireras av andra. 10%
Rösta
Expressens webbtest: "fel" att vara homosexuell

Expressens webbtest: "fel" att vara homosexuell

Läsarna rasar. Ju mer hetero – desto mer ”rätt”. Ju mer homo desto mer ”fel”. Det beskedet får besökaren på Expressen.ses heterotest. 16

BP skyller på fotografen

BP skyller på fotografen

Fotoskandalen. Efter kritikerstormen väljer BP att publicera originalen till de omtalade fuskbilderna.

SVT:s Stefan Åsberg rapporterade från katastrofen i Haiti. Foto: SVT

SVT:s Stefan Åsberg rapporterade från katastrofen i Haiti. Foto: SVT

Åsberg gör comeback som USA-korre

Ovanligt beslut av Sveriges Television. Stefan Åsberg återvänder till Washington DC efter tre år. 8

Han är börsens tredje bäst betalde vd

Han är börsens tredje bäst betalde vd

Pallplats i löneligan. MTG:s koncernchef Hans-Holger Albrecht sopar banan med vd-kollegerna på betydligt större bolag. Detta trots att MTG blödde pengar under 2009. 7

BP:s varumärkesvärde: Noll kronor

BP:s varumärkesvärde: Noll kronor

Oljekatastrofen. Oljekatastrofen. BP:s varumärkesvärde – 150 miljarder kronor – är helt utraderat. Det hävdar Daily Finance. 4

Hon blir Eurosports kommunikationschef

Ersätter Fredrik Möller. Apples före detta nordiska pr-chef Catharina Holmström blir kommunikationschef för Eurosport Norden. 2

Spotify-utmanare ska nå urbana musiknördar

Spotify-utmanare ska nå urbana musiknördar

Intäkterna från partners. Idag lanseras Let’s Mix, en ny streamad musiktjänst som har som mål att bli den digitala musikens blandband. 4

Telge Energi hyllar vardagshjältar

Telge Energi hyllar vardagshjältar

"Det ska inte vara pretentiöst". Telge Energis sommarkampanj vill få människor att spara in på koldioxiden genom att skippa tv-tittandet och istället spela spel. 5

Annons
H&M:s toppduo skissar på gemensamt projekt

H&M:s toppduo skissar på gemensamt projekt

Tillsammans med varumärkeschefen Jörgen Andersson väljer även reklamräven Jan Nord att lämna klädjätten H&M.

DN:s hämnd på Hovet – stoppade Hansens bokjobb

DN:s hämnd på Hovet – stoppade Hansens bokjobb

DN fick inte intervjua Victoria och Daniel. Då drog tidningen tillbaka sin prisbelönte fotograf Paul Hansen från bokprojektet ”Vårt bröllop”, kan Dagensmedia.se i dag avslöja.

Mingel-tv från Almedalen...

Mingel-tv från Almedalen...

Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun tar pulsen på Almedalen.

...och här är partybilderna

...och här är partybilderna

Kön ringlade lång ända ned mot Donners Brunn när Dagens Media ställde till med fest på Burmeister i Visby. Se alla bilder från festen här. 4

Titta på reklamfilmer, webb-tv-inslag, och lyssna på radio.

Skaffa Dagens Medias app

Vill du få järnkoll på de företag, personer och ämnen som är intressanta just för dig? Ladda då ner Dagens Medias Iphone-app som nu finns tillgänglig i appstore. 6

Björn Kusoffsky.

Grimborgs Cannes-bilder

Se TV4-direktören Michael Grimborgs bilder från Dagens Medias och TV4:s mingel under Cannes Lions. 3

DM Play

DM TV

Dagens Media i Almedalen

Reklamfilmer

SEB Sparande 2

Radioreklam

Carlsberg okrossbar

Visa alla
Allt om Cannes 2010

Allt om Cannes 2010

Här samlar Dagens Media alla artiklar om Cannes Lions 2010.

CANNES: Dagens Medias team på plats

CANNES: Dagens Medias team på plats Tack för i år!

Cannes: Magnus Jakobsson och Tom Beckman

Cannes: Magnus Jakobsson och Tom Beckman JoJo och Marjasin

Cannes: Mary-Lee Sjönell

Cannes: Mary-Lee Sjönell An Emotional Journey!

"Hovets presshantering är undermålig"

"Hovets presshantering är undermålig"

Hovets pressavdelning sätts på prov när 2 300 journalister finns på plats för att bevaka bröllopet. Men presshanteringen lämnar mycket att önska, enligt några mediechefer som Dagensmedia.se varit i kontakt med.  25

Anlitar Martin Stenmarck igen – trots noll kronor till miljön

Anlitar Martin Stenmarck igen – trots noll kronor till miljön

Scandic inleder ett nytt låtsamarbete med Martin Stenmarck till förmån till hotellkedjans hållbarhetsfond – trots att de fortfarande inte har betalat ut den utlovade miljömiljonen från försäljningen av förra singeln. 10

Myspace relanseras i höst

Myspace relanseras i höst

Myspace söker ny reklambyrå inför höstens relansering av sajten och varumärket. Den första stora varumärkeskampanjen planeras.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson får nobben av Bilddagboken och Microsoft.

Microsoft nobbar SD-reklam

Fritt fram för Sverigedemokraterna att annonsera hos Google och Facebook , medan Microsoft och Bilddagboken stänger dörren. "Det är som att tillåta Adidas, men inte Nike", säger Facebooks nordiska försäljningchef Martin Ingemansson.

Publiken sviker - men sponsorerna jublar

Publiken sviker - men sponsorerna jublar

Bröllopsfestivalen Love Stockholm 2010 har stundtals haft få besökare, men sponsorerna är ändå nöjda. "Vi har läst om det låga intresset, men vi är lyckligt lottade", säger Ikeas presschef Ylva Magnusson. 8

"Det finns en förlegad bild av reklamare"

"Det finns en förlegad bild av reklamare"

Reklamare är den yrkesgrupp som svenska folket har lägst förtroende för. Komm tror att det handlar om en gammal bild som hänger sig kvar. 2

Här är alla svenska Cannes-bidrag

Här är alla svenska Cannes-bidrag

Svenska byråer lägger i år 2,7 miljoner kronor på att skicka in bidrag till Cannes Lions. Det är en ökning på 12,5 procent jämfört med förra årets 2,4 miljoner kronor.

Comeback för "Va´hette´re"-filmerna

Comeback för "Va´hette´re"-filmerna

Scan skakar liv i reklammanéret med svåruttalade korvar. 8

The Times låser in hela sajten

The Times låser in hela sajten

Sedan i förrgår tar brittiska The Times betalt för allt material på sin sajt. 3

Dagensmedia.ses nyhetschef Martin Schori som hjälte.

Radiotjänst släpper ny tackfilm

Radiotjänsts succéfilm ”Hjälten” får en uppföljare. 16

Fler tunga avhopp från DDB

Fler tunga avhopp från DDB

Två kreatörer och en digital ansvarig lämnar den prisbelönta reklambyrån DDB Stockholm, kan Dagensmedia.se avslöja. 9

Alla lördagsintervjuer

Alla lördagsintervjuer

Missade du någon helgintervju? Här samlar vi alla som publicerats på nya Dagensmedia.se.

Alla söndagspaneler

Alla söndagspaneler

Har du missat någon söndagspanel? Misströsta inte, här finns allihop.

Israels Turistbyrå kampanjar mitt i krisen

Israels Turistbyrå kampanjar mitt i krisen

Turistbyråns mediebyrå: ”Troligtvis ett sammanträffande”. 21

Rui Brites de Sousa, Hitta, samt Eniros Jonas Dahlquist och Mathias Hedlund.

Eniro ratar Kia-index

Eniro ändrar webbstrategi och lämnar kriget mot Hitta.se på Kia-index. 1

Internt raseri på DN

Internt raseri på DN

Elva personer sades upp på DN. Nu får ledningen hård kritik från flera av dem. 49

Annons

Taggar

Visa alla

Vad är en tagg?

Dagens Media sätter taggar på allt innehåll. Taggar kan liknas vid nyckelord och gör det lätt att hitta innehåll som hör samman.

Twitter från DM

Twittrat om DM

Emap mot monopol

Emap mot monopol

Madeleine Östlund

Annons